20.12.2018, 20:40 UTC
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 07.12.2020, 12:30 UTC przez Fenyl de Lechia.)
Sztuka fitowania statków
Celem poniższego poradnika nie jest przedstawienie "jedynego słusznego" sposobu fitowania statków, a przekazanie podstaw umożliwiających każdemu zrozumienie klasycznej mety (rozumiem przez to fity, które działają praktycznie niezmienione od momentu wydania gry). Jednocześnie zachęcam wszystkich od eksperymentowania i testowania, bo tylko tak możemy odkrywać nowe rozwiązania!
W poradniku skupimy się na podstawowych modułach, ale w niektórych miejscach zaznaczę najważniejsze, moim zdaniem, ulepszenia inżynierskie/ moduły od technology brokerów.
Więcej o inżynierii można przeczytać tutaj.
Przy fitowaniu statku należy zadać sobie pytanie - czego oczekuję od statku?
Odpowiadając na to pytanie, osobiście dzielę statki/sposoby fitowania na 4 główne kategorie:
- PvE - RES/CZ, duża tarcza umożliwiająca spokojne utrzymanie się przy ataku przez kilka statków i mix broni na gimballach,
- PvP - temat na osobny poradnik,
- Handlowe - maksymalizacja długości skoku i wielkości zabieranego ładunku,
- Eksploracyjne - maksymalizacja skoku i zabranie niezbędnych instrumentów.
Dodatkowo pojawiają się również statki specjalistyczne:
- do kopania (o których możecie poczytać tutaj),
- do walki z Thargoidami (o budowie tych możecie przeczytać tutaj),
- do przewozu pasażerów,
będące najczęściej modyfikacjami jednej z głównych kategorii.
Do skutecznego budowania statków konieczna jest również znajomość występujących w grze modułów - o tych najlepiej poczytać w samej grze. Różnice w klasach opisane zostały w tym poradniku.
Zaczniemy od statków, w których na początku gry spędzamy najwięcej czasu:
Statki handlowe
![[Obrazek: yxBFr9c.png]](http://i.imgur.com/yxBFr9c.png)
Zadanie statku handlowego jest stosunkowo proste - przemieścić jak najwięcej towaru, z jak największym zyskiem na tonę, z punktu A do punktu B, w jak najkrótszym czasie. No i nie dać się przy tam zabić.
W tym celu ładujemy w statek:
- jak najlepsze FSD (A),
- jak najlżejszą resztę modułów (D)
- wypychamy wszystkie optionale cargo rackami.
Tutaj pojawa się jedyna decyzja, którą musimy podjąć - czy wymieniamy jeden cargo rack na tarczę? Osobiście przed długi okres czasu latałem statkami handlowymi bez tarcz, natomiast z czasem zacząłem montować najmniejsze możliwe tarcze - w sam raz nadają się jako ochrona przed otarciem się o stację, a zatrzymają też kilka strzałów oddanych przez wyciągającego nas NPCa.
Przykładowe buildy:
Jeżeli chodzi o modyfikacje inżynierskie, to w pierwszej kolejności skupiłbym się na zwiększeniu zasięgu FSD, później odchudzał pozostałe moduły. Z czasem można pomyśleć o wymianie jednego cargo racka na Guardian FSD booster (jak go zdobyć przeczytacie tutaj).
Wożenie pasażerów niewiele różni się od transportu towaru, oprócz konieczności zamontowania kabin pasażerskich w miejsce cargo racków.
Statki eksploracyjne
![[Obrazek: MonsKqU.png]](http://i.imgur.com/MonsKqU.png)
Eksplorować można dosłownie każdym statkiem i na różne sposoby. Jedni lecą trasą ekonomiczną, wlatując do jak największej ilości systemów. Inni wyznaczają sobie cel, pędzą do niego jak najszybciej się da i po dotarciu zaczynają dokładniej skanować okolicę. Nie należy jednak mylić statków eksploracyjnych z tak zwanymi taksówkami. W pierwszym wypadku mamy do czynienia ze statkiem wyładowanym odpowiednim sprzętem, w drugim mówimy o pustej skorupie, która ma jak najszybciej dostarczyć nas do celu.
W najnowszym patchu jedno z podstawowych narzędzi eksploracji, Discovery Scanner, zostało wbudowane w każdy statek, faktycznie oddając nam jedno wolne miejsce. Podobnie jak przy statkach handlowych, w celu maksymalizacji skoku, chcemy montować jak najlżejsze moduły. Natomiast tutaj musimy pamiętać o jeszcze kilku szczegółach:
- Czy zamierzamy lądować na planetach? - jeżeli tak, dobrze byłoby wyposażyć statek w lepsze silniki, żeby nie zdziwić się, że nie jest w stanie wyhamować na planecie z nieco większym przyciąganiem grawitacyjnym. Dodatkowo warto zamontować hangar SRV.
- Czy zamierzamy korzystać z gwiazd neutronowych? - jeżeli tak, to niezbędne będzie zabranie AFMU umożliwiającego nam naprawę modułów statku.
- Czy rejon, w który lecimy ma odpowiednią ilość scoopowalnych gwiazd? - jeżeli nie, warto zastanowić się nad zamontowaniem dodatkowego zbiornika paliwa.
W typowy statek eksploracyjny zamontujemy:
- jak najlepsze FSD (A),
- jak najlżejszą resztę modułów (D),
- jak największy fuel scoop,
- heatsink w razie wlecenia w gwiazdę,
- hangar SRV,
- dwa moduły AFMU - jeden będzie mógł naprawiać drugi,
- jak najmniejszą tarczę - tutaj również możemy zastanowić się nad jej nie zakładaniem:
(21.12.2018, 10:35 UTC)Haji-me napisał(a): Shield jest nam potrzebny tylko w przypadku uderzenia w planetę lub inny statek (przy grupowych spotkaniach na przykład). Wtedy liczy nam się tylko ogólna siła tarcz liczona w MJ. Na wszystkich statkach eksploracyjnych lepiej zawsze dać zwykły Shield Generator + ewentualnie modyfikacje Enhanced Low Power Shield. Pobiera mniej energi, mniej waży, a siła MJ jest większa.
- detailed surface scanner umożliwiający mapowanie planet.
Przykładowe buildy:
Jeżeli chodzi o modyfikacje inżynierskie, to ponownie, w pierwszej kolejności skupiłbym się na zwiększeniu zasięgu FSD, później odchudzał pozostałe moduły. Poważnie myśląc o eksploracji Guardian FSD booster jest niesamowicie pomocny.
Statki PvE
![[Obrazek: wtboa8X.png]](http://i.imgur.com/wtboa8X.png)
Na samym początku chciałbym zaznaczyć, że opiszę tutaj mój ulubiony sposób budowania statków do PvE. Z tego co wiem, nie odbiega on od najpopularniejszych buildów.
W ED zapożyczono z EvE Online określenia dotyczące sposobu "przyjmowania" obrażeń: shield tank (duża tarcza i SCB do jej odnowienia), hull tank (minimalna tarcza lub jej brak i maksymalizacja pancerza przy wykorzystaniu HRP) i hybryda (balans między jednym i drugim). Osobiście uważam, że w walkach PvE największy sens ma stosowanie shield tanka, ze względu na wygodę i ograniczone koszty.
Kolejną sprawą jest wybór broni - nie tylko jej rodzaju, ale może przede wszystkim, sposobu jej montowania, którego mamy trzy rodzaje:
- fixed - montowanie "na sztywno" wymagające od nas dokładnego celowania w statek w broniach laserowych, a z wyprzedzeniem przy broniach kinetycznych. Jest kilka rodzajów broni występujących tylko w tym wariancie. Spośród broni montowalnych na wszystkie sposoby, przy tym samym rozmiarze, moduły fixed zadają największe obrażenia, pobierają najmniej prądu i są najtańsze.
- gimballed - montowanie umożliwiające broni automatyczne celowanie, jeżeli statek w który mierzymy znajduje się przed nami. Moim zdaniem najwygodniejszy sposób do latania na PvE.
- turreted - klasyczne wieżyczki z szerokim kontem prowadzenia ostrzału. Najdroższe, prądożerne, zadające najmniejsze obrażenia. Przydatne na dużych, wolnych statkach.
Jeżeli chodzi o rodzaj broni, to sugerowałbym miks pulse laserów i multicannonów, ponieważ umożliwiają stosunkowo najdłuższy czas walki bez potrzeby uzupełniania amunicji.
W statek PvE zamontujemy:
- jak najlepsze moduły (A)
- jak największą tarczę,
- 2 shield cell banki
- heatsinki
- shield boostery
- kilka HRP na wypadek, gdyby spadły nam tarcze i musielibyśmy zwiewać.
Przykładowe buildy:
Podstawowe moduły nakładają pewne ograniczenia, dlatego należy zapoznać się z ustawianiem priorytetów energetycznych statku, a także pamiętać o tym, że moduły można włączać i wyłączać w czasie walki. Na samym początku zabawy w PvE dużo ważniejsza niż sam statek jest taktyka walki, ale to już temat na inny poradnik.
![[Obrazek: zfDWcOZ.jpg]](http://i.imgur.com/zfDWcOZ.jpg)
W dziale Stocznia można śmiało wrzucać swoje statki, prosić o pomoc, wytłumaczenie itd. Warto też zawsze przejrzeć istniejące buildy i poradniki, być może odpowiadają już na Wasze pytania 
Pytajcie, budujcie, latajcie i bawcie się dobrze!

"Każda frakcja ma takiego Fenyla, na jakiego zasłużyła" - CMDR Goliat


.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
![[Obrazek: JI3AjNJ.png]](http://i.imgur.com/JI3AjNJ.png)
![[Obrazek: TyMf4ZR.png]](https://i.imgur.com/TyMf4ZR.png)
.png)