[PORADNIK] Sztuka fitowania statków - Wersja do druku +- The Winged Hussars - Forum (https://forum.thewingedhussars.com) +-- Dział: Strefa Publiczna (https://forum.thewingedhussars.com/forumdisplay.php?fid=4) +--- Dział: Biblioteka (https://forum.thewingedhussars.com/forumdisplay.php?fid=31) +--- Wątek: [PORADNIK] Sztuka fitowania statków (/showthread.php?tid=4989) |
Sztuka fitowania statków - Fenyl de Lechia - 20.12.2018 Sztuka fitowania statków
Celem poniższego poradnika nie jest przedstawienie "jedynego słusznego" sposobu fitowania statków, a przekazanie podstaw umożliwiających każdemu zrozumienie klasycznej mety (rozumiem przez to fity, które działają praktycznie niezmienione od momentu wydania gry). Jednocześnie zachęcam wszystkich od eksperymentowania i testowania, bo tylko tak możemy odkrywać nowe rozwiązania!
W poradniku skupimy się na podstawowych modułach, ale w niektórych miejscach zaznaczę najważniejsze, moim zdaniem, ulepszenia inżynierskie/ moduły od technology brokerów.
Więcej o inżynierii można przeczytać tutaj.
Przy fitowaniu statku należy zadać sobie pytanie - czego oczekuję od statku?
Odpowiadając na to pytanie, osobiście dzielę statki/sposoby fitowania na 4 główne kategorie:
Dodatkowo pojawiają się również statki specjalistyczne:
będące najczęściej modyfikacjami jednej z głównych kategorii.
Do skutecznego budowania statków konieczna jest również znajomość występujących w grze modułów - o tych najlepiej poczytać w samej grze. Różnice w klasach opisane zostały w tym poradniku.
Zaczniemy od statków, w których na początku gry spędzamy najwięcej czasu: Statki handlowe
Zadanie statku handlowego jest stosunkowo proste - przemieścić jak najwięcej towaru, z jak największym zyskiem na tonę, z punktu A do punktu B, w jak najkrótszym czasie. No i nie dać się przy tam zabić.
W tym celu ładujemy w statek:
- jak najlepsze FSD (A),
- jak najlżejszą resztę modułów (D)
- wypychamy wszystkie optionale cargo rackami.
Tutaj pojawa się jedyna decyzja, którą musimy podjąć - czy wymieniamy jeden cargo rack na tarczę? Osobiście przed długi okres czasu latałem statkami handlowymi bez tarcz, natomiast z czasem zacząłem montować najmniejsze możliwe tarcze - w sam raz nadają się jako ochrona przed otarciem się o stację, a zatrzymają też kilka strzałów oddanych przez wyciągającego nas NPCa.
Przykładowe buildy: Jeżeli chodzi o modyfikacje inżynierskie, to w pierwszej kolejności skupiłbym się na zwiększeniu zasięgu FSD, później odchudzał pozostałe moduły. Z czasem można pomyśleć o wymianie jednego cargo racka na Guardian FSD booster (jak go zdobyć przeczytacie tutaj).
Wożenie pasażerów niewiele różni się od transportu towaru, oprócz konieczności zamontowania kabin pasażerskich w miejsce cargo racków.
Statki eksploracyjne
Eksplorować można dosłownie każdym statkiem i na różne sposoby. Jedni lecą trasą ekonomiczną, wlatując do jak największej ilości systemów. Inni wyznaczają sobie cel, pędzą do niego jak najszybciej się da i po dotarciu zaczynają dokładniej skanować okolicę. Nie należy jednak mylić statków eksploracyjnych z tak zwanymi taksówkami. W pierwszym wypadku mamy do czynienia ze statkiem wyładowanym odpowiednim sprzętem, w drugim mówimy o pustej skorupie, która ma jak najszybciej dostarczyć nas do celu.
W najnowszym patchu jedno z podstawowych narzędzi eksploracji, Discovery Scanner, zostało wbudowane w każdy statek, faktycznie oddając nam jedno wolne miejsce. Podobnie jak przy statkach handlowych, w celu maksymalizacji skoku, chcemy montować jak najlżejsze moduły. Natomiast tutaj musimy pamiętać o jeszcze kilku szczegółach:
- Czy zamierzamy lądować na planetach? - jeżeli tak, dobrze byłoby wyposażyć statek w lepsze silniki, żeby nie zdziwić się, że nie jest w stanie wyhamować na planecie z nieco większym przyciąganiem grawitacyjnym. Dodatkowo warto zamontować hangar SRV.
- Czy zamierzamy korzystać z gwiazd neutronowych? - jeżeli tak, to niezbędne będzie zabranie AFMU umożliwiającego nam naprawę modułów statku.
- Czy rejon, w który lecimy ma odpowiednią ilość scoopowalnych gwiazd? - jeżeli nie, warto zastanowić się nad zamontowaniem dodatkowego zbiornika paliwa.
W typowy statek eksploracyjny zamontujemy:
- jak najlepsze FSD (A),
- jak najlżejszą resztę modułów (D),
- jak największy fuel scoop,
- heatsink w razie wlecenia w gwiazdę,
- hangar SRV,
- dwa moduły AFMU - jeden będzie mógł naprawiać drugi,
- jak najmniejszą tarczę - tutaj również możemy zastanowić się nad jej nie zakładaniem:
(21.12.2018, 10:35 UTC)Haji-me napisał(a): Shield jest nam potrzebny tylko w przypadku uderzenia w planetę lub inny statek (przy grupowych spotkaniach na przykład). Wtedy liczy nam się tylko ogólna siła tarcz liczona w MJ. Na wszystkich statkach eksploracyjnych lepiej zawsze dać zwykły Shield Generator + ewentualnie modyfikacje Enhanced Low Power Shield. Pobiera mniej energi, mniej waży, a siła MJ jest większa. - detailed surface scanner umożliwiający mapowanie planet.
Przykładowe buildy:
Jeżeli chodzi o modyfikacje inżynierskie, to ponownie, w pierwszej kolejności skupiłbym się na zwiększeniu zasięgu FSD, później odchudzał pozostałe moduły. Poważnie myśląc o eksploracji Guardian FSD booster jest niesamowicie pomocny.
Statki PvE
Na samym początku chciałbym zaznaczyć, że opiszę tutaj mój ulubiony sposób budowania statków do PvE. Z tego co wiem, nie odbiega on od najpopularniejszych buildów.
W ED zapożyczono z EvE Online określenia dotyczące sposobu "przyjmowania" obrażeń: shield tank (duża tarcza i SCB do jej odnowienia), hull tank (minimalna tarcza lub jej brak i maksymalizacja pancerza przy wykorzystaniu HRP) i hybryda (balans między jednym i drugim). Osobiście uważam, że w walkach PvE największy sens ma stosowanie shield tanka, ze względu na wygodę i ograniczone koszty.
Kolejną sprawą jest wybór broni - nie tylko jej rodzaju, ale może przede wszystkim, sposobu jej montowania, którego mamy trzy rodzaje:
Jeżeli chodzi o rodzaj broni, to sugerowałbym miks pulse laserów i multicannonów, ponieważ umożliwiają stosunkowo najdłuższy czas walki bez potrzeby uzupełniania amunicji.
W statek PvE zamontujemy:
- jak najlepsze moduły (A)
- jak największą tarczę,
- 2 shield cell banki
- heatsinki
- shield boostery
- kilka HRP na wypadek, gdyby spadły nam tarcze i musielibyśmy zwiewać.
Przykładowe buildy:
Podstawowe moduły nakładają pewne ograniczenia, dlatego należy zapoznać się z ustawianiem priorytetów energetycznych statku, a także pamiętać o tym, że moduły można włączać i wyłączać w czasie walki. Na samym początku zabawy w PvE dużo ważniejsza niż sam statek jest taktyka walki, ale to już temat na inny poradnik.
W dziale Stocznia można śmiało wrzucać swoje statki, prosić o pomoc, wytłumaczenie itd. Warto też zawsze przejrzeć istniejące buildy i poradniki, być może odpowiadają już na Wasze pytania
Pytajcie, budujcie, latajcie i bawcie się dobrze!
RE: Sztuka fitowania statków - wesol - 20.12.2018 Zacny poradnik, rep leci RE: Sztuka fitowania statków - Pueblo - 21.12.2018 klasa! Na bank sie przyda! Podziekowal RE: Sztuka fitowania statków - Haji-me - 21.12.2018 Leci rep . Tylko takie małe pytanie - po co Bi-weave Shield Generator na statku do eksploracji? Shield jest nam potrzebny tylko w przypadku uderzenia w planetę lub inny statek (przy grupowych spotkaniach na przykład). Wtedy liczy nam się tylko ogólna siła tarcz liczona w MJ. Na wszystkich statkach eksploracyjnych lepiej zawsze dać zwykły Shield Generator + ewentualnie modyfikacje Enhanced Low Power Shield. Pobiera mniej energi, mniej waży, a siła MJ jest większa. RE: Sztuka fitowania statków - Fenyl de Lechia - 21.12.2018 Haji - missclick RE: Sztuka fitowania statków - Haji-me - 21.12.2018 (21.12.2018, 10:51 UTC)Fenyl de Lechia napisał(a): Haji - missclick A ja się rozpisałem. No cóż... zostawię dla potomnych, może ktoś będzie miał wątpliwości, którego shielda wybrać . RE: Sztuka fitowania statków - GROCHU - 21.12.2018 Super poradnik! rep poleciał RE: Sztuka fitowania statków - Fenyl de Lechia - 21.12.2018 Spokojnie Haji, Twoje rozpisanie nie poszło na marne, wrzuciłem je do poradnika RE: Sztuka fitowania statków - Dyspozytor - 25.12.2018 Do Explo można się pokusić o kilka ulepszeń, np.: Tarcze - Low Power/Stipped Down, nawet jeśli ktoś lata z wyłączoną to będzie jeszcze lżejsza Heat Sink - wolę zrobić lekki, nigdy ich nie użyłem na wycieczkach a jeśli użyję to będzie to pewnie jedna sztuka Rail Gun - lekki z efektem Plasma Slug dla tych co latają w górne/dolne partie dysku lub na jego kraniec DSS ma jakieś nowe ulepszenie którego Coriolis.io nie uwzględnia, ..jeszcze 1 lekki laser do ew. instalacji obcych |