21.08.2020, 17:42 UTC
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21.08.2020, 17:44 UTC przez ronin_htd.)
Część 5: Gimball i sprężyna - smarowanie
W poprzednich częściach poradnika była jedynie wzmianka o sercu joya czyli gimballu, dlatego dzisiaj dokładnie wyjaśnię jak się zabrać za jego smarowanie.
Na początek polecam rozebrać cały grip (jak to zrobić jest dokładnie opisane w pierwszej części), tak aby mieć swobodny dostęp do pierścienia (niebieski lub biały zależnie od wersji) trzymającego gumową uszczelkę.
Wykręcamy 8 wkrętów trzymających pierścień po czym go zdejmujemy (przesuwamy wzdłuż przewodów w stronę rozebranego gripa).
W kolejnym kroku zdejmujemy uszczelkę i naciągamy ją na drążek joya (do wysokości sprężyny yaw), żeby też nam nie przeszkadzała.
Smar silikon+teflon rozprowadzamy (można tu użyć drewnianego patyczka po lodzie) w zaznaczonych miejscach poruszając joyem co jakiś czas w celu rozprowadzenia smaru po miejscach dla nas niedostępnych - ruszamy joyem do momentu aż charakterystyczny dźwięk tarcia plastiku stanie się ledwo słyszalny (w razie potrzeby można dołożyć smaru).
Teraz możemy przystąpić do przesmarowania sprężyny. Jednak żeby się do niej dostać należy rozkręcić podstawę joya (opisane w części 2).
Do sprężyny możemy się dostać poprzez poluzowanie, a następnie odkręcenie czarnego regulatora twardości sprężyny (kręcimy w przeciwną stronę do zegara).
Gdy zdejmiemy czarny kapturek ujrzymy sprężynę ( i prawdopodobnie resztki fabrycznego smaru).
Jeżeli smar jest zanieczyszczony (paprochy, opiłki plastiku) należy go usunąć czystą suchą ściereczką i zaaplikować nową porcję smaru silikon+teflon.
Po zabiegu zakręcamy regulator sprężyny na miejscu kręcąc zgodnie z zegarem.
Skręcamy podstawę joya, umieszczamy gumową uszczelkę na miejscu i przykręcamy pierścień trzymający, składamy grip.
Podsumowanie
Każdy większy element joya został ładnie opisany słowami oraz okraszony w miarę dokładnymi zdjęciami. Co jednak gdy ktoś chciałby zrobić wszystkie czynności serwisowe za jednym podejściem?
Sam osobiście wykonuję (i proponuję) to w takiej kolejności:
1. Rozkręcenie gripa
2. Rozkręcenie podstawy
3. Rozkręcenie gimballa w celu wyczyszczenia potencjometrów (w wersji 4 nie trzeba odkręcać gimballa)
4. Sprawdzenie sprężyny gimballa i ew. smarowanie
5. Montaż podstawy
6. Smarowanie gimballa (demontaż i montaż pierścienia uszczelki)
7. Smarowanie potencjometru yaw
8. Sprawdzenie stanu sprężyny yaw i wizualna ocena (poszukiwanie śladów pracy sprężyny - rowki, wcięcia etc.)
9. Montaż gripa
Mała uwaga! Gdyby ktoś się rozpędził i pomieszał wkręty od pierścienia uszczelki z wkrętami od gimballa - to już śpieszę z pomocą.
Wkręty trzymające gimball są delikatnie dłuższe i tylko 4 sztuki
W poprzednich częściach poradnika była jedynie wzmianka o sercu joya czyli gimballu, dlatego dzisiaj dokładnie wyjaśnię jak się zabrać za jego smarowanie.
Na początek polecam rozebrać cały grip (jak to zrobić jest dokładnie opisane w pierwszej części), tak aby mieć swobodny dostęp do pierścienia (niebieski lub biały zależnie od wersji) trzymającego gumową uszczelkę.
Wykręcamy 8 wkrętów trzymających pierścień po czym go zdejmujemy (przesuwamy wzdłuż przewodów w stronę rozebranego gripa).
W kolejnym kroku zdejmujemy uszczelkę i naciągamy ją na drążek joya (do wysokości sprężyny yaw), żeby też nam nie przeszkadzała.
Smar silikon+teflon rozprowadzamy (można tu użyć drewnianego patyczka po lodzie) w zaznaczonych miejscach poruszając joyem co jakiś czas w celu rozprowadzenia smaru po miejscach dla nas niedostępnych - ruszamy joyem do momentu aż charakterystyczny dźwięk tarcia plastiku stanie się ledwo słyszalny (w razie potrzeby można dołożyć smaru).
Teraz możemy przystąpić do przesmarowania sprężyny. Jednak żeby się do niej dostać należy rozkręcić podstawę joya (opisane w części 2).
Do sprężyny możemy się dostać poprzez poluzowanie, a następnie odkręcenie czarnego regulatora twardości sprężyny (kręcimy w przeciwną stronę do zegara).
Gdy zdejmiemy czarny kapturek ujrzymy sprężynę ( i prawdopodobnie resztki fabrycznego smaru).
Jeżeli smar jest zanieczyszczony (paprochy, opiłki plastiku) należy go usunąć czystą suchą ściereczką i zaaplikować nową porcję smaru silikon+teflon.
Po zabiegu zakręcamy regulator sprężyny na miejscu kręcąc zgodnie z zegarem.
Skręcamy podstawę joya, umieszczamy gumową uszczelkę na miejscu i przykręcamy pierścień trzymający, składamy grip.
Podsumowanie
Każdy większy element joya został ładnie opisany słowami oraz okraszony w miarę dokładnymi zdjęciami. Co jednak gdy ktoś chciałby zrobić wszystkie czynności serwisowe za jednym podejściem?
Sam osobiście wykonuję (i proponuję) to w takiej kolejności:
1. Rozkręcenie gripa
2. Rozkręcenie podstawy
3. Rozkręcenie gimballa w celu wyczyszczenia potencjometrów (w wersji 4 nie trzeba odkręcać gimballa)
4. Sprawdzenie sprężyny gimballa i ew. smarowanie
5. Montaż podstawy
6. Smarowanie gimballa (demontaż i montaż pierścienia uszczelki)
7. Smarowanie potencjometru yaw
8. Sprawdzenie stanu sprężyny yaw i wizualna ocena (poszukiwanie śladów pracy sprężyny - rowki, wcięcia etc.)
9. Montaż gripa
Mała uwaga! Gdyby ktoś się rozpędził i pomieszał wkręty od pierścienia uszczelki z wkrętami od gimballa - to już śpieszę z pomocą.
Wkręty trzymające gimball są delikatnie dłuższe i tylko 4 sztuki


.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
Spoiler![[Obrazek: fEAVCO9.jpg]](https://i.imgur.com/fEAVCO9.jpg)
![[Obrazek: tKpFeox.jpg]](https://i.imgur.com/tKpFeox.jpg)
![[Obrazek: qc3KkIy.jpg]](https://i.imgur.com/qc3KkIy.jpg)
![[Obrazek: vtBBRdM.jpg]](https://i.imgur.com/vtBBRdM.jpg)
![[Obrazek: mCw7jBS.jpg]](https://i.imgur.com/mCw7jBS.jpg)
![[Obrazek: YPvglmF.jpg]](https://i.imgur.com/YPvglmF.jpg)
![[Obrazek: 85280.jpg]](https://inara.cz/data/sig/85/85280.jpg)