Ocena wątku:
  • 4 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obsługa zewnętrznej kamery - Camera Suite
#1
-= Opis =-

Camera Suite jest to narzędzie zaimplementowane w grze. Pozwala nam ono na włączenie zewnętrznej kamery i obserwowanie naszego statku / srv z dowolnej pozycji. Działa to trochę jak w grach wyścigowych kiedy przełączamy kamerę na widok z zewnątrz. Różnica polega na tym, że kamera w ED jest bardzo rozbudowana i ilość dostępnych opcji może początkowo zniechęcić do korzystania z niej. Używamy jej głównie gdy chcemy zrobić ładne zdjęcie czy nakręcić materiał filmowy. Poniżej postaram się krok po kroku wytłumaczyć do czego służą najważniejsze opcje. Moje bindy są pod Hotas X od Thrustmaster, więc klawisze musicie sobie sami przypisać tak jak Wam wygodnie.


-= Konfiguracja =-

Wciskamy "Escape" wchodzimy w Options > Controls i zjeżdżamy na sam dół. Pierwsze co nas interesuje to zakładka "Camera Suite"

[Obrazek: NRD4Q5x.png]

Ship - Toggle camera Suite - włączamy naszą kamerę. Analogicznie poniżej mamy opcję z SRV. W tym momencie przełączamy się na widok z trzeciej osoby i mamy możliwość sterowania naszym statkiem, strzelania, latania itp.

Enter Free Camera - po włączeniu tej opcji nasz statek stoi w miejscu, a nasza kamera się uwalnia.

Pozostałe opcje w tej zakładce służą do predefiniowanych kadrów kamery. Ich nazwy mówią same za siebie. Można zmienić na widok np. prosto z kokpitu, w którym widzimy naszą postać oraz kawałek przedniej szyby itp. Osobiście nie używam ale warto sobie to przypisać np. do klawiatury numerycznej i się pobawić


Następnie przechodzimy do zakładki "Free Camera"

[Obrazek: iZNS6DY.png]

Toggle Hud - na początku po włączeniu kamery mamy na ekranie HUD. Jest tam opis naszych skrótów klawiszowych, informacje o Zoomie, Blur. Do opisu jak z tego korzystać jeszcze      dojdziemy. Warto mieć ten klawisz przypisany gdzieś pod ręka, bo HUD nam będzie tylko szpecił obraz.

Increase / Decrease speed - to jest prędkość poruszania się naszej kamery. Często używane. Czasem chcemy szybko obrócić kamerę wokół naszego statku aby się rozejrzeć po okolicy. Czasem wręcz odwrotnie - chcemy dokładnie wypośrodkować obiekt w kamerze i potrzebujemy wolnej, dokładnej kamery aby wykonywać małe ruchy.

Następnie mamy opcje odpowiadające za ruch kamery. Przypisujemy tutaj wszystko tak samo jak mamy przy poruszaniu się naszym statkiem - roll, pitch, yaw, ruch do przodu i wsteczny.

[Obrazek: HtlEh7l.png]

Stabiliser on/off - do sprawdzenia i dodania

Camera / ship controls toggle - przełączamy pomiędzy ruchem samej kamery, a ruchem razem z naszym statkiem.

Atach / Detach camera - dosłownie podłącz / odłącz kamerę.

Tu się chwilę zatrzymamy. Tych dwóch opcji używamy głównie podczas robienia naszych zdjęć. Dzięki pierwszej z nich możemy się przemieszczać naszym statkiem. Powoduje to jednak także ruch naszej kamery adekwatnie do ruchu naszego pojazdu. Dzięki drugiej opcji możemy poruszać się samym pojazdem podczas gdy kamera pozostaje w miejscu. Jest to bardzo przydatne w momencie gdy znaleźliśmy dobre ujęcie, ale coś nam w naszym ustawieniu nie odpowiada. Możemy zatrzymać nasz kadr, a na przykład przesunąć lekko statek, obrócić go itp. Obu tych trybów używa się bardzo często, więc przypisujemy je gdzieś pod ręką.

Exit Free Camera - nie ma potrzeby tracić na to klawisza. Po prostu używamy tego samego, który odpowiada za włączenie kamery

Zoom / Blur Toggle - przełączanie pomiędzy Zoom, a Blur. Zoom odpowiada za przybliżenie obrazu. Blur za rozmazanie obrazu. Rozwinięcie tematu znajdziecie poniżej

Increase / Decrease Zoom/Focus - zwiększa / zmniejsza przybliżenie lub ogniskową aparatu

Increase / Decrease Blur - zwiększa / zmniejsza poziom rozmycia obrazu

Przy tych ustawieniach posiłkuję się klawiaturą.

-= Blur =-

Zoom i Blur to są zabawki dla zaawansowanych. Sam się nimi zacząłem dopiero niedawno bawić. Są natomiast całkiem łatwe w obsłudze i po opanowaniu sterowania kamerą warto też zacząć ich używać.

Zacznijmy od naszego HUD i opcji związanych z Blur.

[Obrazek: bHT0GuP.png]

U góry widać naszą nakładkę na kamerę. Nie sugerujcie się tym, że prawie wszędzie pisze NOT BOUND, ponieważ HUD uznaje tylko te klawisze, które mamy przypisane w pierwszej kolumnie. To co nas w tym momencie interesuje, to informacje znajdujące się w górnej części ekranu - wartość focus wyrażona w metrach oraz wartość blur wyrażona w procentach.

Jak widać to są standardowe ustawienia - focus na 1 metr, a blur na 0%. Dodajmy teraz nieco Blur i oto co otrzymujemy

[Obrazek: HMn9lW7.png]

Obraz jest rozmazany i wcale nam to nie polepszyło sytuacji Smile. Teraz pora na focus. Najprościej rzecz ujmując odpowiada on za odległość w jakiej się nasz obraz zacznie rozmazywać. Dobrze to widać na kolejnym zdjęciu. Zwiększyłem Blur do 94% aby było wyraźnie widać efekt rozmazania.  Focus zwiększałem do momentu, aż mój SRV stał się wyraźny. 

[Obrazek: YiMiH0m.png]

Dzięki temu uzyskujemy popularny dzisiaj efekt jakim jest głębia ostrości. Dosyć często spotykana teraz opcja w naszych smartfonach.

Tutaj jest przykład genialnego wykorzystania tego efektu przez Batona

[Obrazek: Gg9v7UZ.jpg]

-= Zoom =-

Zoom odpowiada za przybliżenie lub oddalenie obrazu - to chyba wie każdy. Natomiast dzięki tej opcji możemy troszkę oszukać naszych widzów, a sobie znacznie ułatwić życie. Pamiętajcie, że naszą kamerę możemy dowolnie przybliżać lub oddalać od naszego statku. Zoom natomiast oddala i przybliża nam cały obraz. Dzięki połączeniu tych dwóch opcji możemy manipulować naszym tłem i dostosowywać je do naszych upodobań. Pozostając w tym samym miejscu możemy przybliżać lub oddalać planety znajdujące się w tle czy cokolwiek innego co chcemy uwiecznić na zdjęciu.

Poniżej są 2 zdjęcia zrobionego dokładnie z tego samego miejsca

[Obrazek: ICIkqV8.png]

[Obrazek: HTqVGlr.png]

Z tej opcji korzystam regularnie. Przymierzając się do poniższego zdjęcia skupiłem się tylko na odpowiednim dla mnie efekcie wschodu słońca. Resztę już sobie dopasowałem zoomem oraz pracą kamery. Dzięki temu planeta mi się idealnie wpasowała w krawędzie ekranu, a ja nie musiałem 100 razy przemieszczać się w supercruise dla uzyskania takiego efektu

[Obrazek: SGDNTpG.png]

To już wszystko. Starałem się to jak najlepiej wyjaśnić, ale w razie jakichkolwiek pytań chętnie pomogę. Natomiast nie trzeba się tego bać , konfiguracja jest prosta, wystarczy znaleźć kilka wolnych klawiszy. Reszta to już kwestia doświadczenia i przyzwyczajenie się do sterowania.
Odpowiedz
#2
Poradnik super. O czesci tych opcji nawet sie nie pamieta ze sa a co dopiero mowic o ich praktycznym uzyciu. Szkoda ze nawet najbardziej zaawansowene ustawienia nie zastapia dobrego oka. Rep+
Odpowiedz
#3
PORADNIK Super  i na pewno bardzo się tu przyda.
Jeszcze miesiąc temu bym Cie Ozłocił, ale i tak Wielkie Dzięki Smile
 [Obrazek: 57086.png]

 Qui desiderat pacem praeparet bellum

Odpowiedz
#4
Dzięki właśnie tego szukałem, dobrze wytłumaczone z przykładami.  
+rep
[Obrazek: 3797.png]
Odpowiedz
#5
Trochę miałem to poustawiane w opcjach, ale dzięki temu poradnikowi ustawiłem sobie "free camerę" dokładniej Biggrin
+rep
[Obrazek: 84838.png]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Bindy dla ustawień kamery [Klawiatura + mysz] Greg200184PL 15 5,752 18.06.2017, 13:34 UTC
Ostatni post: Baton
  Bindy dla ustawień kamery [X52] TeddyPanda 6 3,050 02.03.2017, 22:45 UTC
Ostatni post: TeddyPanda



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości