The Winged Hussars - Forum
Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Wersja do druku

+- The Winged Hussars - Forum (http://forum.thewingedhussars.com)
+-- Dział: Strefa dla gości -- Guest Lounge (http://forum.thewingedhussars.com/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Dział: Poradniki (http://forum.thewingedhussars.com/forumdisplay.php?fid=97)
+--- Wątek: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous (/showthread.php?tid=2957)

Strony: 1 2


Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Kyokushin - 21.04.2017

Chciałbym podzielić się z Wami moim doświadczeniem w ED.
Jednym zdaniem, ten poradnik będzie o tym jak przetrwać, jak wyrobić sobie dobre nawyki i uczynić swoją grę łatwiejszą, szybszą, przyjemniejszą i mniej frustrującą.
Zrozumienie tego poradnika uczyni Cię niemal nietykalnym.

================================================================================
Złote zasady
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Po pierwsze musisz zrozumieć kiedy walczyć, a kiedy ucziekać. Ta wiedza przyda Ci się nie tylko w Elite, ale także w prawdziwym życiu (np. jadąc autem [lub postępując z dziewczynami - przyp. Calv]).

Cztery zasady Krav Magi, które są szalanie pomocne:
1. Unikaj niebezpiecznych miejsc i sytuacji.
2. Jeśli jesteś w niebezpiecznym miejscu lub sytuacji, opuść teren bez zwłoki.
3. Jeśli jesteś w niebezpiecznym miejscu lub sytuacji i nie możesz się wycofać, walcz z użyciem wszystkiego co może Ci pomóc.
4. Jeśli jesteś w niebezpiecznym miejscu lub sytuacji, nie możesz się wycofać i nie masz żadnych rzeczy, które mogą Ci pomóc, walcząc daj z siebie WSZYSTKO, 100%, bez żadnych ograniczeń.

Jak widzisz, pierwsza zasada jest prosta: uciekaj.

Okej, starczy nudnej teorii, przejdzmy do sedna. Pokażę Ci, jak efektywnie uciekać.
Uciekanie to nie bycie tchórzem [ale gryzienie kabla już tak - przyp. Calv]. Ucieczka jest strategicznym odwrotem w nieprzyjemnej sytuacji, a ginięcie w sytuacji w której miało się możliwość ucieczki (i zachowanie życia i wartościowych surowców) w wojskowym języku nazywane jest "głupotą".

================================================================================
Decyzja
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Musisz zdać sobię sprawę i podjąć decyzję, to pierwsza i najważniejsza rzecz: zostać i walczyć albo UCIEKAĆ. To będzie walka na śmierć i życie. Twoja decyzja powinna bazować na

kilku pytaniach, które powinienneś sobie zadać:
1. Czy masz doświadczenie w walce? (tak/nie)
2. Czy grasz z dobrym joystickiem lub hotasem? (tak/nie) [ja nie mam joya ani hotasa, to znaczy że muszę uciekać? - przyp. Calv]
3. Czy Twój statek jest wyposażony do walki? (N.p.: Czy masz pancerz, najlepszą możliwą tarczę, cellbanki, shield boostery i zestaw mocnych broni) (tak/nie)
4. Czy Twój statek jest lepszy/równy niż statek przeciwnika? (tak/nie)
5. Czy to jest sytuacja jeden na jednego czy wróg ma przewagę? (tak/nie)
6. Czy statek jest w dobrym stanie, czyli ma 100% hulla i tarcz? (tak/nie)
7. Czy jesteś skupiony, czy to "twój dzień", czy czujesz się gotowy? (tak/nie)


Jeśli na wszystkie pytania odpowiedziałeś TAK, to możesz zostać i walczyć, może uda Ci się pokazać przeciwnikowi gdzie jego miejsce. A może nie. Twoje szanse wynoszą 50/50. Nie mówię, że wygrasz, ale masz całkiem spore szanse. Od teraz możesz liczyć tylko na siebie. Ten poradnik nie jest o walce, on jest o utrzymaniu Cię przy życiu.

Jeśli jakakolwiek odpowiedź to NIE, powienieneś UCIEKAĆ jak najszybciej i jestem tego w 100% pewny.

Pamiętaj, decyzja o zostaniu i walce lub UCIECZCE może być podjęta tylko raz. Potem nie będzie powrotu, twoja decyzja o walce powinna być szybka i 100%. Jeśli jest to 99%, musisz UCIEKAĆ.
Mechaniki gry pozwalają na ucieczkę w każdym statku i każdej sytuacji; jest to łatwe, gdy wie się jak to robić, a ja Zaraz to wyjaśnię.

Jeśli nie zgadzasz się z moją opinią, powinienneś przestać czytać ten poradnik jak najszybciej, ponieważ nie jest on dla Ciebie [Obrazek: smile.png]

================================================================================
Twój statek
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zanim zaczniemy, musimy powiedzieć kilka słów o Twoim statku. Tak, jest tu kilka zasad o których musisz wiedzieć.
1) Musisz mieć zawsze najlepsze Thustery i Capacitor. Pozwoli ci to na boostowanie 24/7..
2) Potrzebujesz mieć tarcze w każdej sytuacji. I te tarcze muszą być dobre. Nie mam na myśli najlepszych, ponieważ potrzebujesz też miejsca na cargo racki, ale muszą być wystarczająco mocne.
Na małych statkach powinny być najlepsze, ponieważ są tanie, ale na większych jak np. ASP itp.., 5D/C będą wystarczające.
3) Musisz miećshield boostery, cellbanki też są przydatne, w obu przypadkach najlepsze są klasy A. Nie potrzebujesz dużej ilości cellbanków, ich rozmiar jest dużo ważniejszy.
4) Muszisz mieć chaffy. Najlepiej mieć 2 - staniesz się niemożliwy do trafienia przez Gimballowców. Niektórzy będą próbowali unlockować target (Ciebie), niektórzy będą mieli fizy czy raile, ale najważniejsze, że będą mieć zredukowaną siłe ognia.
5) Dobrze mieć założonego point defence. Są tanie jak Amarena [wino w kartonach z biedronki], nie zżerają prawie nic energii i niec nie ważą. Zapewnią ci odporność na pociski kierowane


Pamiętaj: CHCIWOŚĆ ZABIJA. Musisz zapłacić za thustery, zdobyć dobre tarcze i przeżyć stratę cargo na rzecz tarcz. W ten sposób to działa.
Zarobiłem prawie 400 milionów Kredytów i ciągle żyję dzięki tym zasadom. Bez pojedynczego zgonu. Nikt jeszcze nie dał mi rady.
I tak samo jak ty zaczynałem w podstawowym statku i bez kasy.

================================================================================
Grieferzy, ludzie, którzy zaatakują Cię bez powodui chcą Cię zabić ponieważ mogą.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Musisz zrozumieć kim jest griefer. Griefer to osoba z tylko jednym celem - zabić Cię bo mogą.
Jak ich uniknąć i uciec? To naprawdę łatwe.

Ważną rzeczą w rozprawianiu się z grieferem jest element zaskoczenia. Ty go nie masz, ale griefer ma.

Jak ataki grieferów wyglądają w większości przypadków? To inderdicty. Jak uważasz, dlaczego jesteś interdictowany? By pogadać? By ktoś napisał 'hello!'?
Powiem Ci. NIE. Jeśli ktoś interdictuje Cię, chce Cie zabić. Może do Ciebie napisać w supercruise, tam może napisać Ci "hello".

Griefer jest gotowy do walki. Jest skupiony na swoim celu i ma bojowy statek.Ma ulepszone poszycie i tarcze i umie korzystać z broni.
Naszczęscie griferzy często latają w tanich statkach jak Viper czy Cobra. Są szybcy, ale nie mają wystarczająco siły ognia by zniszczyć Cię przed ucieczką.
Oczywiście możesz być zinterdictowany przez NPC, policję, bounty huntera, mimo to powinieneś zawsze być przygotowany na najgorszy scenariusz.

Co powinieneś zrobić? Możesz uniknąc interdicta, jest to dobry wybór, ale jeśli nie możesz (ponieważ jest to dla Ciebie trudne) lub po kilku pierwszych sekundach widzisz, że Ci się nie uda, najlepsze co możesz zrobić to PODDAĆ się interdykcji.
Powinieneś też sprawdzić kto cię interdictuj (NPC, Policja, czy gracz) przez użycie przycisku wybierającego najgroźniejszy statek w swoich ustawieniach klawiatury. Pomoże Ci topodjąć decyzje o walce lub ucieczce. Ponownie skupimy się na ucieczce.

1. Poddaj się interdykcji, ponieważ Twój czas odnowienia FSD będzie bardzo krótki, a Twój statek nei odniesie obrażeń.
2. Po poddaniu się interdykcji musisz zmierzyć się z elementem zaskoczenia napastnika.Pierwszą rzeczą do zrobienia jest przyspieszenie do maxa, 4 pipy w silniki i boost, boost, boost.

Griefer zaatakuje Cię jak najszybciej, więc nie zwlekaj!
Jak najszybciej sprawdź skaner, by przekonać się kto cię przechwycił, może wróg ma towarzyszy. Musisz podjąć decyzję walka/uczieczka w ułamku sekundy.
Zakładam, że nie jesteś wojownikiem, więc lepiej wybierz UCIECZKĘ.
3. Wszystko czego potrzebujesz to 4 pipy w silniki, 2 w tarcze, 0 bronie i boost, boost, boost, aż Twój FSD będzie gotowy do skoku. Pamiętaj, zasięg broni przeciwnika wynosi jakieś 3 - 3.5 km, więc potrzebujesz mieć zainstalowane chaffy i point defence. Przeciwnik będzie musiał mieć 4 pipy w silniki i tylko 2 w bronie, więc nie będzie zdolny prowadzić ciągłego ognia.
4. Przeciwnik zapewne będzie próbował Cię zmasslockować. Skok do SC bez masslocka zajmuje 5 sekund. Skok do innego systemu zajmuje 15 sekund.
Co więc powinienneś zrobić? Zależy od Twojego statku. Jeśli jest szybszy lub cięższy od stusku przeciwnika, możesz skoczyć do supercruise, ponieważ masslock factor nie spowolni Cię znacząco albo będziesz w stanie szybko uciec z masslocka przeciwnika.
Jeśli twój statek jest mniejszy/wolniejszy lepiej skoczyć do innego systemu, ponieważ czas ładowania Hyperjumpa nie jest zależny od masslock, więc musisz tylko wybrać losowy system w lewego panelu (lub być przygotowanym i mieć wybrany wcześniej na mapie - wtedy możesz użyć klawisza odpowiedzialnego za "Next Waypoint"), i będziesz bezpeiczny za 15 sekund.
5. Kiedy uciekasz na booscie rób uniki wykorzystując swoje boczne silniki (lewa,prawa,góra,dół) by być cięższym do trafienia przez raile czy fixy.

Ta metoda ma prawie 100% w uciekaniu przed grieferami, piratami, bounty hunterami itp. Możesz bezpiecznie ucciec od 2-3 przeciwników.

================================================================================
Kamperzy na stacji
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ciężko mi sobie wyobrazić station camperów jako prawdziwe zagrożenie, ponieważ unikanie ich jest niezwykle łatwe.
Wiedza o tym nie tylko pomoże Ci w uniknięciu camperów, ale także polepszy Twoją grę, a unikanie camperów jest po prostu zestawem dobrych przyzwyczjeń.

Kiedy docierasz na stację....
1. Jeszcze w SuperCruise, nadlatuj do stacji od strony planety. Sprawi to, że wyjdziesz z SC przed przodem stacji zamiast jej tyłem.
2. 4 pips w silniki i cały czas boost, w lini prostej do wlotu do stacji.
3. Zanim wlecisz do stacji, daj 4 pipy w tarcze i 2 w silniki by zachować szybkość, zwrotność i możliwość hamowania. Oczywiście wlatuj po stronie wlotu z zielonymi stacjami - pozwoli to uniknąć zderzenia z wylatującymi statkami.4 pipy w tarcze uczynią Cię nietykalnym dla camperów, będziesz wiedzieć o ich obecności ponieważ nie będą w stanie ci nic zrobić
4. Wyląduj na miejscu i wejdź do hangaru. Powstrzyma to pociski kierowane przed trafieniem Cię (a jeśli Twój point defence trafi w stację jest to dla Ciebie wyrok śmierci).
5. Jeśli masz wieżyczki na pokładzie nie wyciągaj hardpointów jeśli wieżyczka trafi w stację zginiesz... a sprowkowanie wieżyczki w stacji jest łatwe.


Kiedy wylatujesz...
1. Ustaw cel przed odlotem.
2. 4 pipy w tarcze, 2 w silniki, 0 w bronie i wybierz "Launch".
3. skieruj się do wyjścia stacji, upewnij się, że droga jest czysta i kiedy będziesz przelatywał przez wylot daj 4 pipy w silniki i boost (DOPIERO JAK WYLECISZ ZE STACJI)
4. Boost, boost i skok.

Jak widzisz kaszka z mleczkiem. Żaden griefer Cię nie zestrzeli ponieważ braknie mu czasu.


================================================================================
Cały czas próbują mnie trafić czy przechwycić.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Okej, to co powinienneś zrobić jeśli uciekłeś, a oni ciągle próbują Cie zabić?
1. Zostaw ich w ich własnym piekle. Idź grać do innego systemu. Jest ich 400 billionów. I jest masa dobrych szlaków handlowych do znalezienia.
Grieferzy i camperzy są tam gdzie mają dużą szansę na spotkanie graczy słąbszych od nich.
Mój dziadek mawiał: "Nie kłóć się z głupim. bo ktoś inny weźmie cię za takiego''.
2. Jeśli masz inne statki, kasę, ogarniasz welkę, i chcesz mieć trochę zabawy, weż swój statek bojowy i pokaż im gdzie raki zimują. Ale pamiętaj, nawet jeśli masz ulepszonego FDL czy Pythona prawdopodobnie przegrasz w sytuacji 1 vs 2.
3. Zadzwoń po kolegów [jak rasowy dres], i przejdź do punktu 2, aczkolwiek może to Cię kosztować trochę czasu. Jeśli jesteś pokojowo nastawionym handlarzem czy odkrywcą, wróc do punktu 1.

To by było wszystko, Commanders, Fly safe.... i pamiętajcie: chciwość może Was zabić, nie wachajcie się ani sekundy i kupcie najlepsze thrustery!
Cieszcie się grą w Open Play, poznajcie nowych, fantastycznych ludzi z galaktyki. Grieferzy i station camperzy są zapewnie jakimś 0.01% całej bazy graczy, ale dobrze wiedzieć jak ich unikać.
Ten poradnik może być dal mnie galaktycznym wyrokiem śmierci, ale mam to w dupie, niech tylko spróbują mnie dorwać!

Oryginał:
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=130815

Tłumaczenie: CMDR Calvarian


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Kagadar - 23.04.2017

Czy grając na klawiaturze+mysz mam w ogóle jakieś szanse w walce, czy lepiej zostać w solo i zająć się handlem?


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Fenyl de Lechia - 23.04.2017

Nie ma znaczenia na czym grasz Smile Lataj w open, trawienie na griefera jest prawie tak trudne jak znalezienie obcych Biggrin


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - RADKO707 - 23.04.2017

(23.04.2017, 10:04 UTC)Fenyl de Lechia napisał(a): Nie ma znaczenia na czym grasz Smile Lataj w open, trawienie na griefera jest prawie tak trudne jak znalezienie obcych Biggrin

Wszystko zależy gdzie się lata. Takie miejsca jak lokacje inżynierów, znane miejsca do zarabiania credytków, są potencjalnie niebezpieczne bo griferzy tam występują. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo ich spotkania poleć tam w weekend wieczorem Biggrin


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Calvarian - 23.04.2017

(23.04.2017, 10:19 UTC)RADKO707 napisał(a):
(23.04.2017, 10:04 UTC)Fenyl de Lechia napisał(a): Nie ma znaczenia na czym grasz Smile Lataj w open, trawienie na griefera jest prawie tak trudne jak znalezienie obcych Biggrin

Wszystko zależy gdzie się lata. Takie miejsca jak lokacje inżynierów, znane miejsca do zarabiania credytków, są potencjalnie niebezpieczne bo griferzy tam występują. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo ich spotkania poleć tam w weekend wieczorem Biggrin

Ale z obcymi jest dokładnie tak samo, tylko nie przy inżynierach, tylko w tych systemach col-cośtam Biggrin


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Mathias Shallowgrave - 23.04.2017

Czy ta część z wlatywaniem i wylatywaniem ze stacji nie jest nieaktualna - ze względu na ograniczenie prędkości do 100 m/s grieferzy teraz często wlatują np. sidewinderem w nasz statek, który przekracza prędkość. Sidek zostaje zniszczony, a ponieważ łamiemy przepisy (przekroczenie prędkości), stacja myśli, że to my jesteśmy winni i do nas strzela.


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Kagadar - 23.04.2017

Ja się nie boję griefierów (umiem uciekać), tylko czy mam szansę nie grając joyem, żeby walczyć a nie uciekać? Smile

PS. Gra ktoś PVP klawiaturą+myszką tutaj?


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Calvarian - 23.04.2017

(23.04.2017, 10:22 UTC)Kagadar napisał(a): Ja się nie boję griefierów (umiem uciekać), tylko czy mam szansę nie grając joyem, żeby walczyć a nie uciekać? Smile

PS. Gra ktoś PVP klawiaturą+myszką tutaj?

Kilka osób i naprawdę dają radę Wink


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - RANDARIO - 23.04.2017

(23.04.2017, 10:22 UTC)Kagadar napisał(a): Ja się nie boję griefierów (umiem uciekać), tylko czy mam szansę nie grając joyem, żeby walczyć a nie uciekać? Smile

PS. Gra ktoś PVP klawiaturą+myszką tutaj?

Kiedyś grałem. jednak Joy to Joy Blush
A to czy masz szansę zależy od tego jak opanowałeś grę na tych kontrolerach Biggrin Nie .sprawdzisz nie przekonasz się Angel


RE: Jak nie dać się zabić w Elite Dangerous - Yautja - 28.04.2017

(23.04.2017, 10:22 UTC)Kagadar napisał(a): Ja się nie boję griefierów (umiem uciekać), tylko czy mam szansę nie grając joyem, żeby walczyć a nie uciekać? Smile

PS. Gra ktoś PVP klawiaturą+myszką tutaj?

Grając na klawiaturze i myszce i bez jakiegoś dużego doświadczenia w PvP doszedłem do drugiego miejsca w wewnętrznym turnieju par TWH  Biggrin, więc tak, da się grać PvP na klawiaturze i myszce. W Open jest jednak inny problem - grind inżynierów. Grieferzy z reguły mają buildy statków stricte do PvP na wymaksowanych u inżynierów modułach, gracz w uniwersalnym statku jest na z góry straconej pozycji, choćby nie wiem jakiego miał skilla. Gdy build statków jest zbliżony, wtedy zaczyna liczyć się skill. Interfejs to kwestia drugorzędna Smile