The Winged Hussars - Forum
[PORADNIK] Sztuka fitowania statków - Wersja do druku

+- The Winged Hussars - Forum (https://forum.thewingedhussars.com)
+-- Dział: Maskelyne Vision - Stacja Orbitalna Typu Coriolis (https://forum.thewingedhussars.com/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Dział: Biblioteka (https://forum.thewingedhussars.com/forumdisplay.php?fid=31)
+--- Wątek: [PORADNIK] Sztuka fitowania statków (/showthread.php?tid=4989)



Sztuka fitowania statków - Fenyl de Lechia - 20.12.2018

Sztuka fitowania statków

Celem poniższego poradnika nie jest przedstawienie "jedynego słusznego" sposobu fitowania statków, a przekazanie podstaw umożliwiających każdemu zrozumienie klasycznej mety (rozumiem przez to fity, które działają praktycznie niezmienione od momentu wydania gry). Jednocześnie zachęcam wszystkich od eksperymentowania i testowania, bo tylko tak możemy odkrywać nowe rozwiązania!
W poradniku skupimy się na podstawowych modułach, ale w niektórych miejscach zaznaczę najważniejsze, moim zdaniem, ulepszenia inżynierskie/ moduły od technology brokerów.
Więcej o inżynierii  można przeczytać tutaj.

Przy fitowaniu statku należy zadać sobie pytanie - czego oczekuję od statku? 
Odpowiadając na to pytanie, osobiście dzielę statki/sposoby fitowania na 4 główne kategorie:
  • PvE - RES/CZ, duża tarcza umożliwiająca spokojne utrzymanie się przy ataku przez kilka statków i mix broni na gimballach,
  • PvP - temat na osobny poradnik,
  • Handlowe - maksymalizacja długości skoku i wielkości zabieranego ładunku,
  • Eksploracyjne - maksymalizacja skoku i zabranie niezbędnych instrumentów.
Dodatkowo pojawiają się również statki specjalistyczne:
  • do kopania (o których możecie poczytać tutaj),
  • do walki z Thargoidami (o budowie tych możecie przeczytać tutaj),
  • do przewozu pasażerów,
będące najczęściej modyfikacjami jednej z głównych kategorii.

Do skutecznego budowania statków konieczna jest również znajomość występujących w grze modułów - o tych najlepiej poczytać w samej grze. Różnice w klasach opisane zostały w tym poradniku.


Zaczniemy od statków, w których na początku gry spędzamy najwięcej czasu:

Statki handlowe

[Obrazek: yxBFr9c.png]

Zadanie statku handlowego jest stosunkowo proste - przemieścić jak najwięcej towaru,  z jak największym zyskiem na tone, z punktu A do punktu B, w jak najkrótszym czasie. No i nie dać się przy tam zabić. 
W tym celu ładujemy w statek: 
- jak najlepsze FSD (A), 
- jak najlżejszą resztę modułów (D) 
- wypychamy wszystkie optionale cargo rackami. 
Tutaj pojawa się jedyna decyzja, którą musimy podjąć - czy wymieniamy jeden cargo rack na tarczę? Osobiście przed długi okres czasu latałem statkami handlowymi bez tarcz, natomiast z czasem zacząłem montować najmniejsze możliwe tarcze - w sam raz nadają się jako ochrona przed otarciem się o stację, a zatrzymają też kilka strzałów oddanych przez wyciągającego nas NPCa.

Przykładowe buildy: 
Jeżeli chodzi o modyfikacje inżynierskie, to w pierwszej kolejności skupiłbym się na zwiększeniu zasięgu FSD, później odchudzał pozostałe moduły. Z czasem można pomyśleć o wymianie jednego cargo racka na Guardian FSD booster (jak go zdobyć przeczytacie tutaj).

Wożenie pasażerów niewiele różni się od transportu towaru, oprócz konieczności zamontowania kabin pasażerskich w miejsce cargo racków. 

Statki eksploracyjne

[Obrazek: MonsKqU.png]

Eksplorować można dosłownie każdym statkiem i na różne sposoby. Jedni lecą trasą ekonomiczną, wlatując do jak największej ilości systemów. Inni wyznaczają sobie cel, pędzą do niego jak najszybciej się da i po dotarciu zaczynają dokładniej skanować okolicę. Nie należy jednak mylić statków eksploracyjnych z tak zwanymi taksówkami. W pierwszym wypadku mamy do czynienia ze statkiem wyładowanym odpowiednim sprzętem, w drugim mówimy o pustej skorupie, która ma jak najszybciej dostarczyć nas do celu.

W najnowszym patchu jedno z podstawowych narzędzi eksploracji, Discovery Scanner, zostało wbudowane w każdy statek, faktycznie oddając nam jedno wolne miejsce. Podobnie jak przy statkach handlowych, w celu maksymalizacji skoku, chcemy montować jak najlżejsze moduły. Natomiast tutaj musimy pamiętać o jeszcze kilku szczegółach:
- Czy zamierzamy lądować na planetach? - jeżeli tak, dobrze byłoby wyposażyć statek w lepsze silniki, żeby nie zdziwić się, że nie jest w stanie wyhamować na planecie z nieco większym przyciąganiem grawitacyjnym. Dodatkowo warto zamontować hangar SRV.
- Czy zamierzamy korzystać z gwiazd neutronowych? - jeżeli tak, to niezbędne będzie zabranie AFMU umożliwiającego nam naprawę modułów statku.
- Czy rejon, w który lecimy ma odpowiednią ilość scoopowalnych gwiazd? - jeżeli nie, warto zastanowić się nad zamontowaniem dodatkowego zbiornika paliwa.

W typowy statek eksploracyjny zamontujemy:
- jak najlepsze FSD (A), 
- jak najlżejszą resztę modułów (D),
- jak największy fuel scoop,
- heatsink w razie wlecenia w gwiazdę,
- hangar SRV,
- dwa moduły AFMU - jeden będzie mógł naprawiać drugi,
- jak najmniejszą tarczę - tutaj również możemy zastanowić się nad jej nie zakładaniem:
(21.12.2018, 10:35 UTC)Haji-me napisał(a): Shield jest nam potrzebny tylko w przypadku uderzenia w planetę lub inny statek (przy grupowych spotkaniach na przykład). Wtedy liczy nam się tylko ogólna siła tarcz liczona w MJ. Na wszystkich statkach eksploracyjnych lepiej zawsze dać zwykły Shield Generator + ewentualnie modyfikacje Enhanced Low Power Shield. Pobiera mniej energi, mniej waży, a siła MJ jest większa.
- detailed surface scanner umożliwiający mapowanie planet.

Przykładowe buildy:

Jeżeli chodzi o modyfikacje inżynierskie, to ponownie, w pierwszej kolejności skupiłbym się na zwiększeniu zasięgu FSD, później odchudzał pozostałe moduły. Poważnie myśląc o eksploracji Guardian FSD booster jest niesamowicie pomocny.


Statki PvE

[Obrazek: wtboa8X.png]

Na samym początku chciałbym zaznaczyć, że opiszę tutaj mój ulubiony sposób budowania statków do PvE. Z tego co wiem, nie odbiega on od najpopularniejszych buildów. 

W ED zapożyczono z EvE Online określenia dotyczące sposobu "przyjmowania" obrażeń: shield tank (duża tarcza i SCB do jej odnowienia), hull tank (minimalna tarcza lub jej brak i maksymalizacja pancerza przy wykorzystaniu HRP) i hybryda (balans między jednym i drugim). Osobiście uważam, że w walkach PvE największy sens ma stosowanie shield tanka, ze względu na wygodę i ograniczone koszty. 

Kolejną sprawą jest wybór broni - nie tylko jej rodzaju, ale może przede wszystkim, sposobu jej montowania, którego mamy trzy rodzaje:
  • fixed - montowanie "na sztywno" wymagające od nas dokładnego celowania w statek w broniach laserowych, a z wyprzedzeniem przy broniach kinetycznych. Jest kilka rodzajów broni występujących tylko w tym wariancie. Spośród broni montowalnych na wszystkie sposoby, przy tym samym rozmiarze, moduły fixed zadają największe obrażenia, pobierają najmniej prądu i są najtańsze.
  • gimballed - montowanie umożliwiające broni automatyczne celowanie, jeżeli statek w który mierzymy znajduje się przed nami. Moim zdaniem najwygodniejszy sposób do latania na PvE.
  • turreted - klasyczne wieżyczki z szerokim kontem prowadzenia ostrzału. Najdroższe, prądożerne, zadające najmniejsze obrażenia. Przydatne na dużych, wolnych statkach.
Jeżeli chodzi o rodzaj broni, to sugerowałbym miks pulse laserów i multicannonów, ponieważ umożliwiają stosunkowo najdłuższy czas walki bez potrzeby uzupełniania amunicji. 

W statek PvE zamontujemy:
- jak najlepsze moduły (A)
- jak największą tarczę,
- 2 shield cell banki
- heatsinki
- shield boostery
- kilka HRP na wypadek, gdyby spadły nam tarcze i musielibyśmy zwiewać.

Przykładowe buildy:
Podstawowe moduły nakładają pewne ograniczenia, dlatego należy zapoznać się z ustawianiem priorytetów energetycznych statku, a także pamiętać o tym, że moduły można włączać i wyłączać w czasie walki. Na samym początku zabawy w PvE dużo ważniejsza niż sam statek jest taktyka walki, ale to już temat na inny poradnik.

[Obrazek: zfDWcOZ.jpg]

W dziale Stocznia można śmiało wrzucać swoje statki, prosić o pomoc, wytłumaczenie itd. Warto też zawsze przejrzeć istniejące buildy i poradniki, być może odpowiadają już na Wasze pytania Smile
Pytajcie, budujcie, latajcie i bawcie się dobrze!


RE: Sztuka fitowania statków - mlodywesol - 20.12.2018

Zacny poradnik, rep leci Smile


RE: Sztuka fitowania statków - Pueblo - 21.12.2018

klasa!
Na bank sie przyda!

Podziekowal


RE: Sztuka fitowania statków - Haji-me - 21.12.2018

Leci rep Smile.

Tylko takie małe pytanie - po co Bi-weave Shield Generator na statku do eksploracji? Shield jest nam potrzebny tylko w przypadku uderzenia w planetę lub inny statek (przy grupowych spotkaniach na przykład). Wtedy liczy nam się tylko ogólna siła tarcz liczona w MJ. Na wszystkich statkach eksploracyjnych lepiej zawsze dać zwykły Shield Generator + ewentualnie modyfikacje Enhanced Low Power Shield. Pobiera mniej energi, mniej waży, a siła MJ jest większa.


RE: Sztuka fitowania statków - Fenyl de Lechia - 21.12.2018

Haji - missclick Biggrin


RE: Sztuka fitowania statków - Haji-me - 21.12.2018

(21.12.2018, 10:51 UTC)Fenyl de Lechia napisał(a): Haji - missclick Biggrin

Biggrin A ja się rozpisałem. No cóż... zostawię dla potomnych, może ktoś będzie miał wątpliwości, którego shielda wybrać Smile.


RE: Sztuka fitowania statków - GROCHU - 21.12.2018

Super poradnik! Smile rep poleciał


RE: Sztuka fitowania statków - Fenyl de Lechia - 21.12.2018

Spokojnie Haji, Twoje rozpisanie nie poszło na marne, wrzuciłem je do poradnika Smile


RE: Sztuka fitowania statków - Dyspozytor - 25.12.2018

Do Explo można się pokusić o kilka ulepszeń, np.:

Tarcze - Low Power/Stipped Down, nawet jeśli ktoś lata z wyłączoną to będzie jeszcze lżejsza
Heat Sink - wolę zrobić lekki, nigdy ich nie użyłem na wycieczkach a jeśli użyję to będzie to pewnie jedna sztuka
Rail Gun - lekki z efektem Plasma Slug dla tych co latają w górne/dolne partie dysku lub na jego kraniec
DSS ma jakieś nowe ulepszenie którego Coriolis.io nie uwzględnia, ..jeszcze
1 lekki laser do ew. instalacji obcych