Elite Dangerous w VR
#1
Photo 
Chciałbym przekonać Was do Elite Dangerous w VR z wykorzystaniem zestawu Meta Quest 3.

Grałem w wiele najlepszych tytułów VR i Elite Dangerous jest w ścisłej topce. To, jaki feel daje wirtualny kokpit VR w Elite i obsługa wirtualnych ekranów kokpitu, nie jest porównywalne z żadnym innym symulatorem, czy grą. Elite w VR jest szokująco dobrym doświadczeniem.

Poniżej dwa filmy z wrażeniami z ED w VR, które są wystarczająco przekonujące. UWAGA: dla niedoświadczonych w VR, trzęsienie obrazu w filmach nagrywanych z podglądu VR nie występuje w samym headsecie, to po prostu mikroruchy głowy, które są kompensowane przez google VR, ale niestety są wyświetlane w podglądzie, który zwykle jest nagrywany i wrzucany na kanały YouTube bez redukcji wstrząsów podczas montażu, jak poniżej. Najważniejsze, że ten efekt nie występuje, gdy już się założy gogle.



 







Posiadam TrackIR 5 (czyli chyba najlepsze dostępne śledzenie ruchów głowy) i na początku korzystałem z tego rozwiązania oraz z monitora, ale odkąd spróbowałem VR, to pozostał już tylko podział VR lub TV (te tryby się świetnie uzupełniają). Jest to nieporównywalne do Tracka doświadczenie, ponieważ wirtualne kokpity (o dziwo) wyglądają zupełnie inaczej w VR, niż na płaskim ekranie. Dają poczucie skali, wrażenie dużo większej przestrzeni w kokpicie i powagi. TrackIR poszedł w odstawkę (to samo stało się w symulatorach lotu).

Rzadko robię misje on-foot, ale wtedy wracam do monitora, klawiatury i myszy i traktuję ED jak zwykły FPS, bo w Elite VR tryb on-foot niestety jest lekko zepsuty (wyświetlany jakby płaski ekran kinowy - brak otoczenia wirtualną przestrzenią). Za to skaner FSS działa w pełni w przestrzeni 3D - widać otaczające nas w przestrzeni sygnały, a dostępny jest płaski, niebieski ekran, identyczny jak w wersji płaskiej gry, którym się przesuwa i on obejmuje tylko fragment tej pełnej dostępnej, czarnej przestrzeni. Świetnie się z niego korzysta w VR.

Pamiętajcie, że VR to tylko dodatek przy korzystaniu z Elite Dangerous - nie używam VR 100% czasu. Sesja zajmuje mi zwykle 1,5 godziny, ale staram się nie robić więcej, niż jednej sesji dziennie, resztę (jeżeli jest czas) rozgrywam na TV lub zwykłym monitorze. VR idealnie sprawdza się w ED przy zaplanowanych walkach (jest bardzo pomocny w uzyskiwaniu lepszych wyników, przez możliwość oglądania się i wychylania, większą świadomość przestrzenną i świetnie oddaną skalę), ale można też wykorzystywać Questa do pełnych rozgrywek ED dowolnego typu. Doskonale sprawdza się w połączeniu z łazikami - ponownie bardzo dobre oddanie oddanie kokpitu oraz widoku działonowego Wink . Działa pełny loop exobiologii, wszystkie skanery poprawnie w VR - można powiedzieć, że exobiologia w VR to zupełnie inne, jeszcze silniejsze doświadczenie (oczywiście oprócz elementu opuszczania SRV i poruszania się na stopach, chociaż oczywiście można i do tego się przyzwyczaić).
Quest 3 posiada lekki prześwit na swoim spodzie - dzięki czemu można przez tę szparę podglądać klawiaturę, bo niestety klawiatura software'owa w ED nie jest dostępna. Istnieją jednak aplikacje pozwalające wrzucić overlay innych, zewnętrznych apek do VR.


USTAWIENIA GRAFICZNE

Aby Elite Dangerous wyglądał naprawdę dobrze w VR należy:
  1. w aplikacji Meta Quest Link pozostawić domyślne renderowanie obrazu (podbicie rozdzielczości) jako 1.0.
  2. W ustawieniach graficznych gry, w dziale DISPLAY, wybrać klasyczną rozdzielczość (koniecznie pełnoekranową) jako 640x480. Tzn. jest to rozdzielczość wyświetlanego podglądu obrazu na monitorze i nie wpływa na rozdzielczość w goglach - im mniejszą tu rozdzielczość ustawimy, tym więcej zasobów przekażemy dla wysokiej rozdzielczości w VR (a nie wiem jak całkowicie wyłączyć podgląd).
  3. W ustawieniach graficznych gry, w dziale QUALITY wybrać:
    ANTIALIASING: SMAA
    SUPERSAMPLING: ULTRA QUALITY
    UPSCALING:AMD FSR 1.0
    HMD IMAGE QUALITY: X2.0  (właśnie tu następuje właściwe, dwukrotne podbicie rozdzielczości).
Bez tych kroków ED wygląda jak tytuły VR w latach 90-tych Smile 



ZAKUPY lub WYPOŻYCZENIE

Gogli nie należy kupować w wersji Quest 3S, tylko Quest 3 !! Jest bardzo duża różnica w jakości na niekorzyść 3S, pomimo że to "nowszy" produkt. Na Ceneo najniższa cena za Quest 3 to 2389 zł, ale można kupować gdziekolwiek - ważne, aby brać pod uwagę tylko nowe zestawy, ze względu na żywotność baterii.

Jeżeli chcielibyście najpierw przetestować współpracę Quest 3 z Waszym sprzętem, to polecam serwis Plenti, gdzie można wypożyczyć Questa na 7 dni za 177 zł UWAGA: razem z kablem VR 3m lub 10m. Ja wypożyczyłem taki zestaw na siedem dni, ale zwróciłem po trzech - w międzyczasie kupując własnego Questa Smile
https://plenti.app/pl/products/gogle-vr-...ectedMrp=0

Jako własny kabel VR wystarczy wybrać najtańszy dostępny na VortexVR (nieznacznie powyżej 100 zł) - działa poprawnie:
https://www.vortexvr.pl/search?type=prod...quest+link

Dla komfortu dłuższych sesji zalecam wymianę domyślnej opaski googli (która domyślnie nie jest zbyt wygodna) - korzystam z BOBOVR M3 Pro:
https://www.vortexvr.pl/products/bobovr-...ta-quest-3

Szczerze polecam niezdecydowanym zestaw Quest 3 + Elite Dangerous:
https://www.ceneo.pl/158068054
[Obrazek: 507069.jpg]
Odpowiedz
#2
Edycja pierwszego postu:
  • dodanie nowych ustawień graficznych dla VR, które jeszcze bardziej podbijają rozdzielczość (dwukrotnie), dzięki czemu obraz w VR staje się bardzo ostry - przy zachowaniu wysokiej wydajności gry,
  • dodanie filmów YouTube z wrażeniami użytkowników Elite Dangerous w VR,
  • usystematyzowanie wpisu.
Odpowiedz
#3
Wszystko fajnie, wynajmę sobie google, ale czytam wszedzie o baterii. Jest opcja podlaczenia tych googli bezposrednio pod zasilanie, by nie byc zaleznym od baterii?
Odpowiedz
#4
Kabel do kompa
Odpowiedz
#5
Ciekawy artykuł, ja mam totalnie inne ustawienia, zainteresowany proszę o kontakt Tongue
[Obrazek: j7Bkty2.png]
Odpowiedz
#6
Kabel konieczny!!!

Bez tego raz że bateria krótko trzyma a dwa na bezprzewodowym łączu przy małej przepustowości będzie zacinać.
Osobiście polecam:
https://www.mediaexpert.pl/smartfony-i-z...5-m-czarny

Używam i nie ma żadnych problemów.
[Obrazek: SvUXKFn.png]   [Obrazek: 196375.jpg]
Odpowiedz
#7
Za namową Jaromaza wypożyczyłem na tydzień Questa 3 z platformy Plenti, którą polecam! (mojej kobiecie zaproponowałem wypożyczenie odkurzacza Dysona - bardzo się ucieszyła Wink ) muszę przyznać, że się nie zawiodłem. Postanowiłem kupić te gogle. Elita wygląda niesamowicie, imersja jest kozacka, można pochodzić po kabinach statków - coś fantastycznego, planety, gwiazdy pasy asteroid wyglądają zajebiście, naprawdę czułem się jak bym był w przestrzni kosmicznej. Szkoda tylko, że devsi frontiera olali vr on foot, bo wtedy gogle na pewno przyrosłyby mi do głowy Wink
Odpowiedz
#8
L.BISHOP napisał(a):czytam wszedzie o baterii

Po podłączeniu kabla "link PC->gogle" bateria również cały czas pracuje, ale z kablem znacznie wydłuża się możliwy czas pojedynczej sesji, ponieważ kabel równocześnie ładuje gogle. Nie jest to jednak złoty środek, bo ładowanie jest o wiele słabsze, niż przy ładowaniu dostarczoną ładowarką i po kilku godzinach pojedynczej sesji gogle i tak się rozładują. Jednak należy zaznaczyć, że przy PSVR2 pojawiało się info, by pojedyncza sesja VR nie była dłuższa niż 20 minut Smile Dla mnie 1,5 godziny to jest maks (a wtedy zostaje jeszcze sporo baterii), chociaż znam gości, którzy w DCS latają po 3 godziny w VRze Smile Ogólnie jednak mam dobre zdanie o załączonej baterii - korzystam dość intensywnie od roku i nie zauważam spadku jej żywotności.

Villennna napisał(a):na bezprzewodowym łączu przy małej przepustowości będzie zacinać

Nie będzie zacinać, jeżeli kupi się odpowiedni router Wi-Fi 6 oraz komputer będzie podłączony z routerem kablem LAN. Jednak to rozwiązanie ma dla mnie sens tylko w tytułach FPSowych, gdzie użytkownik często przemieszcza się po całym pokoju. Dla Elite Dangerous, space simów i symulatorów lotu, wystarczy zwykły kabel linkujący (wolałbym też, żeby Wi-Fi nie waliło mi przy oczach przez cały czas rozgrywki, ale to indywidualna preferencja Wink ).

flybyhunter napisał(a):mam totalnie inne ustawienia

Jakie masz ustawienia? Podziel się tutaj, to chętnie przetestuję i jeżeli będzie lepszy efekt, przy tej samej wydajności, to zmienię opis ustawień w pierwszym wpisie.

Sin Alarma napisał(a):Szkoda tylko, że devsi frontiera olali vr on foot

Wydaje mi się, że nie tyle olali, co nie dają rady wydajnościowo - gdy się wchodzi do baru, jest tak dużo innych postaci (szczegółowych obiektów 3D), że wydajność drastycznie spada, a z tego co pamiętam, to jest to płaski obraz, a nie jako VR zdublowany na każde oko oddzielny. Krótko - wydajnościowo nie dają rady w ciasnych przestrzeniach pełnych innych postaci.

Sin Alarma napisał(a):naprawdę czułem się jak bym był w przestrzni kosmicznej

Mam tak samo, dodatkowo VR niesamowicie potęguje poczucie odcięcia od świata, samolotności przy dalekich wyprawach exobiologicznych. Fantastyczne odczucie Smile
Świetnie też w VR walczy się w osłonie Panther Clippera (wraz za załogantem, jeżeli zabrało się ze sobą hangar na dwa myśliwce), ponieważ kabiny są bardzo ciasne (co jest mocniej odczuwalne w VRze) oraz maszyny te są mega-zwrotne, więc VR przydaje się w szybkim oglądaniu się za siebie, czy śledzeniu przeciwnika.
[Obrazek: 507069.jpg]
Odpowiedz
#9
(03.11.2025, 12:41 UTC)Jaromaz napisał(a):
L.BISHOP napisał(a):czytam wszedzie o baterii

Po podłączeniu kabla "link PC->gogle" bateria również cały czas pracuje, ale z kablem znacznie wydłuża się możliwy czas pojedynczej sesji, ponieważ kabel równocześnie ładuje gogle. Nie jest to jednak złoty środek, bo ładowanie jest o wiele słabsze, niż przy ładowaniu dostarczoną ładowarką i po kilku godzinach pojedynczej sesji gogle i tak się rozładują.
Ja gram na kablu który zlinkowałem, i bateria nie spada poniżej 50%. I na tym kablu ładuję też gogle. Nie używam ładowarki z zestawu Smile
[Obrazek: SvUXKFn.png]   [Obrazek: 196375.jpg]
Odpowiedz
#10
flybyhunter napisał(a):mam totalnie inne ustawienia


Cytat:Jakie masz ustawienia? Podziel się tutaj, to chętnie przetestuję i jeżeli będzie lepszy efekt, przy tej samej wydajności, to zmienię opis ustawień w pierwszym wpisie.




Odpowiedź:



⚙️ PC
  • CPU: AMD Ryzen 9 7900 3,7Ghz -> 5,4Ghz

  • Cooling: Fractal Design Celsius S36 Blackout

  • Motherboard: Gigabyte B850 Eagle WiFi6E

  • SSD: Lexar NQ790 1TB + Lexar NM620 2TB

  • GPU: Palit RTX 5060 Ti Infinity 3 16GB

  • RAM: Kingston Fury Beast DDR5 32GB 6000MHz

  • PSU: Gigabyte UD850GM 850W Gold

Moje ustawienia początkowe to VR MEDIUM
i na tych ustawieniach zmieniam kolejno:


ANTI-ALIASING: FXAA
AMBIENT OCCLUSION: OFF
SUPERSAMPLING: x1.00
UPSCALING: NORMAL
HMD QUALITY: x1.25
SPOT SHADOWS: MEDIUM
DIRECTIONAL SHADOWS: MEDIUM

Reszta ustawień mam na HIGH


Nie polecam korzystać z AMD FSR 1.0 bo jest to prehistoryczna technologia która działa jak prosty upscaler.
Zgadzam się że poprawia wydajność ale tak mocno niszczy obraz i dlatego nie jestem w stanie zaakceptować takiego rozwiązania.
Generującą niestabilny obraz z rażącymi artefaktami i migotaniem, nie analizuje danych z poprzednich klatek. Został on całkowicie wyparty przez powszechnie dostępne i znacznie lepsze alternatywy.

Dlatego nie mam żadnego upscalingu na VR, ponieważ jego logika – celowe obniżenie rozdzielczości tylko po to, by ją potem nieudolnie i "na siłę" wyostrzyć – nie ma sensu, generując jedynie niestabilny obraz pełen migoczących pikseli.

Tyle ode mnie Tongue



-Pozdrawiam!


P.S.

Nie opłaca się kupować BOBO albo KIWI skoro nie korzystasz z baterii i przewidujesz używanie Questa 3 przy komputerze - tak jak Villenn napisał - kabel do kompa + ja mam taką "
poduszkę" na potylice w cenie do 100 zł. (link poniżej)

https://4kom.pl/pl/products/regulowana-o...MIQAvD_BwE
[Obrazek: j7Bkty2.png]
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Za co lubię Elite Kyokushin 11 3,817 27.09.2025, 20:30 UTC
Ostatni post: Jaromaz
Heart ELITE NA GOG - mega ważna akcja!!! Mathias Shallowgrave 11 1,423 22.08.2025, 05:10 UTC
Ostatni post: MAGNUM354
  Wiesz, że za dużo grasz w Elite, jeśli... Mathias Shallowgrave 130 35,258 21.08.2025, 17:55 UTC
Ostatni post: bahasso
Big Grin Elite w gifach - zabawa Diox 296 58,543 17.05.2024, 00:19 UTC
Ostatni post: Mathias Shallowgrave
Information Kto pyta, nie błądzi - wątek z pytaniami i odpowiedziami na temat Elite Mathias Shallowgrave 2,667 491,842 09.11.2023, 22:05 UTC
Ostatni post: Debren



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości