Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PORADNIK Przewodnik po górnictwie - 2.1
#1
Zacznijmy od najprostszej rzeczy. Są dwie szkoły kopania:
  1. Jakość - wymaga więcej czasu w pierścieniach, kopiemy tylko wartościowe towary.
  2. Ilość - mało selektywne kopanie. Zasada: załadować, sprzedać, wrócić
1. Podstawy
W dalszej części tego przewodnika będę odnosić się do powyższych szkół regularnie, ponieważ wybór sprzętu oraz metoda wydobycia kręci się wokół tego która szkoła jest najlepsza w danej sytuacji. Obydwie szkoły reprezentują skrajności a od Ciebie pilocie zależy aby rozwinąć swój własny styl. 

Czym kopiemy?
Pomówmy o sprzęcie, do statków przejdziemy później.

Lasery górnicze: rozdrabniają asteroidę na małe odłamki. Dostępne są w dwóch rozmiarach: małe i średnie. Ogólnie mówiąc im więcej tym lepiej. Celuj w 2-3 średnie lasery górnicze, a jeśli posiadasz dystrybutor 8A - 4 lasery. Jest jeszcze drugi typ laserów górniczych - lance (Mining Lance) ale wg mnie nie są warte poświęcania im uwagi.
Rafineria: To urządzenie przetwarza odłamki w "koszach". Gdy dany koszyk się zapełni otrzymujemy 1 tonę towaru. Jeśli fragment asteroidy daje Ci 3 materiały i masz tylko 2 kosze, będziesz musiał zarządzać tym co chcesz przetworzyć. Więcej koszy znaczy lepiej.

Szkoła 1: Kopanie selektywne wymaga znacznie mniejszą liczbę "koszy". Jeśli zamierzasz kopać painit i platyne tak naprawdę potrzebujesz rafinerię z 4 "koszami". Im więcej tym lepiej.
Szkoła 2: Idziemy na ilość więc ile przetworzymy tym lepiej.

Limpety (zwane też Ślimakami):  ślimaki są uniwersalnym urządzeniem, które może być zaprogramowane tak, aby wykonywać różne rzeczy. Zajmują przestrzeń ładunkową. Nie opuszczaj stacji bez uzupełnienia zapasów. Zazwyczaj zabierz od 50% do 75% pojemności swojej ładowni.

Prospector (Poszukiwacz): Strzela się nimi w linii prostej. Po uderzeniu w asteroidę podaje nam skład oraz pozostałą ilość zasobów. Podaje też informację na temat ilości mikro-materiałów (low, medium, high). Zwiększa też ilość kawałków które jesteśmy w stanie wydobyć z danej asteroidy. Warto zabrać ze sobą kontroler 3A - jesli nie mamy miejsca 1A też się nada. 
Collector: Pozwala automatycznie zbierać kawałki z przestrzeni wprost do Twojej ładowni. 

Gdzie kopać?
Celujemy w pierścienie oznaczone jako Pristine (dziewicze, nietknięte) metallic lub ice (lodowe). W metalicznych pierścieniach kopiemy wszystko, w lodowych głównie z powodu wykonywanych misji, inżynierów i bo są po prostu piękne Smile
Pierścienie metaliczne zazwyczaj znajdować się będą bliżej planety. Do pierścienia możesz wskoczyć w dowolnym miejscu lub skorzystać z boi RES. Jeśli używasz boi RES oddal się jak najdalej od centrum sygnału aby zostać sam.

Co kopać?
Czas to pieniądz. Zatem dla celów niniejszego przewodnika będziemy tylko mówić o dziewiczych metalicznych pierścieniach. Listę zindeksowanych pierścieni można znaleźć na EDDB lub RES Finder. Jeśli chcemy zrobić to samemu wystarczy zabrać ze sobą Detailed Surface Scanner.

Dziewicze Metaliczne Pierścienie (Pristine Metallic Rings) zawierają 11 materiałów - jest to o 1 więcej niż największa dostępna rafineria (4A, 10 "koszy"):
  1. Painite (70k)
  2. Platinum (25k)
  3. Palladium (15k)
  4. Osmium (12k)
  5. Gold (11k)
  6. Praseodymium “Praseo” (9.2k)
  7. Samarium (8.3k)
  8. Silver(5.8k)
  9. Bertrandite "Berty" (3.5k)
  10. Indite (3k)
  11. Gallite (2k)
Z powyższej listy możemy wydzielić kilka grup: 
Top 3 (5): Painite/Platinum/Palladium/(Gold/Osmium)
Materiały do misji: Osmium/Praseo/Samarium/Bromellite (tylko lodowe)/Methanol Monohydrate (tylko lodowe)
Dla inżynierów: Painite/Platinum/Osmium/Praseo/Samarium/Bromellite (tylko lodowe)
Śmieci: Berty, Indite, Gallite

Przykładowe kompozycje asteroid: 
45% Indite, 15% Berty = ujdzie.
20% Silver, 5% Gold = nie jest tak źle
35% Berty, 16% Platinum, 4% Painite = kopiemy
45% Painite = zdecydowanie kopiemy

Pro tipy dla górników!
Górnictwo w pierścieniach lodowych nie jest tak dochodowe jak w metalicznych ale jest niezbędne do wykonywania misji i zdobycia materiałów dla inżynierów. Jeśli już chcesz zarobić jakieś pieniądze na kopaniu tam szukaj: Low Temp Diamonds (LTD), Bromellite, Lithium Hydroxide, Methanol Monohydrate (tylko tyle by wystarczyło na wykonanie misji).

Wydobywanie mikro-materiałów:
Mikro-materiały (żelazo, arsen itd) można wydobywać z dowolnych pierścieni. Jeśli szukasz tylko i wyłącznie tych materiałów możesz wyłączyć rafinerię a Ślimaki będą ignorować odłamki. Pozwala to zaoszczędzić sporo czasu spędzonego w pierścieniu oraz zmaksymalizować ilość wydobytych mikro-materiałów.

Jak kopiemy?
Efektywna metoda kopania sprzyja wolno obracającym się asteroidom, im bardziej okrągłe tym lepiej. Jeśli zależy Ci na szybkim wydobywaniu spróbuj znaleźć oś obrotu i zacznij kopac. Nie zawsze jest to możliwe a w tych przypadkach staraj się kopać na samym końcu ateroidy więc wszystkie dołamki będą wyrzucane z dala od "młota" a Twoje ślimaki zostaną oszczędzone przed zniszczeniem. Jeśli asteroida jest szczególnie trudna, odpuść, chyba że jest to ta która zawieraja 45% painitu. Warto podlatywać do skały na bardzo małą odległość aby zwiększyć szybkość zbierania odłamków. Pamiętaj: Czas to pieniądz. Zasięg laseera górniczego to 500m.

Kiedy skończyć kopanie?
Skończyły się ślimaki, cargo nie jest pełne - zapamiętaj aby następnym razem zabrać więcej ślimaków.
Cargo pełne a ty nadal masz dużo ślimaków - zapamiętaj aby następnym razem zabrac mniej. Możesz też wyrzucić najmniej potrzebne cargo i kontunuuować kopanie. 
Cargo pełne, brak ślimaków - Brawo! Idelanie dobrałeś proporcje. 

2. Statki
Tutaj zależy głównie od osobistych preferencji. Teoria jest prosta: wybierz taki statek który ma najwięcej zespołów wewnętrznych, moduły o rozmiarach 5 i 3 są najbardziej efektywne dla Collectorów, moduł o rozmiarze 4 dla rafinerii.

Jakie wybrać wyposażenie?
Dystrybutor mocy klasy A, wielkość zależna od ilości zamontowanych laserów:
  • 2 średnie lasery - dystrybutor 6A
  • 3 średnie lasery - dystrybutor 7A
  • 4 średnie lasery - dystrybutor 8A
Wybierz więcej collectorów: 6 lub nawet 10 jeśli Twój statek tyle zmieści
Wybierz największą rafinerię

Jaki statek?
Preferowane: Cobra IV, ASP Explorer, Python, Anaconda
Wystarczające: Type-6, Dropship, Clipper, Cutter, Corvette

Możesz kopać w praktycznie każdym statku i każdy ma swoje osobiste preferencje. Dla mnie Python jest optymalnym wyborem. Posiada dużo zespołów wewnętrznych, dystrybutor 7A (na 3 średnie lasery), może lądować na średnich lądowiskach. Mimo iż Anaconda ma mniejsze cargo niż Cutter i Corvetta, ma przewagę nad nimi w postaci: dystrybutor 8A, liczba zespołów wewnętrznych i długość skoku. Mimo wszystko Cutter i Corvetta są nadal świetnymi statkami górniczymi.

3. Boja RES
Boja RES zwiększa występowanie rzadszych materiałów w asteroidach (Painite/Platinum/Palladium), ale także zwiększa szanse na atak przez statek piracki. Niewielki wzrost występowania nie jest wart ryzyka zestrzelenia. 

4. Kopanie w Skrzydłach
Górnictwo w skrzydłach jest dobrym pomysłem. Nie tylko można dostać normalne dywidendy handlowe (za darmo!), ale każda asteroida jest instancjonowana. Tak więc, jeśli okaże się, że znalazłeś asteroidę zawierającą w 45% painit, możesz zawołać skrzydłowego a on będzie mógł wydobyć jeszcze więcej. To jest dobre dla wszystkich stron.
Starajcie się kopać razem ale każdy inną asteroidę. Przynajmniej do momentu znalezienia bardzo cennych asteroid. Po ukończeniu kopania zostaw swój prospector na asteroidzie dla skrzydłowego a on będzie mógł skorzystać w ten sam sposób jak ty. 

5. Inżynierowie
Niestety nie ma za wielu ulepszeń dla górników. Z przydatnych ulepszeń na pewno warto zwrócić na dystrybutor skoncentrowany na broni (Weapons Focused Distributor) - pozwoli Ci na kopanie dłużej. Polepszenie chłodzenia też może pomóc - elektrownia ze zmniejszoną emisją cieplną (Low emission power), wzmocnione tarcze (Enhanced) lub tarcze o obniżonym zapotrzebowaniu na energię (Low power shields)


Oryginalne źródło poradnika: https://www.reddit.com/r/EliteDangerous/..._guide_20/
“There will be killing till the score is paid.” 
― Homer, The Odyssey

Hardware: Tobii EyeX 4C | Saitek X52 Pro | Logitech G13 | Corsair K65 RGB | Blue Yeti | Superlux HD681 EVOII | LG 29" UltraWide
Odpowiedz
#2
Dodałbym, że w pierścieniach lodowych występuje woda (120 Cr/t), która może być potrzebna do wykonania misji.


No i najważniejsze - 4 pipsy w Weapons Biggrin
[Obrazek: 24648.png]


Raxxla is no alien, is a ghost world, is a planet






Odpowiedz
#3
Z tego, co pamiętam mining laser 2 D  pobiera z zasobnika 3 MJ na sekundę . Power Distributor 7A ładuje zasobnik broni z prędkością 6MJ na sekundę. Czyli 2 średnie lasery górnicze przy 4 pipsach mogą strzelać non stop . Wydaje mi się, że przy trzech laserach, mimo iż asteroidę opróżnisz szybciej, i tak będziesz musiał poczekać,aż limpety zbiorą urobek.
Fortuna toczy się kołem. Pod kołem to pojąłem.
A kiedy strzyżesz owieczki, opowiadaj im bajeczki.
[Obrazek: 34417.png]
Odpowiedz
#4
Zgadza się, zbierając maksymalnie szybko nie zbierzesz więcej niż dwa lasery drugiej klasy są w stanie wykopać, więc nie ma sensu mieć więcej niż dwóch, lepiej w trzeci slot wsadzić jakąś broń.
Odpowiedz
#5
Konkretny poradnik! Dzieki +rep
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [PORADNIK] Rangi Federacji i Imperium po ugrade gry 10.3305 Trufel Aubaris 7 5,433 13.11.2019, 19:05 UTC
Ostatni post: Trufel Aubaris
  [PORADNIK] Krótki przewodnik do założenia konta na EDSM i połącznia go z EDMC -PAQ- 2 2,654 25.08.2019, 10:21 UTC
Ostatni post: Kuba Wolf
  [PORADNIK] Statki eksploracyjne - plus zmiany po 3.3 Kuba Wolf 20 19,900 23.08.2019, 11:27 UTC
Ostatni post: DevoloPL
  [PORADNIK] Przewodnik po USS'ach Drakkainen 3 8,425 20.12.2018, 09:02 UTC
Ostatni post: Mihoo
  [PORADNIK] Point Defence - Czy po update rakiet już warto go mieć? Grzechu789 14 8,811 01.09.2016, 16:20 UTC
Ostatni post: Reinrk van Dall



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości