Ocena wątku:
  • 4 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PORADNIK Odyssey dla początkujących część 1 - Co nowego w starych stacjach?
#1
Odyssey dla początkujących część 1 - Co nowego w starych stacjach?

Od daty wydania Elite Dangerous: Odyssey (19 maja 2021) niedługo minie rok. Początki były, delikatnie mówiąc, trudne, ale po wielu łatkach i aktualizacjach gra działa już całkiem dobrze, więc coraz więcej graczy zabiera się za aktywność "na nogach". Aby nieco ułatwić im start w tej wersji gry postanowiłem napisać ten poradnik.
A być może lektura kogoś zachęci do przesiadki na ED: Odyssey.

Pomimo tego że starałem się pisać z miarę zwięźle i treściwie, nie uddało się wszystkiego upchać w jednej części poradnika. Na razie publikuję dwie części, w których zawarłem wszystko to, co moim zdaniem jest najważniejsze aby bez stresu rozpocząć grę na piechotę.




Co nowego w "starych" stacjach?
Po wylądowaniu na dowolnej "starej" stacji pojawiła się nowa opcja - DISEMBARK. Gdy ją wybierzesz opuścisz statek i pojawisz się na nogach w hangarze.
Teraz musisz się udać do windy, którą dostaniesz się do wnętrza bazy czyli CONCOURSE.
Po wyjściu z windy zobaczysz tablicę informacyjną wskazującą drogę do poszczególnych Dostawców Usług. Są to:
  • Pioneer Supplies
  • The Lounge
  • Apex Interstellar Transport
  • Frontline Solutions
  • Inter Astra
  • Vista Genomics



Pioneer Supplies (Kombinezony i broń)
[Obrazek: brmnvdn0cl1hiajxmtmh]

Zanim zaczniesz swoją przygodę w Odyssey musisz się odpowiednio ubrać i zaopatrzyć. Flight Suit, jedyny kombinezon którym dysponowałeś do tej pory, nie nadaje się do działań na nogach. Aby zaopatrzyć się w niezbędne zaopatrzenie, udaj się do Pioneer Supplies i porozmawiaj ze sprzedawcą.
Poniżej lista sług dostępnych w Pioneer Supplies:
  • Zakup kombinezonu
  • Zakup broni ręcznej
  • Ulepszenie (Upgrade) lub sprzedaż posiadanego kombinezonu
  • Ulepszenie (Upgrade) lub sprzedaż posiadanej broni ręcznej
  • Zakup CONSUMABLES. Są to:
    • Medkit - apteczka
    • Energy Cell - doładowanie akumulatora kombinezonu. Gdy zabraknie prądu nie działa nic, włącznie z systemem podtrzymywania życia.
    • Shield Disruptor - granat wyłączający tarcze przeciwników
    • Frag Grenade - granat odłamkowy
    • Shield Projector - granat wytwarzający tarczę w kształcie sfery. Działa przez 15s.
    • E-Breach - urządzenie do hakowania. Można dzięki niemu uzyskać dostęp do terminali, konsol, zamkniętych skrzyń i szafek itd. Można go kupić wyłącznie w systemach Anarchistycznych i tylko tam jest legalny. Jeżeli w nieanarchistycznej bazie ochrona zauważy E-Breach w twoim plecaku zostaniesz uznany za wroga i zaatakowany.

UWAGA: Kombinezony i broń w Odyssey ulepszamy na dwa sposoby:
  • Upgrade - Ulepszenie robione w Pioneer Supplies. Jak sama nazwa wskazuje podnosimy daną rzecz na wyższy Grade. Każdy poziom tego ulepszenia odblokowuje jedno miejsce na Modification.
  • Modifications - ulepszenia broni lub kombinezonu dodawane u inżyniera. Każda modyfikacja zajmuje jedno miejsce, i nie da się jej zmienić ani usunąć. Temat inżynierów rozwinę w kolejnej części poradnika.
Nie ma sensu kupować kombinezonu ani broni Grade 1. Na niektórych stacjach można znaleźć sprzęt Grade 2 lub 3, a czasem trafia się taki jak na powyższej fotce - Grade 3 z zamontowanymi modyfikacjami. Warto polatać i poszukać wstępnie ulepszonego sprzętu żeby zaoszczędzić trochę zdobytych w pocie czoła materiałów.

Kombinezony

W Odyssey dostępne są trzy nowe kombinezony:
Dominator - Kombinezon bojowy. Można go wyposażyć w dodatkową broń PRIMARY
Maverick - kombinezon do zbierania materiałów. Wyposażony jest w ARC CUTTER - palnik służący do otwierania tego, co jest zamknięte Wink
Artemis - kombinezon do eksploracji. Wyposażony jest w urządzenie do pobierania próbek obcych form życia - GENETIC SAMPLER

Każdy kombinezon jest wyposażony w dwa narzędzia - Energylink i Profile Analyser. Warto abyś dobrze je poznał, ponieważ często będziesz z nich korzystał. Każde z tych narzędzi ma dwa tryby pracy: legalny (żółty) i nielegalny (fiotetowy).
Tryb pracy zmienia się przypisanym klawiszem, w ustawieniach jest to pozycja ON FOOT CONTROLS -> ON FOOT -> TOGGLE TOOL MODE
  • Energylink:
    • Transfer Mode:
      • pobieranie energii z dostępnych źródeł (ładowanie akumulatora kombinezonu)
      • przesyłanie energii z kombinezonu do urządzenia które chcemy zasilić.
    • Overload Mode:
      • Przeciążanie urządzeń, np. otwieranie drzwi "na siłę".
      • Rażenie prądem przeciwników - dopóki nie dorobimy się broni z tłumikiem jest to jedyna bezgłośna broń.
  • Profile Analyser:
    • Scan Mode:
      • Skanowanie innych osób, aby uzyskać informację np. czy nie jest poszukiwany
    • Profile Cloning Mode:
      • Kopiowanie profilu innej osoby, dzięki czemu możesz uzyskać dostęp do zastrzeżonej części bazy lub do informacji w Terminalu.

Podczas działań w bazach naziemnych najbardziej przydatny jest Maverick, ponieważ dość często będziesz korzystać z Arc Cutter'a który jest na wyposażeniu tego kombinezonu. Na misje typowo bojowe możesz założyć Dominatora.

Broń ręczna

Obecnie w Odyssey dostępne jest 11 modeli broni ręcznej od trzech producentów.
Manticore produkuje broń plazmową, Takada laserową a Kinematic Armaments broń kinetyczną i wyrzutnię rakiet.

Nie będę tutaj każdej z nich opisywał, wszystkie informacje można znaleźć w internetach, np. Tutaj
Nie będę też promował jakiegoś konkretnego modelu broni. Każdy musi sam wbrać taki, jaki mu pasuje.
Wspomnę tylko, że do wykonywania misji wielu Husarzy stosuje taki zestaw:

LOADOUT

Gdy już wyposażysz się w sprzęt musisz stworzyć LOADOUT, czyli gotowy zestaw kombinezon+broń. Możesz go stworzyć w dolnym panelu na statku lub SRV, albo w Terminalu na stacji.
Poniżej instrukcja jak stworzyć LOADOUT w statku/SRV (w Terminalu na stacji wygląda to podobnie ale są drobne różnice)

Warto mieć kilka gotowych LOADOUTÓW i bez zbędnej straty czasu wybierać ten, który akurat jest potrzebny. Lecąc na pole bitwy zakładasz zestaw bojowy, a na cichą misję zestaw ninja Wink

UWAGA 1 - Raz zapełnionego slotu na broń nie da się opróżnić. Jeżeli przypiszesz jakąś broń to potem możesz ją wymienić na inną, ale nie ma opcji żeby całkowicie pozbyć się broni.
UWAGA 2 - dodatki upiększające dany kombinezon działają w każdym LOADOUCIE zbudowanym na bazie tego kombinezonu. Np. jeżeli masz jeden kombinezon Dominator i stworzyłeś dwa Loadouty na bazie tego kombinezonu, to każda zmiana skórki tego Dominatora będzie dotyczyła obu LOADOUTÓW.
UWAGA 3 - UWAGA 2 dotyczy też broni Wink



Materiały
[Obrazek: jgpgxufx6ng5qt7dcpib]

Podczas przeróżnych aktywności "na nogach" będziesz miał możliwość zbierania przeróżnych materiałów. Wszystkie one są przechowywane w nowej zakładce prawego panela - STORAGE. Magazyn ten podzielony jest na 4 części:
  • CONSUMABLES - rzeczy które możemy kupić w Pioneer Supplies lub zdobyć w bazach (Medkit, Energy Cell, E-Breach i trzy typy granatów)
  • ASSETS (w niektórych źródłach nazywane Components) - materiały z niezabezpieczonych szafek lub skrzyń, często też walają się luzem w różnych częściach bazy.
  • GOODS - materiały które zazwyczaj można wyciągnąć z zabezpieczonych szafek lub skrzyń.
  • DATA - dane które można zdobyć poprzez transfer z Data Portów w bazach.
Ponieważ ładowność każdej części naszego magazynu jest ograniczona do 1000 sztuk (plus 1000 na FC), należy rozsądnie zarządzać dostępnym miejscem.
Nie ma sensu zapychać magazynu materiałami, które do niczego nie są potrzebne.
Poniżej link do listy materiałów które warto zbierać (grubą czcionką wyróżnione sa najcenniejsze w danej kategorii)
Lista materiałów

Informacje o materiałach można też znaleźć w innych źródłach, np. Inara.cz
Na poniższym screenie Odysejowe materiały zaznaczyłem na żółto.
Jeżeli twoje konto na Inara.cz jest połączone z EDSM to np. w zakładce ENGINEERS będziesz widział czy masz wystarczającą ilość materiałów aby zrobić dane ulepszenie (wartość w nawiasie pokazuje ile danego materiału posiadasz)
Całkiem przydatny jest też zewnętrzny program - ED Odyssey Materials Helper

Nawet jeżeli będziesz zbierał wyłącznie użyteczne materiały, po pewnym czasie Twój magazyn i tak się zapełni. Wtedy trzeba się rozsądnie pozbyć części towaru. W tym celu należy się udać do poczekalni (The Lounge), podejść do baru i pogadać z barmanem (Bartender). Mamy dwie opcje:
  1. I'm looking to make a trade (Handel) - Handlować można tylko materiałami ASSETS. Handel polega na wymianie jednych materiałów na inne, nie da się nic kupić za kredyty.
    W pierwszym oknie które się wyświetli najpierw wybierz kategorię materiału który chcesz nabyć (Chemicals, Circuits lub Tech) a następnie sam materiał. Otworzy się kolejne okno, w którym musisz wybrać własne materiały którymi zapłacisz za kupowany towar.
    Jak widać można handlować tylko w obrębie danej grupy ASSETÓW, np. Techy można wymieniać tylko na inne Techy, nie można za nie zapłacić Chemikaliami.
    Aby oszczędzać miejsce w magazynie, najlepiej trzymać w nim przede wszystkim najcenniejsze materiały w danej kategorii (zawsze można je wymienić na tańsze).

    GOODS ani DATA nie da się wymienić, można je jedynie sprzedać.

  2. I have some items to sell (Sprzedaż) - tu chyba wszystko jest jasne. Wybierz ile sztuk danego towaru chcesz sprzedać i kliknij CONFIRM SALE



APEX Interstellar Transport
[Obrazek: cnh2ge3mtaiwg4joqq75]

Wprowadzenie do gry usługi APEX sprawiło, że aby grać nie potrzebujesz już własnego statku. Jest to coś w stylu taksówek, którymi możesz się przemieszczać po Bańce. APEX dysponuje flotą zmodyfikowanych Adderów, o skoku 21.68 ly. Nie posiadają one Fuel Scoopów, więc ich zasięg to 6-7 skoków.
Aby wynająć taksówkę należy udać się do biura APEX i porozmawiać z obsługą.
Do wyboru są dwie opcje:
  • I want to book a local shuttle - zamówienie lotu na krótkim dystansie, wewnątrz systemu w którym aktualnie się znajdujesz
  • I'd like to book a long range shuttle - zamówienie lotu do innego systemu planetarnego.

Po wybraniu jednej z opcji wyświetli się mapa na której musisz wybrać punkt docelowy (Drop-off point) i zatwierdzić przyciskiem BOOK SHUTTLE.
Na tym kończysz rozmowę. Po pewnym czasie (ok. 20s) w prawym dolnym rogu ekranu wyświetli się komunikat że statek jest gotowy i że masz 5 minut na dostanie się na pokład. Jeżeli zmienisz zdanie to możesz wrócić do biura i zrezygnować z transportu (I need to cancel my booking)).
Następnie musisz się udać do wind APEX'a (znajdziesz je obok biura) i jedną z nich zjechać do hangaru w którym będzie czekał wynajęty Adder w barwach APEX. Gdy zajmiesz miejsce możesz się odprężyć i zająć innymi rzeczami, a pilot APEXu dostarczy cię na miejsce.
Całę procedurę pokazałem na poniższym filmie.

Uwaga - Obsługa APEXa nie sprawdza statusu swoich pasażerów, więc nawet kryminalista ze statusem Wanted może korzystać z ich usług. Ale jeżeli siły porządkowe przeskanują statek i odkryją przestępcę mogą zestrzelić statek wraz z pasażerem.

Aby zamówić transport APEX'em nie musisz znajdować się na stacji. Można to zrobić z dowolnego miejsca, nawet z kompletnego odludzia. W tym celu należy w kombinezonie otworzyć InSight Hub i z lewej listy wybrać APEX SHUTTLE.

Wskazówka: Przebycie w statkach APEX dystansu 100 Ly odblokowuje dostęp do inżyniera Domino Green.



Inter Astra
[Obrazek: qf5nemsnroxux2ygibb5]

Inter Astra zajmuje się obsługą statków. Są tu dostępne te same opcje co w SHIPYARD. Możesz tu kupić nowy statek lub zarządzać posiadanymi statkami.

Na przykład możesz ściągnąć swój statek jeżeli na aktualną stację dotarłeś APEX'em lub podwózł cię inny pilot.



Vista Genomics
[Obrazek: xjn5iwa1ow8hpsgerkvn]

Miejsce z którym można sprzedać posiadane dane o obcych formach życia.
Dane te można zebrać wyłącznie przy użyciu narzędzia GENETIC SAMPLER któe jest na wyposażeniu kombinezonu Artemis.

Nie będę się tu rozpisywał o Egzobiologii, jest na ten temat wiele poradników. Na przykład poradnik autorstwa CMDR Dziadostwo - Egzobiologia dla cierpliwych




Frontline Solutions
[Obrazek: 435kf5ovfmuupv9tumvl]

Jeżeli znajdujesz się w systemie w którym toczy się wojna i chcesz wesprzeć jedną ze stron konfliktu, możesz to zrobić na dwa sposoby:
  • po staremu - walcząc bojowym statkiem w CONFLICT ZONE w przestrzeni kosmicznej.
  • po nowemu - walcząc na nogach w PLANETARNEJ CONFLICT ZONE.

Planetarne CZ-ty na mapie systemu oznaczone są symbolem dwóch skrzyżowanych mieczy
Można się tam dostać własnym statkiem i na miejscu dołączyć do jednej z walczących stron, lub skorzystać z serwisu FRONTLINE SOLUTIONS.
Serwis ten jest dostępny na wszystkich dużych stacjach, orbitalnych i planetarnych. Na orbitalnych Outpostach jest nieaktywny (choć na mapie systemu widnieje jako aktywny).
Gdy rozpoczniesz rozmowę z obsługą dostępne są dwie opcje:
  • I want to enlist for a faction at war - dołączasz do jednej z walczących frakcji.
  • I have combat bonds to redeem - sprzedajesz vouchery CZ. Bez znaczenia czy zdobyte na nogach czy w statku.

Jeżeli wybierzesz pierwszą opcję otworzy się mapa systemu, na której możesz wybrać bazę w której chcesz walczyć oraz frakcję którą będziesz wspierał.
Gdy dokonasz wyboru otworzy się okno w którym możesz sprawdzić co wybrałeś i ewentualnie zrezygnować lub zmienić swój wybór (I'd like to manage my enlistment).
Jeżeli wszystko jest w porządku zakończ rozmowę i udaj się do wind Frontline Solutions które znajdują się obok biura. Gdy pojawi się komunikat że statek jest gotowy (Dropship Ready) zjedź jedną z wind do hangaru i wsiądź do czekającego tam Vulture'a który zawiezie cię na ploe walki.

Pamiętaj aby ubrać się w bojowy LOADOUT zanim wysiądziesz z Vulure'a. Jeśli o tym zapomnisz i ruszysz na pole bitwy w nieprzystosowanym do tego kombinezonie to możesz nie przetrwać starcia z dobrze wyszkolonymi i wyposażonymi żołnierzami przeciwnika. Jeżeli polegniesz, to podczas respawnu będziesz mógł zmienić LOADOUT na bardziej adekwatny Wink (CHANGE LOADOUT) .
Po zakończeniu bitwy możesz wezwać statek który odstawi cię z powrotem na stację (domyślnie klawisz BACKSPACE)




Terminal
[Obrazek: h13rsdplnkrnfvcltz7k]

Terminale na "starych" stacjach to okrojona wersja STARPORT SERVICES dostępnych w zadokowanym statku.
Możesz tu poczytać Local News, zarządzać Loadoutami, upiększać siebie lub swoje statki. Możesz też odebrać nagrody za odstrzelonych przestępców lub zapłacić mandaty w Administrative Contact lub Interstellar Factor Contact (o ile jest aktywny).
Ale najważniejszą funkcją tych terminali jest dostęp do nowych typów misji - misji wykonywanych na nogach. Te misje nie są dostępne z poziomu statku, aby wziąć którąś z nich musisz wysiąść ze statku i pofatygować się do CONCOURSE.
Różne typy misji opiszę w kolejnej części poradnika, na razie tylko wspomnę że biorąc misje warto korzystać z filtrów. Możesz odfiltrować misje dla jednej lub kilku frakcji, możnesz też użyć filtra który będzie wyświetlał tylko te nagrody, które cię interesują (np. MATERIALS)
UWAGA - Terminale w nowych, "odysejowych" bazach mają inne funkcje, ale o tym będzie w kolejnej części poradnika.




Mission Provider (dostawca misji)
[Obrazek: mqf2hkqtc7mhystmqmkr]

Chodząc po CONCOURSE z pewnością nieraz zostaniesz zaczepiony przez MISSION PROVIDER'a, osobnika chcącego wynająć cię do wykonania misji.
Każdy Provider oferuje tylko jedną misję, ale można się z nim targować w kwestii wynagrodzenia (w odróżnieniu od misji branych z teminala).
Najpierw poproś go o szczegóły zlecenia (Show me the details) a w kolejnym oknie spytaj o wynagrodzenie (How much does it pay).
Wyświetli się okno z propozycją, na którą możesz się od razu zgodzić (Allright, i'm in) lub spróbować coś utargować (I want to discuss payment).
Jeżeli zdecydujesz się na targowanie będziesz miał trzy opcje:
  • Can you offer a little more? - wysoka szansa na sukces i niska szansa na porażkę.
  • You'll have to offer more - średnia szansa na sukces i średnia szansa na porażkę.
  • I'm going to need a much better offer - niska szansa na sukces i wysoka szansa na porażkę.

Czasem można wynegocjować naprawdę godziwe warunki.

Niezależnie od wyniku negocjacji na końcu możesz się zgodzić na warunki lub zrezygnować.




Escape Pods (dostawca misji)
[Obrazek: ksatoqm1sswyulaw2rvu]


Escape Pods (kapsuły ratunkowe) można znaleźć tylko na Megashipach i Fleet Carrierach.
Czasem może się zdarzyć, że Megaship lub FC z graczem na pokładzie skoczy do nowej lokalizacji. Jeżeli znajdzie się poza zasięgiem APEX'a, a gracz nie ma możliwości ściągnąć tam swojego statku lub kupić nowego (brak środków lub brak serwisu Inter Astra) to ma duży problem - jest uwięziony. W takiej sytuacji można prosić innego gracza o ratunek, lub skorzystać z Escape Pod'a.
Użycie kapsuły ratowniczej przenosi gracza do ostatniej bezpiecznej lokalizcji, ale straci wszystkie dane których nie sprzedał. Jego aktywny statek nie będzie przemieszczony, zostanie tam gdzie był zadokowany.

[Obrazek: 129764.png]

Odpowiedz
#2
oo ta tabelka z materiałami Odyssey - bardzo się przyda , Smile
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [PORADNIK] Egzobiologia dla cierpliwych Dziadostwo 30 17,118 22.09.2023, 19:38 UTC
Ostatni post: Jimmy Crooker
  Odyssey od rozczarowań po akceptację - micro poradnik 123tomek 9 964 20.09.2023, 20:06 UTC
Ostatni post: Hans 001
  [PORADNIK] Moje początki z Odyssey Detson 5 970 03.09.2023, 19:38 UTC
Ostatni post: 123tomek
  [PORADNIK] Odyssey dla początkujących część 2 - Odysejowe Bazy Pitulek 6 4,496 15.03.2023, 21:00 UTC
Ostatni post: Jorglik
  [PORADNIK] Zyskowna eksploracja dla początkujących i bardziej zaawansowanych Kuba Wolf 30 39,627 07.11.2021, 11:26 UTC
Ostatni post: Kuba Wolf



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości