DYI Track IR
#1
Lightbulb 
Hejo Cool
 
Jak obiecałem tak tez sie dzieje. Na odzew kilku z Was prezentuję szybki i sprawny sposób budowy TRACK IR domowymi sposobami.
Budowa nie zajmuje zbyt wiele czasu, bo potrzeba na nią około 1.5 godziny, ale w zamian za to gwarantuje znacznie ciekawsze wrażenia podczas oblatywania ED.
Tak więc zabieramy się za spis rzeczy bardziej lub mniej potrzebnych aby mógł powstać nasz tracker:
 
1.       3x Diody IR OSRAM ( model : SFH485P). Emitery podczerwieni na zasilanie 1.5V – alledrogo 1.60zł szt.
2.       1x Rura Okrągła 1metr x 7mm średnicy Gah Alberts ( Leroy Merlin – dział profile pcv)  - 3zł
3.       1m przewód ok 0,3mm – 0,5mm grubości.  Grubszy moze byc, ale cieśko będzie potem przełożyć go przez otwory w stelarzu.
4.       Koszyczek do baterii 2xAAA ( czyli 2 paluszki do pilota )  jako zamiennik można uzyć lampki rowerowej, co ma także swoje duże zalety.
5.       Opcjonalnie 3x rezystor 30 ohm
6.       Opcjonalnie oszulka termokurczliwa 0.5mm średnicy
7.       Lutownica
8.       cyna / kalafonia lub opcja kombo w postaci pasty do lutowania
9.       jakis soft który będzie obsługiwał nasz tracker ( Track IR, Open Tracker )
10.   Kamerka IR, lub kamera PS3 eye ( to najlepsza opcja i na alledrogo kosztuje ok 30zł )
 
Tak więc posiadając wszystkie , a przynajmniej większość wymienionych części zabieramy się za robotę !
 
Planowanie stelarza
W tym celu rysujemy na kartce zbliżone wymiary naszego stelarza do diód.
Wymiary które podane są poniżej są domyślnymi wymiarami z Open trackera, ale przyznam szczerze że są one optymalnymi wymiarami. Miałem już okazję zbudować kilka różnych wersji/wymiarów stelarza, ale nie może być on ani za duży, ani za mały. Wszystko dlatego, ze w pwenym momencie zakres ruchu głowy jest na tyle duży iż kamera traci z pola widzenia diody, a tym samym tracker przestaje reagować.
 
[Obrazek: l5806Dq.jpg]
 
Na zdjęciu punktami na czerwono zaznaczyłem umiejscowienie diód IR.
Podane wymiary nie muszą być identyczne, aczkolwiek powinny być zbliżone. Są to odległości pomiędzy diodami IR. Stelarz nie musi być owalny bo równie dobrze mógłby być kanciasty, choć wtedy trochę trudniej będzie schować przewody wewnątrz rurki.
 
Cięcie, gięcie
 
Wszystko pięknie narysowałeś i zaplanowałeś wygląd swojego urządzenia ?
Teraz czas realizować plan !
Bierzemy naszą rurkę PCV jak i plan stelarza i wybieramy się na wycieczkę do kuchni.
Do płytkiego garnka, patelni (super sie sprawdza) wlewamy 2cm wody i ją gotujemy.
Gdy woda juz wrze to pakujemy do wrzącej wody rurkę.
Warto tutaj zauważyć, że najwygodniej jest zacząć wyginanie od środka rurki, przymając za jej brzegi.
 
[Obrazek: 26fAHJc.jpg]
 
Rurka juz zaledwie po paru sekundach stanie sie miękka i gumowata.
Na tym etapie zaczynamy wyginać ją tak abywpasowywała sie wyglądem w nasz schemat.
Osobiście polecam wyginać rurkę stopniowo. Gdy rurka jest miękka to wyciągamy ja z wody przypasowujemy do kartki i wyginamy. PO chwili rurka ponownie zrobi się twarda i zachowa swój nowy kształt.
[Obrazek: UzJxgUl.jpg]

 
Jak dobrze widać na kolejnym zdjęciu wygląd jak I wymiary łuku muszą być zbliżone do tych z naszego rysunku. Ważne tutaj jest tylko to aby górna jak i dolna część stelarza były od siebie w równych odległościach i położone względem siebie równolegle !
 
[Obrazek: wXkvqnM.jpg]
 
Masz to czarnuchu?
Jak wszystko wygląda już tak jak sobie to wykombinowałeś, to ciach !
 
[Obrazek: K3k8Fld.jpg]
 
Pamiętaj, że część dolna jest dłuższa i wystaje w stosunku do części górnej.
Gdy już wszystko zgrabnie pociachałeś, stelarz będzie wyglądać mniej więcej tak:
 
[Obrazek: Jq8hSlW.jpg]
 
Ołówkami pokazałem jedynie miejsca przyszłych diód,  ale co najważniejsze chciałem pokazać to że wyloty/krawędzie rurek są równoległe względem siebie.
 
Dziura
 
Gdy ten etap masz już za sobą, to teraz czas na zrobienie dodatkowej dziurki. Dziurka ma być na wylot przez rurkę, po to abyś mógł w mniej przełożyć później kabelki jak i umieścić środkową diodę.
 
Podczas robienia otworu zachowujemy wymagane odległości. !
Wysokość pomiędzy górną diodą, a diodą środkową ma wynosić ok 40mm. 
Średnica otworu powinna być taka, abyś później mógł przełożyć przez niego 6 kabelków, po parze do każdej diody.
[Obrazek: fQoX1pb.jpg]
 
[Obrazek: iYlzUnW.jpg]
 
Kabelków jak mrówków
 
Gdy już masz zrobione wszystkie potrzebne otworki to najwyraźniej nadszedł juz najwyższy czas aby zająć się kabelkami zasilającymi. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że najłatwiej, najprościej, najwygodniej jest przepychać kabelki od zewnętrznej strony rurki (nie od strony diód).
Na załączonym zdjęciu widać tylko jedną diodę i jedną parę kabelków, ale w przypadku pozostałych diód działanie jest analogiczne.
[Obrazek: Gd86cYL.jpg]
 
Po przełożeniu już wszystkich kabelków przez nasze otworki czas na trochę lutowania.
Dla tych którzy lubią estetykę gorąco polecam koszulki termokurczliwe aby schować pod nimi lutowane elementy no i przede wszystkim zabezpieczyć się przez jakimkolwiek zwarciem.
Pamiętaj, że koszulkę zakłądamy przed zamontowaniem/ lutowaniem diód!
Na zdjęciu widać niebieskie koszulki założone na przewody gotowe do lutowania.
[Obrazek: 4ys17BD.jpg]
 
O SFH485P słów kilka
 
Diody IR można praktycznie kupić w większości sklepów z elektroniką, ale tylko niektóre z nich nadają sens naszej ciężkiej pracy nad tym projektem.
Mowa tutaj o diodach IR firmy OSRAM, model: SFH485P.
To tak naprawdę nie są diody, a emitery światła podczerwieni i jestem pewien że każdy ma z nimi do czynienia na codzien, chociażby w pilotach TV.
Co takiego niesamowitego jest w tej diodzie, ze to właśnie ją najlepiej użyć ?
Ano jej kąt świecenia który wynosi nie mniej, nie więcej jak 40°.  Ktoś może powiedzieć, że są przecież diody IR które mają 45°, czy nawet 50° ! Tak, ale tutaj duże znaczenie producent jak i sam wygląd soczewki diody. Na alledrogo kosztują średnio 1.60zł sztuka, + 30zł dostawa J
[Obrazek: ed1TmDQ.jpg]
 
Dla tych którym temat diód LED jest obcy warto wspomnieć, że diody mają + i – więc ważne jest jak będziemy podłączać kabelki ! Na zdjęciu diody widać specyficzny wygląd diody z jej bardzo krótką soczewką. Zaglądająć do środka diody widać tam 2 osobne elementy. Jeden ten mniejszy jest + (plus), a ten większy element to – (minus).
 
Lututu
 
Zanim przejdziemy do lutowania proponuję skrócić nożki diód. Wystarczy, że zostawisz 1-1.5cm, więcej naprawdę nie potrzeba.
[Obrazek: Ba1uhX0.jpg]
 
Następnie nóżki diody maczamy w kalafoni lub paście lutowniczej, szybka przymiarka do kabelka i...
[Obrazek: 3nLnyzU.jpg]
Taki mamy oto efekt końcowy. Jak juz zlutujesz wszystko, ta nasuń na metalowe nóżki koszulkę termo lub zabezpiecz miejsce izolacją.
[Obrazek: ge0hsah.jpg]
W przypadku koszulki termokurczliwej, pamiętaj zeby ją podgrzać zapalniczką lub lutownicą. Zaciśnie się ona wokól przewodu zabezpieczając go, ale tym samym usztywniając.
Lutujemy w ten sposób 2 pozostałe diody.
 
Gdy juz mamy polutowane, złap delikatnie za każdy przewodów i pociągnij lekko ale tak aby go nie urwać. Naciągnij diody tak aby ich nóżki schowały się wewnątrz rurki.
[Obrazek: pItBI27.jpg]
 
Jesli wcześniej nie skróciłeś nóżek diód, teraz możesz mieć troche kłopotów z zapakowaniem ich do rurki głównie przez to ze są troche za długie. Diody nie wchodzą do wewnątrz rurki, jedynie ich nóżki.
W przypadku diody środkowej jej nóżki przechodzą na wylot przez otwory które wczesniej robiliśmy.
 
Zasilanie
 
Jeśli doszedłeś do tego punktu to możesz być z siebie dumny, to najtrudniejsze już za tobą J
Tutaj drogi co poniektórych trochę się rozejdą i mogą się różnić troszkę w zależności od tego jaki pomysł na zasilanie mieliście ( lampka rowerowa lub koszyczek na baterie lub USB )
 
Opcja z koszyczkiem na baterie  AAA
 
Tutaj poza samym koszyczkiem potrzebne będą jeszcze 3 rezystory 30 ohm każdy.
Nic wielkiego, ale bądźcie czujni ! Uratują one nasze diodki przez niechybnym zjaraniem.
Rezystory należy przylutować do kabelka pomiędzy diodą a koszyczkiem. To do którego kabelka go przylutujesz zupełnie nie ma znaczenia. (Każda dioda ma tylko 1 rezystor !)
U mnie wygląda to trochę obleśnie, ale to dlatego ze robiłem to jedynie na potrzeby tego FAQ.
[Obrazek: cgyRnoJ.jpg]
Rezystor mozesz przylutować też bezpośrednio do diody, jak to pokazane na zdjęciu ponizej, ale wtedy będziesz miał problem z upchnięciem wszystkiego do środka rurki.
[Obrazek: nUzRi7k.jpg]
Gdy już się ogarniesz z rezystorem nie zapomnij że to rozwiązanie potrzebuje dodatkowo jakiegoś włącznika, no chyba że za kazdym razem wkładasz i wyciągasz baterie.
 
Opcja z lampką rowerową
 
Najprostsza i chyba zarazem najbardziej uniwersalna opcja ( tak mam u siebie )
Bierzesz lampkę rowerową, ale musi być taka która ma LED.
Niektóre lampki nie mają śrubek, a są na wcisk. Należy wtedy podważyć jeden bok a lampka otworzy się.
Jak juz dorwiemy się do wnętrza to małymi nożyczkami musimy usunąć wszystkie diody z lampki, gdyż nie będą nam już one potrzebne.
Zanim to jednak zrobisz, to zwróć szczególną uwagę na to gdzie te diody mają swój + i – (plus/minus)
W te same miejsca wlutujesz swoje kabelki z diodami. Tutaj nie są już potrzebne żadne rezystory ani włączniki, bo każda lampka ma je wbudowane.
 
Tutaj niestety nie mam żadnych zdjęć, gdyż swojego track IR na bazie lampki rowerowej robiłem wczesniej L
 
Zasilanie alternatywne z USB
 
Zamiast baterii w koszyczku, lub lampce rowerowej można jeszcze zastosować zasilanie poprzez port USB. To super prosta sprawa !
Sam korzystam z takiego rozwiązania gdyż oszczędzam baterie, nie wyczerpują sie one w środku gry i zauważyłem, że diody IR lepiej emitują sygnał niż jest to w przypadku zasilania z baterii.
Ja u siebie w obudowie lampki rowerowej zrobiłem otworek i wcisnąłem tam przewód USB.
Przewód USB przylutowany jest do koszyczka baterii w lampce, tam są tylko 2 kabelki. Jedyne co musisz zrobić to zwróć uwagę który to +(plus), a który – (minus)
 
Poniżej przedstawiam schemat podłączenia kabelków USB aby otrzymać zasilanie 5V
Lutujemy kabel czerwony (5V) i kabel czarny (masa)
Więcej info na portalu majsterkowicza:
http://wortal.majsterkowicza.pl/2010/12/...nie-z-usb/
 
Ostatnie szlify ...
 
Jak już podłączyłeś, polutowałeś wszystko jak powinieneś to teraz jedynie musisz zamontować TRACK IR na jakichś słuchawkach, albo czymś co pozwoli Ci z niego korzystać.
 
W moim przypadku efekt końcowy wygląda tak:
http://imgur.com/4mTbYzE
http://imgur.com/ZOSso7K
http://imgur.com/qE5V5U2
Poniędzy suchawkami z lampką jest klej i jakas sztywna gąbka aby lepiej złapał klej.
 
OpenTrack i co dalej
 
Wójek google : Open track i zaledwie kilka sekund później masz zgrane i zainstalowane oprogramowanie do obsługi TrackIR
Nie będę się tutaj rozpisywał nad obsługą i konfiguracją oprogramowania, bo jest ku temu poświęconych przynajmniej 1000 innych stron i blogów. ( zawsze możecie mnie podpytać na TS, to podzielę się z Wami tym co wiem apropos OpenTrack )

Co ważne to:
 
Pamiętasz jak na samym początku rysowałeś dokładne wymiary i wyginałeś wzgędem nich stelarz diód ?
Teraz czas aby znowu wziąć linijkę w rękę i dokładnie zmieszyć wszystkie te same odległości, ale z zamontowanymi diodami.
Gdy wszystko to już masz gotowe, uruchamiasz OpenTrack i ...


Wybierasz Tracker: ( Point Tracker )
I klikasz opcje trackera.
[Obrazek: elwWIqc.png]
[Obrazek: qpZgI9l.png]
 
Czy już kojarzysz te wymiary ? J
Teraz tak... wszystkie róznice w wymiarach które powstały podczas budowy TRACK IR, możesz tutaj poprawić wpisując wymiary Twojej nowej zabawki.
 
Nie sugeruj się wymiarami na dole okienka ( Model Position ) te wymiary są indywidualne dla każdego i wynikają one z położenia Ciebie względem ustawionej kamerki.
 
Kamera PS3eye
To kamerka jest jedną z najlepszych jeśli nie najlepszą tego typu kamerką do tego typu rozwiązań.
Pozwala ona na bardzo płynny odczyt ruchu, w zakresie od 60-120FPS.

Jesli kamera nie rejestruje płynnych ruchów i podczas ruchów głową obraz skacze, to zmień w ustawieniach OpenTrack rozdzielczość na 320x240, lub najmniejszą jaką masz dostępną. Wtedy FPS przyspieszy z 30 do 60 lub nawet 120 kl/s !!! super istotna sprawa ktora poprawi jakość.
Jeśli posiadasz taką kamerkę i to już bez filtra, to pewnie jesteś starym wyjadaczem i nie będziesz chciał lub musiał czytać dalej. Jeśli natomiast przygotowujesz sie do kupna, lub kupiłeś taką kamerkę na alledrogo , to czeka Cię jeszcze pewien zabieg który musisz zrobić na kamerce.
 
SIOSTRO skalpel !
 
Większość kamer komputerowych o ile nie wszystkie posiadają filtr IR, który należy z takiej kamery usunąć, aby mogła ona być w stanie widzieć emitowane z twoich diód IR światło.
Dokładny opis w języku angielskim znajdziecie tutaj:
https://codelaboratories.com/research/vi...isassembly
 
Nie trzeba zbytnio tłumaczyć, bo wszystko jest pięknie pokazane na zdjęciach.
Efektem Twojej dłubaniny będzie wygrzebanie z kamerki małego okrągłego szkiełka.
To jest właśnie filrt IR. Pamiętaj tylko, ze w jego miejsce masz wkleić kawałek ciemnej kliszy od aparatu, projektora slajdów, tudzież kawałek starej dyskietki HDD. Pozwoli to na redukcje powstałych szumów.
Ta czynność jest niestety obowiązkowa.
 
Jeśli wszystko poszło dobrze, to po uruchomieniu OpenTrack i właczeniu Trackera zobaczysz 3 zielone punkty w oknie... teraz już tylko skonfiguruj odpowiednio swoje oprogramowanie, a gwaratuję że do ED nie usiądziesz bez tej zabawki J
[Obrazek: QY750oi.jpg]
 



 
Powodzenia Komandorzy !
[Obrazek: SDU3JFX.png]
Odpowiedz
#2
siemka, pytanie mam, w moim przypadku obraz mi trochę skacze jak powiedzmy przekręcę głowę na lewy bądź prawy panel, nie mam takiej płynności jak ty, nie wiem czym jest to spowodowane. WIeczorem zamieszcze filmik to zobaczysz i może coś doradzisz, oraz pokażę moje ustawienia.
Odpowiedz
#3
Bardzo fajne DIY leci rep Smile

Konfiguracja softu wymaga trochę czasu (ja miałem z tym niezły upierdziel) sporo informacji znajdziecie tutaj:

https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=40560

Dodam od siebie ze do headtracka tak się przyzwyczaiłem że już nie dałbym rady bez niego grać Smile
Odpowiedz
#4
Świetna robota +rep Smile
Odpowiedz
#5
(18.01.2016, 05:00 UTC)AlbertMarstalker napisał(a): siemka, pytanie mam, w moim przypadku obraz mi trochę skacze jak powiedzmy przekręcę głowę na lewy bądź prawy panel, nie mam takiej płynności jak ty, nie wiem czym jest to spowodowane. WIeczorem zamieszcze filmik to zobaczysz i może coś doradzisz, oraz pokażę moje ustawienia.

Hejo !

Jesli uzywasz PS3eye to zmien rozdzielczosc na 320x240, wtedy FPS bedziesz mial na poziomie 60-120 !
Mała rzecz, ale bardzo poprawiła wydajność trackera.
kolejną sprawą może byc CPU, ale najpierw spróbowałbym z ustawieniem rozdzielczości w OPenTrack.

Inna rzecz, to jesli przekrecasz głowę skrajnie ( niezalezy od kierunku ) i wtedy nagle kamera przeskakuje, lub sie "zawiesza", to musisz pogrzebać i ustawić sobie mapping. To bardzo pomaga w sensitivity jak i zakresach działania.

Daj znać czy coś pomogło.. będziemy działać!
[Obrazek: SDU3JFX.png]
Odpowiedz
#6
kamerka ps3eye nie ma żadnego problemu aby w rozdzielczości 640x480 osiągnąć 70-72fps, zmiana na 320x240 poza pogorszeniem czułości nic nie da
Odpowiedz
#7
Jak kiedyś będę mieć 3 monitory to sobie to zrobię, bo z tego co widziałem na filmikach to na 1 monitorze to strasznie kiepski pomysł. Smile
Odpowiedz
#8
Cytat:Inna rzecz, to jesli przekrecasz głowę skrajnie ( niezalezy od kierunku ) i wtedy nagle kamera przeskakuje, lub sie "zawiesza", to musisz pogrzebać i ustawić sobie mapping. To bardzo pomaga w sensitivity jak i zakresach działania.

Jeśli kąt świecenia diód jest zbyt mały to przy skrajnych odchyleniach program gubi namiar z którejś diody i następuje szarpanie obrazu.
Wiem to z doświadczenia.
Odpowiedz
#9
Zamiast Opentracka można użyć też FaceTrackkNoIr, w moim przypadku lepiej się sprawdza.
http://facetracknoir.sourceforge.net/home/default.htm
Odpowiedz
#10
(18.01.2016, 20:35 UTC)Rommie_PL napisał(a):
Cytat:Inna rzecz, to jesli przekrecasz głowę skrajnie ( niezalezy od kierunku ) i wtedy nagle kamera przeskakuje, lub sie "zawiesza", to musisz pogrzebać i ustawić sobie mapping. To bardzo pomaga w sensitivity jak i zakresach działania.

Jeśli kąt świecenia diód jest zbyt mały to przy skrajnych odchyleniach program gubi namiar z którejś diody i następuje szarpanie obrazu.
Wiem to z doświadczenia.

mam diody 5mm czyli duże, Próbowałem zmieniać rozdzielczość oraz fpsy i ciągle szarpie, jak włączam open tracka i mam podgląd z diód to taki szumiący obraz na tym czarnym ekraniku jest, tak jakby filtr nie dawał rady bo tło nie jest zupełnie czarne. Nie wiem jak to zmienić
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości