21.01.2024, 09:29 UTC
o7 Husario.
Jakiś czas temu stałem się posiadaczem SAITEK X52 Pro. Było to moje drugie podejście do jego zakupu tym razem nie zakończone zwrotem urządzenia.
Krótko po zakupie zdałem sobie sprawę jak niewygodne jest jego użytkowanie gdy ustawiony jest na biurku.
Po krótkich poszukiwaniach trafiłem na kilka rozwiązań:
1. wykonane z tworzywa sztucznego w cenie ok 499,-PLN
2. uniwersalne (elementy mocujące do różnych kontrolerów) wykonane podobnie do mojego, jednak zastosowaniem elementów które mocno mogą podbić cenę. Cena zakupu to ok 688PLN
3. Najtańszy ze wszystkich ale posiadający mieszane opinie. Jedne pozytywne, drugie negatywne zwracające uwagę na słabą trwałość (np. zrywające się gwinty) mimo wykonania z metalu. W tym wypadku cena zakupu oscylowała w okolicach 250 - 299 PLN (niestety obecnie nie jestem wstanie ponownie odszukać oferty).
Dzisiaj trafiłem na inne rozwiązania jednak w przypadku x52 Pro cena oscylowała w okolicach 388PLN
Ze względu na ograniczony budżet zacząłem szukać mocowania mającego trwałość tego za ok 688PLN ale w cenie maksymalnie zbliżonej do tego za 250PLN.
Po stosunkowo krótkich poszukiwaniach trafiłem na YT na rozwiązanie DIY, które mnie zainspirowało do stworzenia swojego.
A więc do rzeczy.
Aby zrobić takie samo (albo prawie takie samo mocowanie jak moje) będziemy potrzebować:
1. 4 x Profil aluminiowy V-SLOT 2060 długość 20cm,
2. 4-6 szt. Narożnik wewnętrzny 90 stopni OpenBuilds,
3. 8 szt. T-Nut podwójny,
4. 2 x blacha aluminiowa gr 3mm 6x8cm (wygięta pod kątem 90stopni), lub 2 x kątownik o bokach 3.5cm x 4.5cm i długości 6cm,
5. 2 x blacha aluminiowa gr 3mm 6x7cm,
6. 2 x blacha aluminiowa gr 2mm 17x27cm,
7. 2 x pokrętło dociskowe M8,
8. 16 x śruba M5 x 10mm,
9. 4 x śruba M5 x 20mm,
10. 4 x śruba M4 x 60mm
Dodatkowo jeśli chcemy wszystko wykonać od A do Z sami:
- Gwintownik M5
- Gwintownik M8
- wiertło do metalu 6.8mm (otwór pod gwint M8)
- wiertło do metalu 4.5mm
Profile aluminiowe możemy zamówić już docięte na żądaną długość, dodatkowo niektóre sklepy oferują dodatkowo płatną usługę nagwintowania otworów (na zdjęciu oznaczone jako O1 i O2).
Blachy aluminiowe zamawiałem na Allegro cięte na wymiar gilotyna z dodatkową płatna usługa gięcia.
Lokalnie w Szczecinie znalazłem tylko możliwość zamówienia blach aluminiowych lub stalowych ciętych laserowo. Wykonanie tylko blach 17x20cm (o pozostałych 4 zapomniałem zapytać we wstępnym zapytaniu o usługę) wyceniono na 200PLN
Wykonanie:
1. Trasujemy miejsca wierceń 2 otworów ϕ5mm na blaszkach o wymiarach 6x7cm
2. Na blaszkach 6x8cm (wygiętych) trasujemy miejsca wierceń 4 otworów ϕ5mm na boku 3.5x6cm i 1 otworu ϕ6.8mm na boku 4.5x6cm.
3. Trasujemy otwory montażowe na blaszkach 17x27cm 4 x ϕ5mm i 2 x ϕ4.5mm.
4. Wiercimy otwory o odpowiednich wymiarach we wcześniej wyznaczonych miejscach.
5. Gwintujemy otwór 6.8mm gwintownikiem M8.
6. Jeśli niebyło to częścią naszego zamówienia profili, to w dwóch profilach gwintujemy otwory O1 i O2 gwintownikiem M5
Składamy nasze mocowanie.
1. Blaszki 6x7cm przykręcamy śrubą M5x20mm z wykorzystaniem wcześniej nagwintowanych otworów w profilach .
2. Łączymy profil z dokręconą w kroku 1 blaszką z profilem bez blaszki za pomocą łącznika OpenBilds.
3. W wygiętą blaszkę wkręcamy śrubę dociskową M8 we wcześniej nagwintowany otwór.
Następnie dokręcamy ją do profilu z blaszką 6x7 za pomocą 2 sztuk T-Nut
4. Za pomocą kolejnych 2 sztuk T-Nut dokręcamy blaszki 27x17cm do poziomego profilu.
Po przykręceniu pierwszej blaszki druga przykręcamy obróconą o 180 stopni.
5.Wostatnim kroku dokręcamy kontrolery do blaszek.
Efekt Końcowy:
Mocowanie umożliwia zarówno regulację wysokości za pomocą śrub oznaczonych 1,2,3 jak i odległości od biurka za pomocą śrub 4,5,6 i 7.
Mówiąc łopatologicznie oznaczone śruby luzujemy, a po ustawieniu żądanej wysokości/odległości ponownie dokręcamy.
Na blaszkach mających bezpośredni kontakt z powierzchnią biurka dokleiłem podkładki filcowe w celu uniknięcia (zminimalizowania ryzyka) porysowania.
Doginane blachy aluminiowe zostały po wykonaniu wszystkich otworów pomalowane czarnym matowym lakierem.
Jeśli nie będzie to problemem, mogę podać bezpośrednie linki do poszczególnych części.
Jakiś czas temu stałem się posiadaczem SAITEK X52 Pro. Było to moje drugie podejście do jego zakupu tym razem nie zakończone zwrotem urządzenia.
Krótko po zakupie zdałem sobie sprawę jak niewygodne jest jego użytkowanie gdy ustawiony jest na biurku.
Po krótkich poszukiwaniach trafiłem na kilka rozwiązań:
1. wykonane z tworzywa sztucznego w cenie ok 499,-PLN
2. uniwersalne (elementy mocujące do różnych kontrolerów) wykonane podobnie do mojego, jednak zastosowaniem elementów które mocno mogą podbić cenę. Cena zakupu to ok 688PLN
3. Najtańszy ze wszystkich ale posiadający mieszane opinie. Jedne pozytywne, drugie negatywne zwracające uwagę na słabą trwałość (np. zrywające się gwinty) mimo wykonania z metalu. W tym wypadku cena zakupu oscylowała w okolicach 250 - 299 PLN (niestety obecnie nie jestem wstanie ponownie odszukać oferty).
Dzisiaj trafiłem na inne rozwiązania jednak w przypadku x52 Pro cena oscylowała w okolicach 388PLN
Ze względu na ograniczony budżet zacząłem szukać mocowania mającego trwałość tego za ok 688PLN ale w cenie maksymalnie zbliżonej do tego za 250PLN.
Po stosunkowo krótkich poszukiwaniach trafiłem na YT na rozwiązanie DIY, które mnie zainspirowało do stworzenia swojego.
A więc do rzeczy.
Aby zrobić takie samo (albo prawie takie samo mocowanie jak moje) będziemy potrzebować:
1. 4 x Profil aluminiowy V-SLOT 2060 długość 20cm,
2. 4-6 szt. Narożnik wewnętrzny 90 stopni OpenBuilds,
3. 8 szt. T-Nut podwójny,
4. 2 x blacha aluminiowa gr 3mm 6x8cm (wygięta pod kątem 90stopni), lub 2 x kątownik o bokach 3.5cm x 4.5cm i długości 6cm,
5. 2 x blacha aluminiowa gr 3mm 6x7cm,
6. 2 x blacha aluminiowa gr 2mm 17x27cm,
7. 2 x pokrętło dociskowe M8,
8. 16 x śruba M5 x 10mm,
9. 4 x śruba M5 x 20mm,
10. 4 x śruba M4 x 60mm
Dodatkowo jeśli chcemy wszystko wykonać od A do Z sami:
- Gwintownik M5
- Gwintownik M8
- wiertło do metalu 6.8mm (otwór pod gwint M8)
- wiertło do metalu 4.5mm
Profile aluminiowe możemy zamówić już docięte na żądaną długość, dodatkowo niektóre sklepy oferują dodatkowo płatną usługę nagwintowania otworów (na zdjęciu oznaczone jako O1 i O2).
Blachy aluminiowe zamawiałem na Allegro cięte na wymiar gilotyna z dodatkową płatna usługa gięcia.
Lokalnie w Szczecinie znalazłem tylko możliwość zamówienia blach aluminiowych lub stalowych ciętych laserowo. Wykonanie tylko blach 17x20cm (o pozostałych 4 zapomniałem zapytać we wstępnym zapytaniu o usługę) wyceniono na 200PLN
Wykonanie:
1. Trasujemy miejsca wierceń 2 otworów ϕ5mm na blaszkach o wymiarach 6x7cm
2. Na blaszkach 6x8cm (wygiętych) trasujemy miejsca wierceń 4 otworów ϕ5mm na boku 3.5x6cm i 1 otworu ϕ6.8mm na boku 4.5x6cm.
3. Trasujemy otwory montażowe na blaszkach 17x27cm 4 x ϕ5mm i 2 x ϕ4.5mm.
4. Wiercimy otwory o odpowiednich wymiarach we wcześniej wyznaczonych miejscach.
5. Gwintujemy otwór 6.8mm gwintownikiem M8.
6. Jeśli niebyło to częścią naszego zamówienia profili, to w dwóch profilach gwintujemy otwory O1 i O2 gwintownikiem M5
Składamy nasze mocowanie.
1. Blaszki 6x7cm przykręcamy śrubą M5x20mm z wykorzystaniem wcześniej nagwintowanych otworów w profilach .
2. Łączymy profil z dokręconą w kroku 1 blaszką z profilem bez blaszki za pomocą łącznika OpenBilds.
3. W wygiętą blaszkę wkręcamy śrubę dociskową M8 we wcześniej nagwintowany otwór.
Następnie dokręcamy ją do profilu z blaszką 6x7 za pomocą 2 sztuk T-Nut
4. Za pomocą kolejnych 2 sztuk T-Nut dokręcamy blaszki 27x17cm do poziomego profilu.
Po przykręceniu pierwszej blaszki druga przykręcamy obróconą o 180 stopni.
5.Wostatnim kroku dokręcamy kontrolery do blaszek.
Efekt Końcowy:
Mocowanie umożliwia zarówno regulację wysokości za pomocą śrub oznaczonych 1,2,3 jak i odległości od biurka za pomocą śrub 4,5,6 i 7.
Mówiąc łopatologicznie oznaczone śruby luzujemy, a po ustawieniu żądanej wysokości/odległości ponownie dokręcamy.
Na blaszkach mających bezpośredni kontakt z powierzchnią biurka dokleiłem podkładki filcowe w celu uniknięcia (zminimalizowania ryzyka) porysowania.
Doginane blachy aluminiowe zostały po wykonaniu wszystkich otworów pomalowane czarnym matowym lakierem.
Jeśli nie będzie to problemem, mogę podać bezpośrednie linki do poszczególnych części.