12.09.2016, 11:25 UTC
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.09.2016, 09:05 UTC przez Kofi Paridae.
Powód edycji: Poprawki stylistyczne
)
1. Omówienie ustawień funkcji "Capture"
Wytłumaczę teraz kolejne ustawienia.
2. Jak poprawnie ustawić mikrofon
Zakładamy, że wykorzystywany będzie tryb aktywacji głosowej. Czyli nasz klient TeamSpeak sam będzie nadawał jeżeli coś powiemy jak i automatycznie będzie kończył transmisję gdy poziom sygnału spadnie poniżej progu aktywacji.
Bardzo ważne jest ustawienie samego progu. Jeżeli ustawimy go zbyt nisko nasz klient będzie nadawał cały czas wzbudzany przez szumy jeżeli natomiast ustawimy go zbyt wysoko nasza wypowiedź będzie szatkowana włączającą i wyłączającą się transmisją.
Ważne jest aby suwak określający punkt aktywacji (zaznaczony czerwona pętlą) ustawić tak aby podczas testowania (przycisk rozpocznij test) wskaźnik wysterowania wybijał się ponad niego. Mamy przy okazji możliwość usłyszeć siebie tak jak będą nas słyszeć inni.
Ważne jest żeby poziom głośności naszego głosu podczas normalnej mowy znajdował się około 0db. Jeżeli jest większy – jak na powyższym zrzucie nie będzie to raczej problem, natomiast jeśli jest zbyt niski musimy przejść do opcji mikrofonu w Panelu Sterowania.
Następnie odszukujemy zakładkę poziomy, i zwiększamy obydwa suwaki tak aby wskaźnik wysterowania w TeamSpeak znalazł się ponad 0db podczas mowy.
Jeżeli dysponujemy bardzo tanim mikrofonem i nasi koledzy uskarżają się na to że nadajemy trzaski i zakłócenia wartym rozważenia może być użycie opcji „naciśnij i mów”.
Pamiętać też należy, aby używając mikrofonu grać „na słuchawkach” aby nie wygenerować tzw. sprzężenia zwrotnego, czyli bardzo głośnego pisku który jest szczególnie nieprzyjemny dla wszystkich którzy z nami rozmawiają oraz nie wytwarzać echa.
Warto też korzystać z wyciszenia lub fizycznego przycisku mute na przewodzie mikrofonu jeżeli zdejmujemy słuchawki z głowy lub przestawiamy mikrofon. Generowane w ten sposób trzaski są bardzo głośne i uciążliwe dla innych graczy.
Większość mikrofonów wyposażona jest w prowizoryczny pop-filter wykonany z gąbki. Ma on na celu zatrzymanie powietrza dmuchanego w stronę mikrofonu i tym samym zapobieżenie tzw. „wichurom”. Jeżeli go zgubisz możesz łatwo go zastąpić okręcając mikrofon kawałkiem materiału i opaską zaciskową. Rodzaj materiału najlepiej dobrać eksperymentalnie – aby nie był ani za gruby ani za cienki.
3. Polecane mikrofony
Oczywiście każdy dysponuje różnym budżetem przeznaczonym na sprzęt. Poniżej przedstawię listę mikrofonów które mogę śmiało polecić.
3.1 Do 100 zł
Alternatywy: Thermaltake Chao Echo
Opis: Osoby o bardziej rozbudowanych wymaganiach, ale dysponujące miejscem na biurku, mogą rozważyć spokojnie propozycję od Trusta. Mikrofon został wyprofilowany w taki sposób, aby wyglądał na znacznie bardziej zaawansowany, niż jest nim w rzeczywistości. Przychodzi do nas wraz z praktycznym stojaczkiem, także wystarczy ustawić go w odpowiednim punkcie, podłączyć pod kartę dźwiękową i zacząć nagrywać. Rozwiązanie to jest często wybierane przez użytkowników mających awersję do zwielokrotnionych kabli za sprawą ZM-MIC1 lub innych mikrofonów podobnego typu.
Opis: Propozycja zwłaszcza dla posiadaczy laptopów, którzy nie mają możliwości podłączenia mikrofonu i słuchawek jednocześnie (np. za sprawą gniazda combojack pod wtyki TRRS). Można go traktować jako bardziej rozbudowaną wersję modelu Starzz pod USB i jedną z najtańszych sensownych tego typu. Wystarczy jedno wolne gniazdo, aby móc nagrywać dźwięk na takiej samej zasadzie, jak gdybyśmy pracowali przy komputerze stacjonarnym. Mikrofon umieszczony na trójnożnym stojaczku można regulować co do kąta nachylenia względem nagrywanej osoby.
3.2 Do 300 zł
Opis: Bardzo często użytkownicy pytają o słuchawki z mikrofonem. I bardzo często też otrzymują odpowiedź, że takie modele są nieopłacalne ze względu na niską jakość zarówno samego mikrofonu, jak i dźwięku odtwarzanego w nausznikach. AAM jest w tym kontekście więc propozycją wartą rozważenia przy dwukrotności dołożenia względem MICO. Jest to nic innego jak teleskopowy mikrofon analogowy z magnesem, przystosowany do montażu na boku muszli słuchawek dowolnej klasy. W ten sposób można m.in. drogie słuchawki sceniczne, np. K702, przekonwertować na słuchawki sprawdzające się w grach wymagających także aktywnej komunikacji. Nadaje się również dla grających streamerów i osób dynamicznie nagrywających relacje video, które muszą pracować w słuchawkach i niekoniecznie chcą nabyć sprzęt „realizatorski”.
3.3 Do 500 zł
UWAGA: Model C01 występuje w dwóch wersjach: tańszej na XLR oraz droższej na USB. Do tańszej należy doliczyć koszt interfejsu studyjnego wyposażonego w przedwzmacniacz mikrofonowy oraz kabla.
Alternatywy: Reloop sPOD PRO
3.4 Polecane mikrofony dla ludzi z głębszą kieszenią
UWAGA: Model P120 występuje w dwóch wersjach: tańszej na XLR oraz droższej na USB. Do tańszej należy doliczyć koszt interfejsu studyjnego wyposażonego w przedwzmacniacz mikrofonowy oraz kabla. Najlepiej łączyć go z tłumikami (Popkillerami) oraz koszykami amortyzującymi (Shock mountami) ograniczającymi przenoszenie wibracji na urządzenie.
Wytłumaczę teraz kolejne ustawienia.
- Echo reduction - w momencie kiedy mówisz ścisza inne osoby mówiące w tym samym momencie. Redukuje prawdopodobieństwo wystąpienia echa. Przydatne głównie gdy korzystasz z głośników. Jeśli zaznaczysz "Advanced Options", ukaże Ci się jeszcze jedna opcja związana z tą opcją: "Echo reduction reduces playback by:" - o tyle decybeli będzie przyciszać ludzi mówiących razem z Tobą.
- Echo cancellation - ta opcja powoduje porównywanie tego, co jest odtwarzane, z tym, co trafia do mikrofonu, po czym stara się to wyciąć, redukując echo. Ta opcja też jest przydatna głównie podczas korzystania z głośników, jednak wtedy TS pobiera więcej procesora. Jeśli masz słaby komputer nie włączaj tej opcji.
- Voice Activation Detection while using Push-To-Talk - jeśli zaznaczysz tą opcję, to podczas korzystania z opcji Push-To-Talk TS będzie łączył tą opcję z wykrywaniem głosu.
- Remove background noise - TS próbuje wyciąć niektóre dźwięki tła typu szumy, etc.
- Automatic voice gain control - automatycznie mierzy głośność na kanale i reguluje moc Twojego mikrofonu, byś nie był zbyt cicho lub zbyt głośno w stosunku do innych osób na kanale.
- Delay releasing Push-To-Talk - opóźnienie zwalniania przycisku.
2. Jak poprawnie ustawić mikrofon
Zakładamy, że wykorzystywany będzie tryb aktywacji głosowej. Czyli nasz klient TeamSpeak sam będzie nadawał jeżeli coś powiemy jak i automatycznie będzie kończył transmisję gdy poziom sygnału spadnie poniżej progu aktywacji.
Bardzo ważne jest ustawienie samego progu. Jeżeli ustawimy go zbyt nisko nasz klient będzie nadawał cały czas wzbudzany przez szumy jeżeli natomiast ustawimy go zbyt wysoko nasza wypowiedź będzie szatkowana włączającą i wyłączającą się transmisją.
Ważne jest aby suwak określający punkt aktywacji (zaznaczony czerwona pętlą) ustawić tak aby podczas testowania (przycisk rozpocznij test) wskaźnik wysterowania wybijał się ponad niego. Mamy przy okazji możliwość usłyszeć siebie tak jak będą nas słyszeć inni.
Ważne jest żeby poziom głośności naszego głosu podczas normalnej mowy znajdował się około 0db. Jeżeli jest większy – jak na powyższym zrzucie nie będzie to raczej problem, natomiast jeśli jest zbyt niski musimy przejść do opcji mikrofonu w Panelu Sterowania.
Następnie odszukujemy zakładkę poziomy, i zwiększamy obydwa suwaki tak aby wskaźnik wysterowania w TeamSpeak znalazł się ponad 0db podczas mowy.
Jeżeli dysponujemy bardzo tanim mikrofonem i nasi koledzy uskarżają się na to że nadajemy trzaski i zakłócenia wartym rozważenia może być użycie opcji „naciśnij i mów”.
Pamiętać też należy, aby używając mikrofonu grać „na słuchawkach” aby nie wygenerować tzw. sprzężenia zwrotnego, czyli bardzo głośnego pisku który jest szczególnie nieprzyjemny dla wszystkich którzy z nami rozmawiają oraz nie wytwarzać echa.
Warto też korzystać z wyciszenia lub fizycznego przycisku mute na przewodzie mikrofonu jeżeli zdejmujemy słuchawki z głowy lub przestawiamy mikrofon. Generowane w ten sposób trzaski są bardzo głośne i uciążliwe dla innych graczy.
Większość mikrofonów wyposażona jest w prowizoryczny pop-filter wykonany z gąbki. Ma on na celu zatrzymanie powietrza dmuchanego w stronę mikrofonu i tym samym zapobieżenie tzw. „wichurom”. Jeżeli go zgubisz możesz łatwo go zastąpić okręcając mikrofon kawałkiem materiału i opaską zaciskową. Rodzaj materiału najlepiej dobrać eksperymentalnie – aby nie był ani za gruby ani za cienki.
3. Polecane mikrofony
Oczywiście każdy dysponuje różnym budżetem przeznaczonym na sprzęt. Poniżej przedstawię listę mikrofonów które mogę śmiało polecić.
3.1 Do 100 zł
- Zalman ZM-MIC1
- Cena: ok. 20-30 zł
- Typ: zaczepiany na kabel słuchawkowy
- Interfejs: jack 3,5 mm
Alternatywy: Thermaltake Chao Echo
- Trust Starzz
- Cena: ok. 40-70 zł
- Typ: stojący / statywowy
- Interfejs: jack 3,5 mm
Opis: Osoby o bardziej rozbudowanych wymaganiach, ale dysponujące miejscem na biurku, mogą rozważyć spokojnie propozycję od Trusta. Mikrofon został wyprofilowany w taki sposób, aby wyglądał na znacznie bardziej zaawansowany, niż jest nim w rzeczywistości. Przychodzi do nas wraz z praktycznym stojaczkiem, także wystarczy ustawić go w odpowiednim punkcie, podłączyć pod kartę dźwiękową i zacząć nagrywać. Rozwiązanie to jest często wybierane przez użytkowników mających awersję do zwielokrotnionych kabli za sprawą ZM-MIC1 lub innych mikrofonów podobnego typu.
- Trust MICO USB
- Cena: ok. 100 zł
- Typ: stojący / statywowy
- Interfejs: USB
Opis: Propozycja zwłaszcza dla posiadaczy laptopów, którzy nie mają możliwości podłączenia mikrofonu i słuchawek jednocześnie (np. za sprawą gniazda combojack pod wtyki TRRS). Można go traktować jako bardziej rozbudowaną wersję modelu Starzz pod USB i jedną z najtańszych sensownych tego typu. Wystarczy jedno wolne gniazdo, aby móc nagrywać dźwięk na takiej samej zasadzie, jak gdybyśmy pracowali przy komputerze stacjonarnym. Mikrofon umieszczony na trójnożnym stojaczku można regulować co do kąta nachylenia względem nagrywanej osoby.
3.2 Do 300 zł
- Antlion Audio ModMic v4
- Cena: ok. 220-260 zł
- Typ: teleskopowy, magnetyczny mocowany do słuchawek
- Interfejs: jack 3,5 mm
Opis: Bardzo często użytkownicy pytają o słuchawki z mikrofonem. I bardzo często też otrzymują odpowiedź, że takie modele są nieopłacalne ze względu na niską jakość zarówno samego mikrofonu, jak i dźwięku odtwarzanego w nausznikach. AAM jest w tym kontekście więc propozycją wartą rozważenia przy dwukrotności dołożenia względem MICO. Jest to nic innego jak teleskopowy mikrofon analogowy z magnesem, przystosowany do montażu na boku muszli słuchawek dowolnej klasy. W ten sposób można m.in. drogie słuchawki sceniczne, np. K702, przekonwertować na słuchawki sprawdzające się w grach wymagających także aktywnej komunikacji. Nadaje się również dla grających streamerów i osób dynamicznie nagrywających relacje video, które muszą pracować w słuchawkach i niekoniecznie chcą nabyć sprzęt „realizatorski”.
- Reloop sPodcaster
- Cena: ok. 225-250 zł
- Typ: pojemnościowy, stojący
- Interfejs: USB
3.3 Do 500 zł
- Samson C01u
- Cena: ok. 300-400 zł
- Typ: pojemnościowy, stojący / statywowy
- Interfejs: USB / XLR (C01 XLL)
UWAGA: Model C01 występuje w dwóch wersjach: tańszej na XLR oraz droższej na USB. Do tańszej należy doliczyć koszt interfejsu studyjnego wyposażonego w przedwzmacniacz mikrofonowy oraz kabla.
Alternatywy: Reloop sPOD PRO
3.4 Polecane mikrofony dla ludzi z głębszą kieszenią
- AKG PERCEPTION P120 USB
- Cena: ok. 550-600 zł
- Typ: pojemnościowy, stojący / statywowy
- Interfejs: USB / XLR (P120)
UWAGA: Model P120 występuje w dwóch wersjach: tańszej na XLR oraz droższej na USB. Do tańszej należy doliczyć koszt interfejsu studyjnego wyposażonego w przedwzmacniacz mikrofonowy oraz kabla. Najlepiej łączyć go z tłumikami (Popkillerami) oraz koszykami amortyzującymi (Shock mountami) ograniczającymi przenoszenie wibracji na urządzenie.
- Blue Yeti
- Cena: ok. 600 PLN
- Typ: pojemnościowy, stojący / statywowy
- Interfejs: USB / XLR (w wersji PRO), wyjście słuchawkowe
“There will be killing till the score is paid.”
― Homer, The Odyssey
Hardware: Tobii EyeX 4C | Saitek X52 Pro | Logitech G13 | Corsair K65 RGB | Blue Yeti | Superlux HD681 EVOII | LG 29" UltraWide