Ocena wątku:
  • 8 głosów - średnia: 4.38
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PORADNIK Zyskowna eksploracja dla początkujących i bardziej zaawansowanych
#1
Zamierzałem ten poradnik naskrobać tuż po patchu 3.3, ale wtedy wybuchła gorączka opali więc komu potrzebny sposób na robienie kilkunastu/kilkudziesięciu MCr/dzień, jak można przyjemnie ukopać kilkaset w godzinę. Teraz jednak podobno znerfili ASPX'a a do tego spora ilość swieżych Cmdr'ów wcześniej czy później będzie chciała odwiedzić Felicity Farseer.

1. Co jest celem tego tekstu:

* Pokazanie sposobu na łatwe nabijanie rangi w Eksploracji (żeby dostać zaproszenie do pierwszej inżynier, trzeba mieć range Scout)
* Zarobienie trochę Cr (nawet niewspółmiernie dużo w stosunku do wydatków na proponowany statek)
* Poznanie mechanik eksploracyjnych ED oraz tego za co płaci Universal Cartographics (UC)
* Dla bardziej zaawansowanych jak planować trasę w nieznane, żeby zwiększyć szansę na zysk

2. Pojęcia podstawowe

FSS (Full Spectrum System Scanner) - moduł, który od patcha 3.3 jest integralna częścią każdego statku (nie trzeba go kupować), służy do odnajdywania i "SKANOWANIA" ciał niebieskich, stacji, USS'ów, stacji itp rzeczy w systemie. Pozwala również zorientować się czy planeta bądź księżyc posiadają na powierzchni punkty geologiczne, biologiczne, ludzkie lub obce.
Poniżej screen z ekranu FSS
DSS (Detailed Surface Scanner) - Moduł, który koniecznie trzeba dokupić i zamontować na statku (wymaga małego slota Optional) służy do "MAPOWANIA" planet przy użyciu sond. Po prostu podlatujemy do planety i "strzelamy" w nią sondami.
Screen z DSS
Ważne. Na screen'ie w prawym dolnym rogu widzicie wartość Efficiency Target. Żeby otrzymać maksymalną wypłatę za planetę trzeba użyć najwyżej tylu sond ile podaje ten parametr!!!

Sposób użycia tych modułów bardzo dobrze pokazuje FILM HETMANA więc nie wyważajmy otwartych drzwi, tylko kto nie wie jak działają może zobaczyć na filmie instruktażowym.

R2R (Road to Riches) - Droga do bogactwa Smile  Jest kilka tego typu wyszukiwarek do ED, mi chyba najbardziej pasowała TA . W skrócie ich działanie opiera się na bazie danych i algorytmie który wyszukuje nam drogę tak żeby trafiać na co bardziej dochodowe kąski. Wykorzystamy to w metodzie dla Początkujących

UC (Universal Cartographics) - to oni w ED płacą nam za znaleziska.

kCr - tysiące kredytów [Cr] czyli waluty w grze np. 60 000 Cr = 60 kCr

MCr - miliony kredytów 1 000 000 Cr = 1 MCr

ELW (Earth Like World) - po naszemu planeta ziemiopodobna, czyli taka jakby Ziemia gdzieś w innym układzie (choć jak ktoś się powczytuje w warunki opisywane po zeskanowaniu to trudno nazwać tak planetę z ciśnieniem przy powierzchni rzędu 400 Barów Wink  ). Najbardziej dochodowa do odkrywania, skanowania i mapowania planeta. Ostrożne szacunki to około 600 kCr za skanownie i około 4 MCr za zmapownie. Super nie? Problem polega na tym, że są raczej rzadkie i należy traktować je jako anomalie i miły "bonus"

AW (Ammonia World) - Światy skaliste z życiem na bazie związków azotu. Cokolwiek to jest z jakiegoś powodu UC płaci nie wiele mniej za ich skan niż ELW, mapowanie zamyka się w granicach 2 MCr najprawdopodobniej. Przeważnie są dalej niż strefa występowania ELW i planet pod terraforming. Dość rzadkie tak jak ELW.

Planety TC (Terraforming Candidate) - nasz cel i źródlo dochodu. Mogą to być planety, ale spotkać też można księżyce. Co ciekawe czasami są to również planety bez atmosfery. Widać terraforming daje bardzo duże możliwości modyfikacji ekosystemów. Jak je poznać? Jeśli nie korzystamy z dodatkowych zewnętrznych narzędzi wspomagających eksploracje (ED Discovery, Captains Log czy strona edsm.net) to na mapie systemu, w opisie planety będzie informacja "The body is a candidate for terraforming" Tak jak na screenie poniżej.
Takie planety skanujemy FSS i mapujemy DSS!!!

WW (Water World) - planety wodne. Można spotkać je dużo częściej niż ELW i AW, a w wersji TC są warte około 400 kCr za skan i około 2 MCr za zmapowanie.

HMC (High Metal Content) - Będą naszymi najbardziej popularnymi celami. Skan wart około 300 kCr, mapowanie w granicach 1,5 MCr.

3. Metoda R2R dla bardzo początkujących

Potrzebujemy statku z DSS i Fuel Scoopem i w miarę możliwości jak największym skokiem. Przykładowy build Sidewindera . Można zatem ruszać niemal z marszu po rozpoczęciu przygody z ED. Największe koszty to DSS, wymieniony FSD i Fuel Scoop. Pamiętajcie że można tankować tylko na gwiazdach typu K G B F O A M, więc nawet jak tylko przelatujecie przez system to warto dobić pod korek. Jak już mamy statek to:
1. Odpalamy STRONĘ R2R
2. Wypełniamy formularz przykładowo tak jak poniżej
Pola Radius i Maximum Systems każdy wypełnia wg własnych preferencji i uznania. Warto pobawić się suwaczkami, żeby nie okazało się np że po przylocie do systemu trzeba jeszcze lecieć 300 kLs od gwiazdy żeby zmapować wartościową planetę Tongue

3. Klikamy Calculate i otrzymujemy po prawej gotową listę z nazwą systemu, proponowanymi do skanowania planetami i przewidywana ilością skoków. 
4. W mapie galaktyki wyszukujemy podany system, lecimy do niego (po drodze jak się da tankując i przy okazji robiąc FSS w napotkanych systemach) i teraz najważniejsza część zadania.
5. W docelowym systemie nie tylko robimy FSS, ale też podlatujemy do każdej z proponowanych planet i mapujemy ją przy pomocy DSS. To jest całkowicie nowa mechanika od patcha 3.3 i o ile wcześniej każdy się cieszył samą listą planet do zeskanowania, to teraz dodatkowo mapując te planety DSS zwielokrotniamy zyski!!!
6. Lecimy do następnego systemu z listy i powtarzamy operację.
7. Jak się nam znudzi to odzywamy się do Rotmistrza lub Margrabiów czy gdzieś map nie potrzebują, a jeżeli nie to sprzedajemy na jakiejkolwiek stacji i cieszymy się zyskiem i rosnącym rankingiem Eksploracyjnym.

ProTip
Ponieważ latamy w ten sposób raczej po Bańce to polecam tryb Solo lub PG, łatwiej uciec z interdykcji npc (a nawet jak sie nie uda to istnieje szansa ze nas zostawi jak nie mamy nic wartościowego i na statku nie ma żadnego Bounty), niż ryzykować w trybie Open spotkanie z człowiekiem, który się ślini na samą myśl zestrzelenia kogoś innego bez powodu.

4. Metoda dla Zaawansowanych

Dobrze, a co w sytuacji gdy chcemy rzucić wszystko w diabły i polecieć w nieznane? Czy jest sposób, żeby zwiększyć szanse na zyski lecąc do jakieś odległej nebuli na zdjęcia, albo wioząc VIP'a 30 kLy od Bańki żeby sobie bojkę turystyczną zeskanował? Generalnie i tak i nie Smile Edsm podaje jeden region z potencjalnie większą ilościa ELW Awjila mały fragment w regionie Arcadian Stream (Eurus na edsm). Trochę daleko i nie zawsze po drodze. Proponuje jednak inne rozwiązanie, oparte o skanowanie i mapowanie planet TC (bo że skanujemy i mapujemy ELW i AW jest raczej dla wszystkich jasne). 
Dobrze, ale jak znaleźć odpowiednich kandydatów w dużej liczbie? 
W ED samo występowanie planet i ich rodzaj w systemach wydaje się w pewien sposób "zregionalizowane". Możemy natrafić na rejony gdzie jest wyraźnie mniej gazowych gigantów, albo przeważają planety HMC lub WW. Jest to logiczne i związane z nierównomiernym rozkładem materii w przestrzeni. Nie mamy na to wielkiego wpływu i pomimo badań w tym kierunku (Satsuna prowadzi dwa projekty z tym związane na DW2) raczej nie mamy co oczekiwać jakieś mapy czy listy. Mamy jednak wpływ na to do jakich gwiazd skaczemy. W galaktyce ED istnieje prosta zależność pomiędzy wielkością (co za tym idzie typem) gwiazdy, a rozmiarami stref ECO (tam spodziewamy sie ELW), TC (troche wieksza od ECO z planetami pod terraforming) i EDSM podaje jeszcze strefy dla AW i MR. Ponieważ planety mają własną grawitację to upraszczając żeby układ był stabilny muszą się w systemie zmieścić w odpowiednich odległościach od siebie. Proponuję zatem ograniczenie gwiazd do skoków nie tylko do tych do tankowania, ale jeszcze bardziej G F B i O. Owszem dobre skany można też znaleźć w systemach z gwiazdami M i K, ale strefy są tam znacznie mniejsze więc też planet będzie mniej. W dobrym systemie F może być 4-5 TC co przy mapowaniu DSS daje już niezłe wyniki. Gwiazdy typu G to wielkość naszego Słońca, trochę mniejsza strefa, ale też akceptowalne wyniki. Gwiazdy B daje w zestawieniu ponieważ kiedyś znalazłem informację jakoby przy takich gwiazdach łatwiej było znaleźć układy podwójne ELW, raczej do badania i jak ktoś lubi. Gwiazdy typy O są dość rzadkie, duże i ich układy potrafią być "spektakularne", wiele mniejszych gwiazd z własnymi układami. Różne oświetlenia, pierścienie, duże grawitacje. O typie A nie potrafię za dużo powiedzieć, ponieważ latając po F za często mi przeszkadzały i nic przy nich nie było.
o7

Edit:

Okazuje sie ze mnogosc danych DW2 pozwala tez stworzyc nowa tabele wyplat

[Obrazek: 9SDIpr.png]

Od razu rzucaja sie w oczy dwie rzeczy:
* FDEV dotrzymali slowa i podniesione sa wyplaty za PELNY skan planety (FSS +DSS) w stosunku do wczesniejszych skanow 3 poziomu
* Bardzo mocno rowniez finansowo promowane jest odkrywanie i badanie NOWYCH systemow. R2R jak zauwazyl Palmer jest odtworcze, ale pozwala zarobic i poznac mechaniki poczatkujacym, natomiast naprawde pokazne bonusy czekaja na samodzielnych odkrywcow.
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
Zyskowna eksploracja dla początkujących i bardziej zaawansowanych - przez Kuba Wolf - 19.01.2019, 12:06 UTC

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  [PORADNIK] Egzobiologia dla cierpliwych Dziadostwo 30 17,118 22.09.2023, 19:38 UTC
Ostatni post: Jimmy Crooker
  [PORADNIK] Odyssey dla początkujących część 2 - Odysejowe Bazy Pitulek 6 4,498 15.03.2023, 21:00 UTC
Ostatni post: Jorglik
  [PORADNIK] Odyssey dla początkujących część 1 - Co nowego w starych stacjach? Pitulek 1 3,815 31.03.2022, 18:37 UTC
Ostatni post: MAGNUM354
  [INFORMACJE] Eksploracja - opisanie statystyk pilota Reinrk van Dall 15 29,537 21.11.2020, 19:48 UTC
Ostatni post: Karinka
  [PORADNIK] Masz pełną ładownie materiałów dla inżynierów? Haji-me 17 33,956 05.09.2020, 15:58 UTC
Ostatni post: Haji-me



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości