Ocena wątku:
  • 5 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PORADNIK Poradnik Fotografa
#1
[Obrazek: s5oJ7js.jpg]

Poradnik Fotografa
Czyli jak robić zdjęcia z galaktyki Elite: Dangerous?

Wstęp.

Robienie zdjęć z w Elite jest jednym z najbardziej czasochłonnych i żmudnych zajęć w Elite: Dangerous. Poszukiwania odpowiedniej gwiazdy, planety czy mgławicy potrafi zająć samo w sobie wiele godzin nie mówiąc już o późniejszym ustawianiu takiego zdjęcia, sprawdzanie konfiguracji graficznych czy zmiana pola widzenia. Aby zostać fotografem potrzebujemy masę cierpliwości a i nawet z tym zostaniemy niekiedy z jednym screenem, który uznamy za "dobry". Być może planeta, z której chcemy zrobić fotkę nie będzie się prezentować tak samo na powierzchni jak na orbicie, albo świetnie zapowiadający się układ podwójny czy mgławica będzie ustawiona w taki sposób, że zostaniemy zmuszeni do zadania sobie pytanie - robić tutaj fotę "na siłę" czy lecieć do kolejnego systemu w poszukiwaniu czegoś lepszego? Za focenie nie dostaniemy nigdy ani jednego kredytu mimo, że poświeciliśmy temu zajęciu więcej czasu niż wymaga grind materiałów u Inżynierów.

Jeżeli te słowa nie zniechęciły Was do fotografi w Elite możecie śmiało przejść do dalszej części Wink

Zostawmy za sobą negatywy i fakt, że focenie to bardzo nieopłacalne z perspektywy gry zajęcie. Jakie są wiec plusy? Można powiedzieć, że naszą zapłatą jest satysfakcja. Dla mnie Fotografia w Elite jest profesją, która daje mi jej więcej niż cokolwiek innego. Dobrze wykonane zdjęcie potrafi zachwycić nie tylko nas, ale też innych commanderów, a nawet samego frontiera. Pozytywne komentarze od różnych osób, publikacja zdjęć w oficjalnych newsletterach, lawina plusów w galeriach takich jak Inara czy Elite Galaxy czy wygrana w konkursie na screenshot tygodnia. Nagrodą fotografa nie są kredyty lecz aprobata publiczności! Jeżeli do tego uwielbiamy kosmos i eksplorację to warto zastanowić się nad tą ścieżką kariery na gwiezdnych szlakach, a ten poradnik niech posłuży jako zestaw wskazówek!


1. Potrzebne narzędzie i modyfikacje

Zanim cokolwiek zaczniemy robić musimy nauczyć się nieco o plikach konfiguracyjnych gry oraz o modach jakie będziemy wykorzystywać. Bez obaw! Wszystkie z nich są dozwolone do użycia w grze, więc nie łamiecie żadnego z regulaminów (TWH / ELITE) i nie grozi Wam banicja.

a) Plik GraphicsConfiguration.xml

Podstawowy plik graficzny, w którym zmienimy wygląd naszej galaktyki, przeładujemy rozdzielczość tekstur i zmienimy kolor Huda. Znajdziemy go domyślnie w katalogu z grą czyli dla posiadaczy Horizons C:\Edlaunch\Products\elite-dangerous-64. Otwieramy go notatnikiem (pamiętajcie o zrobieniu kopii zapasowej + z każdym updatem plik jest ten uaktualniany, dlatego robimy też kopię zapasową zmodyfikowanego pliku!)

Co Warto podmienić?
  • Jasność Drogi Mlecznej - Jednym z popularnych zabiegów jest obniżenie jasności galaktyki w tle. Jej standardowa jasność jest raczej zbyt duża i często niepotrzebnie wcina się w kadr (zauważcie, że na wielu dobrych zdjęciach z Elitki nigdy jej nie widać) sposobem na to podmiana lini LocalDustBrightness i MilkywayInstancesBrightness na podane poniżej:
<LocalDustBrightness>-0.1</LocalDustBrightness>
<MilkywayInstancesBrightness>0.01</MilkywayInstancesBrightness>
  • Jeszcze lepsze tekstury - W pliku tym, możemy ustawić ręcznie tekstury w wysokiej rozdzielności zarówno dla planet jak i galaktyki. Aby to zrobić musimy zedytować tę linię na rozdzielczość jaką chcemy. Pamiętajcie, że ustawienie to jest osobne dla planet i galaktyki!:
<High>
<LocalisationName>$QUALITY_HIGH;</LocalisationName>
<TextureSize>2048</TextureSize>
</High>

  • Presety graczy - możemy znaleźć takowe bez problemu w sieci a najpopularniejszym z nich jest chyba preset Insomni, który całkowicie zmieni wygląd Waszej galaktyki na niebieską (warto wpisać w google).


b) Mody Graficzne

Mod graficzny, działający z naszą Elitką potrafi zdziałać dosłownie cuda w kwestii wyglądu naszej gry. Pokuszę się o stwierdzenie, że mody graficzne są podstawą, bez której nie obejdziemy się na dłuższą metę (to taki fotoszop dla graczy). Wyróżniamy kilka rodzajów takich modów a są to np:
  • SweetFX
  • GEMFX
  • Reshade
Do sprawnego ich użycia potrzebujemy jednego z tych programów oraz odpowiedniego presetu. Wielu graczy tworzy własne konfiguracje i jeśli chcesz robić zdjęcia obowiązkową wręcz rzeczą jest przejrzenie i wybranie takowego. Program taki trzeba pobrać i wrzucić do katalogu z grą oraz zamienić domyślne ustawienia na takie jakie sobie pobierzemy. Obszerny wątek z różnymi programami i presetami znajdziecie na forum frontiera tutaj.


c) Pole Widzenia

W grze możemy robić dużo szersze niż te na które pozwalają nam ustawienia wewnątrz Elitki. Aby ustawić jeszcze większe pole widzenia wchodzimy w: 

C:\użytkownicy\[nasza nazwa]\AppData\Local\Frontier Developments\Elite Dangerous\Options\Graphics

Otwieramy notatnikiem plik settings gdzie znajdziemy linię: 

<FOV>60.000000</FOV>

Aby zwiększyć pole widzenia zmieniamy tę wartość na np. 80.000000 i zapisujemy po czym cieszymy się w grze naprawdę panoramiczną perspektywą!

UWAGA! Zbyt duże ustawienia FOV poważnie zniekształcają planeta przy krawędziach oraz potrafią spowodować spore spadki FPS!

d) Jasność w grze

Jest to ostatnia rzecz jaką będziemy modyfikować, jednak robimy to już w samej grze. Warto zauważyć, że odpowiednie ustawienie jasności potrafi diametralnie zmienić klimat zdjęcia!


2. Wybór odpowiedniego miejsca i konfiguracja statku

Gdy już mamy swój preset i konfigurację grafiki, nasza gra wygląda nieziemsko a fpsy spadły z 80 do 20 czas polecieć w gwiazdy i znaleźć dobre miejsce do fotografii. Poszukujemy zatem:
  • Planet typu Earthlike
  • Układów podwójnych wszelkiej maści
  • Mgławic
  • Stacji / outpostów w pobliżu planet
  • Planet z polami asteroid
  • Czarnych Dziur
  • ... I wszystkiego innego co uznamy za ciekawe Tongue
Zasada jest prosta - czym więcej tego typu atrybutów posiada nasze miejsce tym bardziej nadaje się do fotografii. Nie warto przesadzać jednak i chęć umieszczenia zbyt wielu elementów na fotce może skończyć się jej całkowitym zepsuciem.

Jeśli chodzi o konfigurację okrętu jaki będzie służył nam podczas sesji astrofoto to warto wziąc ze sobą kilka rzeczy, choć nie jest to konieczne.
  • Fuel Scoop - Możliwe jak najlepszy, ponieważ tak jak do normalnej eksploracji możemy spędzić dużą ilość czasu nie dokując na żadnej stacji
  • Zbiornik paliwa - Warto zaopatrzyć się w dodatkowy z w/w powodów
  • Frameshift Drive - Jak najlepszy jeśli chcemy focić w odległych systemach
  • Advanced Discovery Scanner  - Odkryje wszystkei ciała niebieski w systemie, Detailed surface nie jest nam potrzebny, ponieważ chodzi nam tylko o wygląd planety Wink
  • Broń - Nie tylko do samoobrony, zdjęcia z otwartym ogniem (strzeląjacym nawet w pustkę kosmosu) potrafi być bardzo efektowne

3. Tworzenie zdjęć

Klucz i gwóźdź programu!
Najważniejszą rzeczą jaką posiada galaktyczny fotograf jest umiejętność kompozycji i i rozplanowania kadru. Musimy zadać sobie pytanie co konkretnie chcemy fotografować - czy statek kosmiczny na tle mgławicy czy skupiamy się przede wszystkim na mgławicy, a nasz statek jest tylko dodatkiem? Czy tworzymy dynamiczne, "szybkie" zdjęcie czy będzie to raczej krajobraz? Jaki nastrój chcemy nadać swojej fotce? Nawet najlepsze miejsce jakie znajdziemy i najfajniejsze mody do grafiki nie pomogą nam, jeśli nie potrafimy dobrze ustawić i rozplanować naszej foty. Ta umiejętność odróżnia kogoś kto przelotnie robi screeny od prawdziwego zawodowca i sprawia, że gdy się tego nauczymy każde nasze zdjęcie będzie bardzo dobre!!

a) Plany

Odpowiedni podział planów to podstawa naszej fotki. W Elitce najczęściej robimy 3, a maksymalnie 4 plany:

  1. Pierwszy Plan - Nasz statek / SRV
  2. Drugi Plan - Stacja / Outpost / Asteroida / Masyw Skalny / Krater itd
  3. Trzeci Plan - Planeta / Gwiazda
  4. Tło - Mgławica / Gwiazdy Tła
Jeżeli np. nie fotografujemy statku to naszym pierwszym planem staje się drugi itd. Imo warto trzymać się takiego podziału i nie próbować na siłę wpychać do zdjęcia zbyt wielu elementów na raz. Tworzy to najczęściej kompletny chaos w kompozycji zdjęcia i zamiast podwyższyć - obniża jakość.


b) Kąty proste i symetria

Kąty proste i symetria - Bardzo ważna rzecz dla zdjęć krajobrazowych i stosujemy te zasady niemal zawsze dla naszego tła. Jeśli naszym pierwszym planem jest planeta ustawiając ją w centrum kadru dbamy o to by kadr był jak najbardziej symetryczny. Tło nigdy nie może znajdować się pod dziwnym kątem, mgławica czy galaktyka nigdy nie może wcinać się  nieporadnie w część zdjęcia, ponieważ momentalnie je psuje. Postaram się tutaj na wybranych przykładać dobrze opisać zasady symetrii i katów prostych Tongue.

[Obrazek: YdphXvf.png]


Pierwsze zdjęcie to foto mojego autorstwa. Zauważcie, że "biała" i "czarna" część zdjęcia zajmują w kadrze mniej więcej podobną ilość miejsca a linia, którą wyznacza tutaj pas asteroid tworzy kąt prosty z krawędziami zdjęcia. Planeta i gwiazda ustawione są mniej więcej w centrum i gdybyśmy mieli wskazać środkowy punkt foty byłoby to miejsce gdzieś pomiędzy nimi.


[Obrazek: cdVpCEb.jpg]


Kolejna fota to fota Hetmana z konkursu na screenshot miesiąca i tu również kluczem do sukcesu okazało się zachowanie symetrii zarówno landing pada jak i samego statku na nim. Mathias idealnie umieścił i ustawił kamerę ponad swoim statkiem co z pomocą programu graficznego dało mu wygraną w konkursie.

[Obrazek: qk3EeHQ.png]


Zdjęcie z innej beczki ale również stosujące się do zasady symetrii. Planeta Earthlike zajmuje mniej więcej połowę kadru. Krawędź tarczy planety ustawiona jest w środku i tworzy linię. Zdjęcie to jest też dobrym przykładem na zastosowanie zasady perspektywy co opiszę w kolejnym podpunkcie.


[Obrazek: 26381726162_8ea68a8e4c_o.png]

I jeszcze jedno zdjęcie od Hetmana

b) Perspektywa (ma znaczenie), czyli jak pokazać komuś gdzie ma patrzeć?

Drugą rzeczą jaką posiada dobre zdjęcie w Elite jest to, że od razu gdy je widzimy wiemy gdzie mamy patrzeć. Statek umieszczony na zdjęciu sunie wzdłuż orbity planety, SRV jedzie ku tarczy zawieszonego w przestrzeni gazowego olbrzyma, okręt powoli odrywa się od ziemi, widok mgławicy tworzy majestatyczne tło dla umieszczonej w niej planety. 

[Obrazek: 6pDD9NS.png]

Na pierwszy ogień idzie zdjęcie wykonane przez Cmdr ShinzoSina. To klasyczny przykład dobrze ustawionego zdjęcia pod kątem perspektywy. Na pierwszym planie mamy tutaj SRV, który zmierza ku krawędzi horyzontu, na którym zawieszona jest planeta z pierścieniem. Patrząc na to zdjęcie instynktownie niemal wiemy gdzie skierować nasze spojrzenie i co jest w nim najważniejsze.


[Obrazek: 9057x7869.jpg]

Wenus od tyłu - zdjęcie Johnny Newmana to idealny przykład prawidłowego połączenia perspektywy i symetrii. Każdy plan jest tutaj wyraźnie zaznaczony, a statek pięknie zmierza ku krawędzi planety.


[Obrazek: PdtDcwB.png]

Zdjęcie Haji-me również świetnie spełnia tę zasadę i wygrywa konkurs. SRV stojący przed olbrzymią konstrukcją na planecie.


[Obrazek: S9hsd7A.png]

Zmierzający na planetę Cutter w wykonaniu Batona. Wbrew pozorom ujęcie również jest ustawione symetrycznie jeśli za linię weźmiecie niebieski płomień silników.


[Obrazek: kziMudT.jpg]

Na koniec fota podnoszącej się znad planety Corvetty. Warto zauważyć, że zarówno  gwiazda i planeta za statkiem stanowią już tło dla naszego zdjęcia (ustawione symetrycznie).

c) Co ciąć, a czego nie ciąć?

W swoich zdjęciach często nie będziemy mogli umieścić w kadrze całego statku, pełnej tarczy planety itp. W tym wypadku jesteśmy zmuszeni do cięcia części obiektu, ale jak tu zrobić by nie ucierpiała na tym kompozycja naszego zdjęcia?

Jeżeli z jakichś powodów zmuszeni jesteśmy do w/w działania po pierwsze staramy się ciąć zasadą symetrii co tyczy się głównie planet, mgławic itd. Nigdy nie tniemy danego obiektu na ślepo. Pourywane statki, planety z niewielką brakującą częścią czy mgławice delikatnie wchodzące w plan tylko z pozoru dają większą wartość fotce, a w praktyce jest zupełnie inaczej. Jeżeli fotografujemy statek to albo fotografujemy go całego albo tniemy w przemyślany sposób. Jeśli chcemy zrobić dynamiczne zdjęcie, w którym widać odrzut z naszych silników niczym fajnym nie będzie sytuacja, gdy utniemy pozostający za nim pył (polecam nie używać pełnych prędkości do takich fotek, sam robię je na niższych wartościach).


[Obrazek: t3R3Y3K.jpg]

Dobre ścięcie foty potrafi bardzo poprawić końcowy efekt. Planeta Earthlike i statek na tym zdjęciu są ścięte w sposób symetryczny. Samo zdjęcie jest dynamiczne, dlatego nie ustawiłem Corvetty pod kątem prostym. 


[Obrazek: s0VNRJE.jpg]

Tutaj z kolei kompletnie źle pocięte i ustawione zdjęcie. Po pierwsze planeta ścięta jest tylko u góry, a dół został nie ruszony. Kolejnym failem jest tutaj zaburzona perspektywa, bo czy wiecie gdzie na tym zdjęciu patrzeć?

a) Na promień lasera?
b) Planetę w tle?
c) Statek w centrum?
d) Wszystko na raz
e) Nie wiem (ja też nie)

[Obrazek: 73uJe4b.jpg]

To zdjęcie również posiada nie tylko złe cięcie, ale też perspektywę. Pocięte grzybki nie prezentują się najlepiej, a sama fota ustawiona została pod koszmarnym kątem.

Niestety do prawidłowego (nie niszczącego foto cięcia) potrzebujemy już trochę własnej praktyki i ćwiczenia oka, jednak najważniejszą zasadą, gdy już się na to decydujemy jest nie zostawianie żadnych wciętych w kadr elementów statku, mgławic, stacji itp. Kawałek szyby statku, w którym chcieliśmy pokazać odbijającą się mgławicę nie będzie wyglądać dobrze gdy wrzucimy do kadru tylko tę jego część - lepiej zamieścić cały statek. Fajny element stacji nie będzie wyglądał ładnie jeśli wejdzie w kadr w dziwnym miejscu.


d) Zdjęcia dynamiczne, czyli łamanie kątów prostych

Dynamiczne zdjęcia są chyba najtrudniejsze do wykonania, ponieważ mogą spokojnie łamać opisaną zasadę symetrii (a nawet wszystkie inne) i nadal być dobre. Zazwyczaj przedstawiają statki kosmiczne na pełnym gazie, lecz często robi się takie zdjęcia też mgławicom albo planetom. Wykonujemy je zazwyczaj mając już ustawiony kadr do normalnej foty, po czym zmieniamy mocno kąt kamery. 

[Obrazek: NX45iWV.png]

[Obrazek: 6XmdBS0.jpg]

Zauważcie, że na tych fotach nadal mamy normalny podział na plany, a zmienia się tylko położenie samej kamery. Warto próbować robić takie foty, odpowiednio wykonane potrafią urozmaicić nawet najnudniejszego screenshota.

d) Ustawienia Pola Widzenia

Ręczne podniesienie pola widzenia na większe umożliwi nam strzelanie jeszcze bardziej efektywnych fotek, jednak również jest dość ciężkie do opanowania. Po pierwsze zbyt wysokie ustawienia wyginają wszystkie nasze obiekty na krawędziach dlatego planety i statki ustawiamy zawsze w centrum kadru. Mgławice na szczęście możemy fotografować z każdym fov, ponieważ efekt ten nie wpływa zbyt negatywnie na ich wygląd. Zmiana pola widzenia jest przydatna gdy chcemy zrobić zdjęcie, w którym nasz statek będzie drobniutkim elementem np. na tle olbrzymiego gazowego giganta. 

[Obrazek: k8Pn3Ti.jpg]

Zdjęcie z polem widzenia ustawionym na ok. 90. Zauważcie też, że celowo prędkosć statku nie jest najwyższa, ponieważ ciągnąca się smuga za statkiem zepsułaby kompletnie ten kadr.


4. Gdzie wrzucać swoje zdjecia?

Gdy uda nam się już zrobić perfekcyjnego screenshota to gdzie się nim pochwalić? Jest kilka miejsc!
  • Pierwszy to nasz husarski dział i konkurs na screenshot tygodnia prowadzony przez Cmdr Batona tutaj.
  • Serwis elitegalaxy.org, z którego FDEV wybiera fotki do newsletterów tutaj
  • Wątek ze screenami na forum Frontier tutaj
  • Serwis Inara (wymaga konta) tutaj

Na koniec

Mam nadzieję, że podobał wam się ten mały poradnik (to mój pierwszy wiec bądźcie wyrozumiali Tongue  ). Jeśli jeszcze coś sobie przypomnę to tutaj dopiszę lub rozwinę. Pamiętajcie, że opisane tutaj rzeczy to nie zasady a jedynie wskazówki i na samym końcu liczy się przede wszystkim wasza własna inwencja i pomysłowość! Mam nadzieję jednak, że niektórym pomoże on postawić swoje pierwsze kroki w jednym z najładniejszych zawodów w Elitce, jakim jest bez wątpienia fotografia!
Odpowiedz
#2
+ Mega Rep Smile
Odpowiedz
#3
Coś czuję, że kalendarz przez pierwsze pół roku będzie takie 5/10 a potem 11/10 Biggrin
[Obrazek: AmqzlzA.jpg]
I jeśli chcesz powiedzieć, że się martwisz o moje morale,
Zostaw wiadomość po sygnale, po sygnale...
Odpowiedz
#4
Super, to już wiem na pewno, że nie dodam swoich zdjęć Biggrin
Odpowiedz
#5
Vermill - wręcz przeciwnie !
Teraz wiesz jak robić żeby dodawać Smile
[Obrazek: KGLUisFt.jpg]
Odpowiedz
#6
(28.06.2016, 21:01 UTC)Assarin napisał(a): Vermill - wręcz przeciwnie !
Teraz wiesz jak robić żeby dodawać Smile
Nie o to chodzi. Mam za słabą grafę, żeby używać tych wszystkich "ulepszeń". Więc po co mam dodawać, skoro zawsze wygra zdjęcie z Elite po tuningu...
Odpowiedz
#7
Część z zamieszczonych tutaj fot stworzona jest bez żadnych ulepszaczy. Dobremu fotografowi ulepszacz pomoże, a słaby i tak zrobi słabe zdjęcie niezależnie czego użył i ilość jego głosów w konkursie będzie równa 0. Niestety jednak foty robi się zazwyczaj na najwyższych ustawieniach, ja niektóre robiłem przy zawrotnej wydajności 15 fps.
Odpowiedz
#8
Dodam tak od siebie, aby szybko dostać się do

C:\użytkownicy\[nasza nazwa]\AppData\Local\Frontier Developments\Elite Dangerous\Options\Graphics

można otworzyć "Uruchom" (Prawy Windows + R) i wpisać %appdata%, cofnąć się jeden katalog i jesteśmy w C:\użytkownicy\[nasza nazwa]\AppData
[Obrazek: AmqzlzA.jpg]
I jeśli chcesz powiedzieć, że się martwisz o moje morale,
Zostaw wiadomość po sygnale, po sygnale...
Odpowiedz
#9
ja dodam, że można wpisać %localappdata% i osiągnąć ten sam efekt od razu, czyli w tym przypadku link który zadziała u każdego %localappdata%\Frontier Developments\Elite Dangerous\Options\Graphics
Odpowiedz
#10
Fajny poradnik Smile. Ja swoje fotki zawsze robiłem na czuja. Teraz będzie trochę łatwiej znając tych kilka zasad Smile. Leci rep.
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [Poradnik] Chemical Manipulators i inne materiały Raferti 1 147 15.10.2019, 18:20 UTC
Ostatni post: ronin_htd
  [Poradnik] Kontroler DirectInput jako XInput (jak Elitka czy inna nówka nie wykrywa) ShiMan 0 325 23.09.2019, 18:30 UTC
Ostatni post: ShiMan
  Poradnik Od zera do Killera - Miliardera Brachu 3 2,819 20.09.2019, 07:24 UTC
Ostatni post: Thomas Bittern
Video [PORADNIK] Elite Dangerous: Poradnik Totalny (video) Mathias Shallowgrave 93 60,825 24.06.2019, 18:36 UTC
Ostatni post: Mathias Shallowgrave
  [PORADNIK] video poradnik w ED Piotr1502PL 1 1,401 18.04.2019, 14:48 UTC
Ostatni post: Zir4n



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości