Chciałbym przekonać Was do Elite Dangerous w VR z wykorzystaniem zestawu Meta Quest 3.
Grałem w wiele najlepszych tytułów VR i Elite Dangerous jest w ścisłej topce. To, jaki feel daje wirtualny kokpit VR w Elite i obsługa wirtualnych ekranów kokpitu, nie jest porównywalne z żadnym innym symulatorem, czy grą. Elite w VR jest szokująco dobrym doświadczeniem.
Poniżej dwa filmy z wrażeniami z ED w VR, które są wystarczająco przekonujące. UWAGA: dla niedoświadczonych w VR, trzęsienie obrazu w filmach nagrywanych z podglądu VR nie występuje w samym headsecie, to po prostu mikroruchy głowy, które są kompensowane przez google VR, ale niestety są wyświetlane w podglądzie, który zwykle jest nagrywany i wrzucany na kanały YouTube bez redukcji wstrząsów podczas montażu, jak poniżej. Najważniejsze, że ten efekt nie występuje, gdy już się założy gogle.
Posiadam TrackIR 5 (czyli chyba najlepsze dostępne śledzenie ruchów głowy) i na początku korzystałem z tego rozwiązania oraz z monitora, ale odkąd spróbowałem VR, to pozostał już tylko podział VR lub TV (te tryby się świetnie uzupełniają). Jest to nieporównywalne do Tracka doświadczenie, ponieważ wirtualne kokpity (o dziwo) wyglądają zupełnie inaczej w VR, niż na płaskim ekranie. Dają poczucie skali, wrażenie dużo większej przestrzeni w kokpicie i powagi. TrackIR poszedł w odstawkę (to samo stało się w symulatorach lotu).
Rzadko robię misje on-foot, ale wtedy wracam do monitora, klawiatury i myszy i traktuję ED jak zwykły FPS, bo w Elite VR tryb on-foot niestety jest lekko zepsuty (wyświetlany jakby płaski ekran kinowy - brak otoczenia wirtualną przestrzenią). Za to skaner FSS działa w pełni w przestrzeni 3D - widać otaczające nas w przestrzeni sygnały, a dostępny jest płaski, niebieski ekran, identyczny jak w wersji płaskiej gry, którym się przesuwa i on obejmuje tylko fragment tej pełnej dostępnej, czarnej przestrzeni. Świetnie się z niego korzysta w VR.
Pamiętajcie, że VR to tylko dodatek przy korzystaniu z Elite Dangerous - nie używam VR 100% czasu. Sesja zajmuje mi zwykle 1,5 godziny, ale staram się nie robić więcej, niż jednej sesji dziennie, resztę (jeżeli jest czas) rozgrywam na TV lub zwykłym monitorze. VR idealnie sprawdza się w ED przy zaplanowanych walkach (jest bardzo pomocny w uzyskiwaniu lepszych wyników, przez możliwość oglądania się i wychylania, większą świadomość przestrzenną i świetnie oddaną skalę), ale można też wykorzystywać Questa do pełnych rozgrywek ED dowolnego typu. Doskonale sprawdza się w połączeniu z łazikami - ponownie bardzo dobre oddanie oddanie kokpitu oraz widoku działonowego
. Działa pełny loop exobiologii, wszystkie skanery poprawnie w VR - można powiedzieć, że exobiologia w VR to zupełnie inne, jeszcze silniejsze doświadczenie (oczywiście oprócz elementu opuszczania SRV i poruszania się na stopach, chociaż oczywiście można i do tego się przyzwyczaić).
Quest 3 posiada lekki prześwit na swoim spodzie - dzięki czemu można przez tę szparę podglądać klawiaturę, bo niestety klawiatura software'owa w ED nie jest dostępna. Istnieją jednak aplikacje pozwalające wrzucić overlay innych, zewnętrznych apek do VR.
USTAWIENIA GRAFICZNE
Aby Elite Dangerous wyglądał naprawdę dobrze w VR należy:
ZAKUPY lub WYPOŻYCZENIE
Gogli nie należy kupować w wersji Quest 3S, tylko Quest 3 !! Jest bardzo duża różnica w jakości na niekorzyść 3S, pomimo że to "nowszy" produkt. Na Ceneo najniższa cena za Quest 3 to 2389 zł, ale można kupować gdziekolwiek - ważne, aby brać pod uwagę tylko nowe zestawy, ze względu na żywotność baterii.
Jeżeli chcielibyście najpierw przetestować współpracę Quest 3 z Waszym sprzętem, to polecam serwis Plenti, gdzie można wypożyczyć Questa na 7 dni za 177 zł UWAGA: razem z kablem VR 3m lub 10m. Ja wypożyczyłem taki zestaw na siedem dni, ale zwróciłem po trzech - w międzyczasie kupując własnego Questa
https://plenti.app/pl/products/gogle-vr-...ectedMrp=0
Jako własny kabel VR wystarczy wybrać najtańszy dostępny na VortexVR (nieznacznie powyżej 100 zł) - działa poprawnie:
https://www.vortexvr.pl/search?type=prod...quest+link
Dla komfortu dłuższych sesji zalecam wymianę domyślnej opaski googli (która domyślnie nie jest zbyt wygodna) - korzystam z BOBOVR M3 Pro:
https://www.vortexvr.pl/products/bobovr-...ta-quest-3
Szczerze polecam niezdecydowanym zestaw Quest 3 + Elite Dangerous:
https://www.ceneo.pl/158068054
Grałem w wiele najlepszych tytułów VR i Elite Dangerous jest w ścisłej topce. To, jaki feel daje wirtualny kokpit VR w Elite i obsługa wirtualnych ekranów kokpitu, nie jest porównywalne z żadnym innym symulatorem, czy grą. Elite w VR jest szokująco dobrym doświadczeniem.
Poniżej dwa filmy z wrażeniami z ED w VR, które są wystarczająco przekonujące. UWAGA: dla niedoświadczonych w VR, trzęsienie obrazu w filmach nagrywanych z podglądu VR nie występuje w samym headsecie, to po prostu mikroruchy głowy, które są kompensowane przez google VR, ale niestety są wyświetlane w podglądzie, który zwykle jest nagrywany i wrzucany na kanały YouTube bez redukcji wstrząsów podczas montażu, jak poniżej. Najważniejsze, że ten efekt nie występuje, gdy już się założy gogle.
Posiadam TrackIR 5 (czyli chyba najlepsze dostępne śledzenie ruchów głowy) i na początku korzystałem z tego rozwiązania oraz z monitora, ale odkąd spróbowałem VR, to pozostał już tylko podział VR lub TV (te tryby się świetnie uzupełniają). Jest to nieporównywalne do Tracka doświadczenie, ponieważ wirtualne kokpity (o dziwo) wyglądają zupełnie inaczej w VR, niż na płaskim ekranie. Dają poczucie skali, wrażenie dużo większej przestrzeni w kokpicie i powagi. TrackIR poszedł w odstawkę (to samo stało się w symulatorach lotu).
Rzadko robię misje on-foot, ale wtedy wracam do monitora, klawiatury i myszy i traktuję ED jak zwykły FPS, bo w Elite VR tryb on-foot niestety jest lekko zepsuty (wyświetlany jakby płaski ekran kinowy - brak otoczenia wirtualną przestrzenią). Za to skaner FSS działa w pełni w przestrzeni 3D - widać otaczające nas w przestrzeni sygnały, a dostępny jest płaski, niebieski ekran, identyczny jak w wersji płaskiej gry, którym się przesuwa i on obejmuje tylko fragment tej pełnej dostępnej, czarnej przestrzeni. Świetnie się z niego korzysta w VR.
Pamiętajcie, że VR to tylko dodatek przy korzystaniu z Elite Dangerous - nie używam VR 100% czasu. Sesja zajmuje mi zwykle 1,5 godziny, ale staram się nie robić więcej, niż jednej sesji dziennie, resztę (jeżeli jest czas) rozgrywam na TV lub zwykłym monitorze. VR idealnie sprawdza się w ED przy zaplanowanych walkach (jest bardzo pomocny w uzyskiwaniu lepszych wyników, przez możliwość oglądania się i wychylania, większą świadomość przestrzenną i świetnie oddaną skalę), ale można też wykorzystywać Questa do pełnych rozgrywek ED dowolnego typu. Doskonale sprawdza się w połączeniu z łazikami - ponownie bardzo dobre oddanie oddanie kokpitu oraz widoku działonowego
. Działa pełny loop exobiologii, wszystkie skanery poprawnie w VR - można powiedzieć, że exobiologia w VR to zupełnie inne, jeszcze silniejsze doświadczenie (oczywiście oprócz elementu opuszczania SRV i poruszania się na stopach, chociaż oczywiście można i do tego się przyzwyczaić).Quest 3 posiada lekki prześwit na swoim spodzie - dzięki czemu można przez tę szparę podglądać klawiaturę, bo niestety klawiatura software'owa w ED nie jest dostępna. Istnieją jednak aplikacje pozwalające wrzucić overlay innych, zewnętrznych apek do VR.
USTAWIENIA GRAFICZNE
Aby Elite Dangerous wyglądał naprawdę dobrze w VR należy:
- w aplikacji Meta Quest Link pozostawić domyślne renderowanie obrazu (podbicie rozdzielczości) jako 1.0.
- W ustawieniach graficznych gry, w dziale DISPLAY, wybrać klasyczną rozdzielczość (koniecznie pełnoekranową) jako 640x480. Tzn. jest to rozdzielczość wyświetlanego podglądu obrazu na monitorze i nie wpływa na rozdzielczość w goglach - im mniejszą tu rozdzielczość ustawimy, tym więcej zasobów przekażemy dla wysokiej rozdzielczości w VR (a nie wiem jak całkowicie wyłączyć podgląd).
- W ustawieniach graficznych gry, w dziale QUALITY wybrać:
ANTIALIASING: SMAA
SUPERSAMPLING: ULTRA QUALITY
UPSCALING:AMD FSR 1.0
HMD IMAGE QUALITY: X2.0 (właśnie tu następuje właściwe, dwukrotne podbicie rozdzielczości).
ZAKUPY lub WYPOŻYCZENIE
Gogli nie należy kupować w wersji Quest 3S, tylko Quest 3 !! Jest bardzo duża różnica w jakości na niekorzyść 3S, pomimo że to "nowszy" produkt. Na Ceneo najniższa cena za Quest 3 to 2389 zł, ale można kupować gdziekolwiek - ważne, aby brać pod uwagę tylko nowe zestawy, ze względu na żywotność baterii.
Jeżeli chcielibyście najpierw przetestować współpracę Quest 3 z Waszym sprzętem, to polecam serwis Plenti, gdzie można wypożyczyć Questa na 7 dni za 177 zł UWAGA: razem z kablem VR 3m lub 10m. Ja wypożyczyłem taki zestaw na siedem dni, ale zwróciłem po trzech - w międzyczasie kupując własnego Questa

https://plenti.app/pl/products/gogle-vr-...ectedMrp=0
Jako własny kabel VR wystarczy wybrać najtańszy dostępny na VortexVR (nieznacznie powyżej 100 zł) - działa poprawnie:
https://www.vortexvr.pl/search?type=prod...quest+link
Dla komfortu dłuższych sesji zalecam wymianę domyślnej opaski googli (która domyślnie nie jest zbyt wygodna) - korzystam z BOBOVR M3 Pro:
https://www.vortexvr.pl/products/bobovr-...ta-quest-3
Szczerze polecam niezdecydowanym zestaw Quest 3 + Elite Dangerous:
https://www.ceneo.pl/158068054

![[Obrazek: 507069.jpg]](https://inara.cz/data/sig/507/507069.jpg)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)

.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
.png)
![[Obrazek: 196375.jpg]](https://inara.cz/data/sig/196/196375.jpg)