13.08.2020, 13:59 UTC
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21.08.2020, 21:12 UTC przez maqinus.
Powód edycji: formatowanie, dodanie zdjęć, uwzględnienie wątków z dyskusji na discord
)
Część #1) RZ Axis (Twist / Yaw), czyli rozkręcamy i skręcamy drążek.
Rozłożenie jest banalne. Mamy 4 wkręty, które trzeba wykręcić
Następnie łapiemy z jednej strony za podkładkę dłoni a z drugiej strony za obudowę na tej samej wysokości i rozsuwamy całość, powinno się to elegancko rozłożyć.
Trzeba to zrobić dosyć powoli i delikatnie, do tego trzeba uważać, by tego nie szarpnąć i przesunąć zbyt gwałtownie, bo może się to skończyć urwaniem kabelków od którejś płytki drukowanej (a te są dwie, po jednej na każdą część).
Przesuwamy prawą część jeszcze bardziej w prawo, tak by mieć dostęp do potencjometru, który jest osadzony na białym plastikowym drążku, psikamy preparatem i w zasadzie tyle.
Tak wygląda przyczyna naszych problemów:
Psikamy sprayem po potencjometrze (od góry, celując w te otworki z napisami). Następnie trzeba nim pokręcić kilka razy, by środek się dobrze rozprowadził.
By nie uwalić wszystkiego środkiem do czyszczenia, to możemy wcześniej wyjąć potencjometr z gniazda, delikatnie odciągnąć go gdzieś na bok, można też podłożyć np. ręcznik papierowy i dopiero psiknąć a później rozprowadzamy środek, obracając plastikowym trzpieniem.
Protip (trudny): część osób uważa, że często problem z tym konkretnym potencjometrem jest spowodowany nie tyle przez wadę potencjometru ile przez to, że jakość lutów i ich zabezpieczenie/izolacja jest taka sobie (napaćkane klejem na gorąco), a dodatkowo całość dosyć mocno napiera na ścianki drążka (konkretnie na taką plastikową półeczkę pod gniazdem śrubki) podczas gdy całość dosyć mocno pracuje. Zaleca się:
- Delikatne wygięcie nóżek potencjometru w górę ponad tą półeczkę
- Usunięcie kleju
- Odlutowanie przewodów (zapisać wcześniej kolejność kolorów)
- Założenie koszulek termokurczliwych na przewody
- Przylutowanie przewodów (a mówiłem, by zapisać kolejność kolorów? Szary, niebieski, biały, patrząc od lewej nóżki/od strony spustu)
- Nasunięcie i obkurczenie koszulek na luty/nóżki
Protip 2 (łatwy): jak potencjometr pójdzie w niebyt tak jak mój, ale przeżyjecie bez yaw to wystarczy zlutować przewody szary z białym, a niebieski odizolować
Złożenie jest trochę trudniejsze.
Zaczynamy od tego, że wiązkę trzeba ułożyć po prawej stronie, nad gniazdem do środkowego wkrętu:
Protip (łatwy): Wiązkę na wysokości środkowego plastikowego gniazda można związać taśmą klejącą i później przykleić to lub przywiązać opaską kablową do gniazda wkrętu, ułatwia to bardzo składanie rączki.
Teraz trzeba prawidłowo ułożyć sprężynę i dzyndzel od blokady yaw.
Jest to zdecydowanie najtrudniejsza część, sprężyna musi być odpowiednio ułożona, a podczas pierwszego rozkręcania możemy nie zauważyć, jak to powinno prawidłowo wyglądać, ponieważ sprężyna ma tendencję do rozginania się zarówno podczas rozkręcania jak i składania drążka. Trzeba na to po prostu uważać.
Jeśli źle złożyliście sprężynę, to na pewno to zauważycie, bo albo będzie zauważalny luz, albo joy nie będzie wracał do swojej pozycji.
Tak więc jeszcze raz:
Protip (łatwy) – jak zauważył kolega @-PAQ- ta sprężynka jest dosyć ostra, w związku z czym mogą się wyrobić rowki w obudowie, które spowodują, że drążek nie wraca na swoje miejsce i też może nastąpić efekt pływania. Jeśli już wyrobiły wam się takie rowki, to można się ich pozbyć albo za pomocą kleju na gorąco (dosyć miękki, ale daje radę) albo za pomocą szybko twardniejącego dwuskładnikowego kleju typu poxipol. Wtedy warto też profilaktycznie na końcówki (ale dosłownie na końcówki, czyli na tę wygiętą na zewnątrz część, a nie tak jak na przedstawionej wyżej fotce ze złego montażu) sprężyny założyć koszulkę termokurczliwą i to opalić. W przypadku gdy nie ma rowków, to pomijamy ten punkt.
Protip (łatwy) - sugestia od @ronin_htd by po założeniu prawego panelu, zablokować tymczasowo yaw, żeby prawy panel stabilniej trzymał się w miejscu, po skręceniu gripa można yaw odblokować, przekręcając małą czarną śrubkę (płaski śrubokręt) w stronę przeciwną do zegara (śruba w poziomie - yaw zablokowany, śruba prawie w pionie - yaw odblokowany)
By całość szybko i sprawnie złożyć to najlepiej:
Ten panel włożyć w prawą część joya
Płytkę z grzybkiem w lewą część (chociaż tutaj zdania ekspertów są podzielone, niektórzy preferują włożenie wszystkiego w prawą część)
Tak powinno wyglądać przed złożeniem
I całość delikatnie zsunąć.
I tyle. Skręcamy, sprawdzamy, czy wszystko działa.
W następnej części zajmiemy się podstawą i osia X/Y.

.png)
.png)
.png)
.png)
Spoiler![[Obrazek: WfMECE8.jpg]](https://i.imgur.com/WfMECE8.jpg)
![[Obrazek: cQghU3g.jpg]](https://i.imgur.com/cQghU3g.jpg)
![[Obrazek: 8q2WBOL.jpg]](https://i.imgur.com/8q2WBOL.jpg)
![[Obrazek: dw5vggV.jpg]](https://i.imgur.com/dw5vggV.jpg)
![[Obrazek: CGwPYsL.jpg]](https://i.imgur.com/CGwPYsL.jpg)
![[Obrazek: xeTkDA7.jpg]](https://i.imgur.com/xeTkDA7.jpg)
![[Obrazek: 9TuWQrA.jpg]](https://i.imgur.com/9TuWQrA.jpg)
![[Obrazek: nmswkBu.jpg]](https://i.imgur.com/nmswkBu.jpg)
![[Obrazek: 3JGBleU.jpg]](https://i.imgur.com/3JGBleU.jpg)
![[Obrazek: fAAOSYm.jpg]](https://i.imgur.com/fAAOSYm.jpg)
![[Obrazek: 3D8FCM6.jpg]](https://i.imgur.com/3D8FCM6.jpg)
![[Obrazek: VwpzSz7.jpg]](https://i.imgur.com/VwpzSz7.jpg)
![[Obrazek: FfRKlD5.jpg]](https://i.imgur.com/FfRKlD5.jpg)
![[Obrazek: 218711.png]](https://inara.cz/data/sigs/218/218711.png)
![[Obrazek: 218711.jpg]](https://inara.cz/data/sig/218/218711.jpg)