15.10.2019, 13:09 UTC
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.10.2019, 16:44 UTC przez Stary Karczmarz.)
Dla jasności, na podstawie wcześniejszego cytatu SS100=5 a SS188=9,5 a nie 9,5 i 15. Tak jak już pisałem może to być kwestia uruchamiania aplikacji nie bezpośrednio w WMR a poprzez SteamVR a wyższa rozdzielczość daje o sobie znać bezpośrednio we framerate dopiero przy SS300. Podobnie mam na Rifcie - jak chciałem skorzystać z OVRDrop-a to musiałem mieć uruchomione zarówno soft Oculusa oraz SteamVR co wpływało na wydajność dlatego zrezygnowałem z tego rozwiązania i odpalam przez samego Oculusa korzystając z zintegrowanego Dasha, z którego jestem średnio zadowolony (choć ma też swoje plusy). Nie wiem jak to dokładnie wygląda w WMR ale z tego co wyczytałem to chyba wszyscy uruchamiają ED (oraz np. IL-2, X-plane) przez aplikację zgodną ze SteamVR.
Dorzucę jeszcze podsumowanie z tamtych testów:
Edit-1:
Dodam jeszcze co nieco, żeby nie było że tylko czepiam się Reverba bo taki Index też ma wady. Autor recenzji (a w zasadzie kilkutygodniowego porównywania obu zestawów) przez pierwszy tydzień nie był w stanie nawet wstępnie określić się po którejś ze stron bo widać było, że oba zestawy nie tyle co ze sobą konkurują a reprezentują trochę inne podejście do tematu. Po tym pierwszym tygodniu testowania szala przechyliła się na korzyść Indexa co uzasadnione zostało szerszym FOV (nawet pomimo niższej rozdzielczości) oraz szerszego pola optymalnego skupienia (tutaj jak już wiemy może być różnie). Po kolejnym tygodniu znów wróciło niezdecydowanie ze względu na większą wagę HMD Indexa i to aż o 252g więc pozwolę sobie zacytować jego wpis:
Problem dotyczył jednak nie samej wagi a bardziej jej złej dystrybucji, która po pewnym czasie powodowała coraz większy dyskomfort. Dla większości może to być oczywiście wada dyskwalifikująca dany zestaw ale ostatecznie problem został rozwiązany przy zastosowaniu małego woreczka z kamieniem o wadze około 130g. Fakt, doprowadzenie HMD do łącznej wagi około 920g może wydawać się szaleństwem ale odpowiednia dystrybucja masy nie powoduje takiego dyskomfortu jak mogłoby się wydawać i nie zmienia to faktu, że lżejszy HMD powinien dawać ogólnie lepszy komfort przy dłuższym użytkowaniu.
Jak już było we wcześniejszych cytatach, autor ostatecznie jednak zdecydował się na Indexa, pozostała tylko kwestia wymyślenia jakiegoś lepszego dociążenia niż woreczek z kamieniem - szkoda, że Valve sam tego nie rozwiązał ale cóż, widać ich testerzy mają silne karki =p
Edit-2:
Znalazłem także testy wpływu SS na wydajność w VR na bazie zwykłego Rifta wraz z nakładką SteamVR:
Dorzucę jeszcze podsumowanie z tamtych testów:
Cytat:Conclusion regarding performance:
Both tracks reveal something really interesting. Even if the Index in handling more pixels than REverb (both 100% and 188%) it gets better performance and keeps the fps at the desired rate of the display frequency (80Hz). Running the Index at 80Hz or 90Hz I don´t notice the difference in comfort.
Taking into account that these tracks are relatively simple (no clouds at all, medium shadows, no mirrors, just High settings), the Reverb at 188% has serious difficulty to keep 90fps, but the guilty guy is not GPU. We should look into the CPU, the 90Hz and the WMR software.
The reason for the Reverb worse performance would be the always bottleneck of CPU (trying to keep 90 frames per second) and also all the WMR software. Yes, constructing and rendering the scene 90 times per second is more demanding than doing it "only" 80 times per second. But this would not justify all the difference in performance.
The performance of the Reverb is not a question of the SS we apply, since even at SS100% the performance is bad. SS=100% in REverb it is just only 5 million pixels!!!, this is like running the CV1 Rfit at SS=118%!!!. For sure my old Rift at SS=118% and my PC would deliver solid 90fps for this bench1 track, but I already sold it, so I can not test it, but with more complex benchs from the past my Rift was in the 85-90 range.
So unless I am missing something, with IL-2, the WMR software and interface (WMR for SteamVR) is not working as optimally as the Index software (just SteamVR)
Edit-1:
Dodam jeszcze co nieco, żeby nie było że tylko czepiam się Reverba bo taki Index też ma wady. Autor recenzji (a w zasadzie kilkutygodniowego porównywania obu zestawów) przez pierwszy tydzień nie był w stanie nawet wstępnie określić się po którejś ze stron bo widać było, że oba zestawy nie tyle co ze sobą konkurują a reprezentują trochę inne podejście do tematu. Po tym pierwszym tygodniu testowania szala przechyliła się na korzyść Indexa co uzasadnione zostało szerszym FOV (nawet pomimo niższej rozdzielczości) oraz szerszego pola optymalnego skupienia (tutaj jak już wiemy może być różnie). Po kolejnym tygodniu znów wróciło niezdecydowanie ze względu na większą wagę HMD Indexa i to aż o 252g więc pozwolę sobie zacytować jego wpis:
Cytat:Yesterday I was again testing both devices for half hour each, I thought that after the performance tests (in favour of the Index) the choice was going to be easier. BUT IT IS NOT!!!
I can live with the "lower" resolution of the Index (I know that in a couple of years all VR devices will offer the REverb resolution as minimum, what is really great, so the Reverb really shows where all VR can arrive in terms of resolution), but..... There is one thing that I really noticed again... it is the weight of the device!!!
The Reverb is really light, you really don´t notice the weight. With the Index, despite of multiple adjustments, you really notice something heavy and with inertia in your face. When I was comparing it with the Pimax5K+ it was not really an issue since the Pimax is also bulky and with inertia (although a bit lighter). But now with the REverb the difference is really substantial.
HP has done a splendid work in terms of compactness of the device (basically copy the awesome Rfit design) and has put a extraordinary resolution in place. I have never put the money in the equation when deciding the VR headset, but if I would put it, clearly the Reverb is the clear winner if you include Valve controllers and basestation.
Then, I think, what happen if I keep the Reverb, worse sweet spot and less fov, and again I think on keeping the Index, but then I say, ohh less resolution and what a heavy device! and I enter in a cycle that never ends!!!
Is there any tip to feel less the weight of the Index? Any extra foam? any mod for weight compensation??
Problem dotyczył jednak nie samej wagi a bardziej jej złej dystrybucji, która po pewnym czasie powodowała coraz większy dyskomfort. Dla większości może to być oczywiście wada dyskwalifikująca dany zestaw ale ostatecznie problem został rozwiązany przy zastosowaniu małego woreczka z kamieniem o wadze około 130g. Fakt, doprowadzenie HMD do łącznej wagi około 920g może wydawać się szaleństwem ale odpowiednia dystrybucja masy nie powoduje takiego dyskomfortu jak mogłoby się wydawać i nie zmienia to faktu, że lżejszy HMD powinien dawać ogólnie lepszy komfort przy dłuższym użytkowaniu.
Jak już było we wcześniejszych cytatach, autor ostatecznie jednak zdecydował się na Indexa, pozostała tylko kwestia wymyślenia jakiegoś lepszego dociążenia niż woreczek z kamieniem - szkoda, że Valve sam tego nie rozwiązał ale cóż, widać ich testerzy mają silne karki =p
Edit-2:
Znalazłem także testy wpływu SS na wydajność w VR na bazie zwykłego Rifta wraz z nakładką SteamVR:
Cytat:Most of us are using SuperSampling (SS) to increase the quality of the images in VR, but this nicer graphics has a price. The more SS, the more load to our GPU and CPU as well.Jak widać wzrost liczby generowanych pikseli na potrzeby SS nie zawsze musi przekładać się na wyraźny spadek w fps.
I have conducted three series of tests (LOW in green, BALANCED in orange, HIGH in red) using the IL-2 VR performance test described in the another post. For every test I changed the SS in SteamVR. The used rig is i7 4790K 4.6 GHz; 16Gb 4x4 DDR3 2933 MHz; MSI Z97M-Gaming; Nvidia GTX 1070; Windows 10 64 bits; Oculus Rift.
Overall conclusion is that for my rig I could run at HIGH with SS=1.8, or at BALANCED with SS=2.8 or at LOW with SS=3.2. So, I will need to see what I am losing with BALANCED settings and what I am gaining with SS=2.8
The results are shown in this graph:

![[Obrazek: 11iXZxH.png]](https://i.imgur.com/11iXZxH.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
moje marzenia spełnił O+, ale nie chciało mi się czekać na opinie o reverb i nie było mnie stać na index
![[Obrazek: 70464.png]](https://inara.cz/data/sigs/70/70464.png)
![[Obrazek: YEaHQVK.png]](https://i.imgur.com/YEaHQVK.png)
![[Obrazek: 6tD4gmX.png]](http://i.imgur.com/6tD4gmX.png)
![[Obrazek: KYU01MP.png]](http://i.imgur.com/KYU01MP.png)
![[Obrazek: JonEsTW.png]](http://i.imgur.com/JonEsTW.png)
![[Obrazek: yIg4O7C.png]](http://i.imgur.com/yIg4O7C.png)
